folat

feliz

Flørter med forumet
Er det noen som vet???Er Folat viktigst de første 2-3mnd i svangerskapet??Eller må en fortsette å ta det etter disse mnd også??

Folat trenger man for at utviklingen av barnets ryggrad skal gå greit - mangel på folat kan føre til ryggmargsproblemer, og folat virker også på lukkingen av ryggen. All denne utviklingen er ferdig før uke 12, så du trenger bare å ta folat i første trimester.

Jeg var Ikkje helt klar over dette og tok det bare I ca 3 uker, Legen som tok ultralyd sah at det var utrolig skjeldent her I landet at det ble noe galt fordi om man Ikkje hadde brukt det......
Men det er vel før svangerskapet og I di 2 første månedene I svangerskapet at man er annbefalt og bruke det.... [:D]

OPPS, Jeg mente og di 3 første månedene I svangerskapet at det var lurt og bruke det.... [:D]

Maritk

400 mg folat er kanskje litt mye? 1 tbl er på 0,4 mg [:D]

Gynokologen sa til meg at man skulle ta det FØR man ble gravid og så fortsette i noen måneder. Lukkingen av ryggen skjedde visst i uke 3-4 sa hun, så derfor skulle man helst ta det FØR graviditeten. Man finner det jo gjerne ut rundt uke 4, så da har jo ryggen allerede begynt å lukke seg.

Så etter de 12 første ukene trenger man ikke ta dem. Vet egentlig ikke hvorfor man skal ta dem etterpå, men det skader jo ikke.

M

Back
Topp