Folatmangel og gravid..

aemde og Lille Prins

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Fikk påvist folatmangel og er nå gravid. Selvfølgelig sitter jeg nå her livredd for at det skal få et uheldig utfall for den lille spiren, men tar nå tilskudd daglig. Noen her inne som hadde folatmangel da de ble gravide ? Trenger noen solskinnshistorier :)

Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

Nr. 3 på vei :D

Har ikke hørt om det, men jeg ville vært flink til å også spise mat med naturlig innhold av folat hvis jeg var deg. Tas nok lettere opp i kroppen enn det syntetiske, og det blir jo da mer spredt ut over dagen så man kan holde et jevnt inntak. :)

Det finnes garantert solskinnshistorier, for selv før man begynte å ta folsyre i svangerskapet og man fant sammenhengen mellom ryggmargsbrokk og andre "feil" og folsyre, så ble det jo født flest friske barn. :)

Kroppen min tar det dårlig opp uansett da jeg har cøliaki, og derfor mangel ;)

Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

Kroppen min tar det dårlig opp uansett da jeg har cøliaki, og derfor mangel ;)

Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

I såfall er det kanskje ekstra viktig å tilføre mye av det, så noe kan bli tatt opp. :) Ville spist mye grønne grønnsaker, som brokkoli for eksempel. Det inneholder jo mye annet sunt. Vet ikke om det er noe med hva man bør spise det sammen med eller unngå for at det skal tas opp bedre? Som med jern og c-vitamin vs. melk, det var jo noe der. Men det gjelder kanskje helst for mineraler og ikke vitaminer, jeg vet ikke.

Fikk påvist folat og jern mangel en stund før jeg ble gravid forrige gang. Tokk tilskudd fra da. Men slurvet litt, ble bare 2-3 tabletter i uken. Med en gang jeg ble gravid husket jeg det hver dag. Og jeg har en rask og frisk 19 mnd gammel sønn. Det går som regel bra

Sent from my Nexus 5 using BV Forum mobile app

Selv uten folattilskudd er oddsene for at barnet skal bli født med relaterte problemer så mikroskopisk, forsvinnende liten at du ikke trenger å bekymre deg.
Som det ble sagt litt før i tråden - det tok veldig lang tid før man innså at folat hadde en slik forebyggende effekt, og det er mye fordi det fantes veldig få tilfeller å forske på. :)

Det er mindre risiko for f.eks. ryggmargsbrokk enn krybbedød - og i begge tilfeller er risikoen nede i langt under promillenivå.
Pust med magen, prøv å tenke positivt, og vær forberedt på at dette bare er starten på et liv fylt med bekymringer og angst - fra mage til barnehage, fra baby-yndig til myndig. ;)

Selv uten folattilskudd er oddsene for at barnet skal bli født med relaterte problemer så mikroskopisk, forsvinnende liten at du ikke trenger å bekymre deg.
Som det ble sagt litt før i tråden - det tok veldig lang tid før man innså at folat hadde en slik forebyggende effekt, og det er mye fordi det fantes veldig få tilfeller å forske på. :)

Det er mindre risiko for f.eks. ryggmargsbrokk enn krybbedød - og i begge tilfeller er risikoen nede i langt under promillenivå.
Pust med magen, prøv å tenke positivt, og vær forberedt på at dette bare er starten på et liv fylt med bekymringer og angst - fra mage til barnehage, fra baby-yndig til myndig. ;)

Tusen takk for gode ord <3 Mye man skal bekymre seg over kjenner jeg, selv med tredjemann ;)

Gutt 2008 <3
Jente 2011 <3

Jeg hadde folatmangel da jeg var gravid med prinsessa. Fant ikke ut at jeg var gravid før i uke 10 (ikke planlagt og stressende jobb)..
Legene trodde først jeg hadde fått kyssesyken fordi jeg ble veldig fort sliten. Etter uendelig mange blodprøver viste det seg å være folatmangel.
Tok folat fra ca uke 11 til uke 15.
Har ei frisk og fin jente på 6 år :)
Det er nok helst mor som merker folatmangelen på kroppen ;)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Back
Topp