Folat

Lillemy26

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
hei!
Jeg er nå 12+2. Er det riktig at jeg da skal slutte med folat? Og at fra uke 12 (hvor jeg er nå), så kan jeg starte med den vitaminpakken for 2.trimester?:)

Du kan fint fortsette med folat, men i en sånn vitaminpakke er det kanskje også høy dose folat?

Du kan fint fortsette med folat, men i en sånn vitaminpakke er det kanskje også høy dose folat?

Jeg vet ikke hva som er høy dose eller ikke.. men jeg har brukt den gravid-pakken fra nycoplus fram til nå. Nå som jeg er 12+2, kan jeg da starte med mamma-pakken? Denne har også folat ser jeg :) starter andre trimester fra 12+0 eller 13+0?:)

Jeg vet ikke hva som er høy dose eller ikke.. men jeg har brukt den gravid-pakken fra nycoplus fram til nå. Nå som jeg er 12+2, kan jeg da starte med mamma-pakken? Denne har også folat ser jeg :) starter andre trimester fra 12+0 eller 13+0?:)

Tror det er mer enn 13 uker, faktisk. Men ikke såå nøye da. Anbefalt dose i første trimester er i alle fall 400 microgram (?), i gravidvitaminet jeg tar nå er det 500. I vanlig multivitamin er det myyye mindre.

hei!
Jeg er nå 12+2. Er det riktig at jeg da skal slutte med folat? Og at fra uke 12 (hvor jeg er nå), så kan jeg starte med den vitaminpakken for 2.trimester?:)

Man skal etter myndighetenes anbefalinger ta 400mcgr folat hver dag fra man er 18 til man er 61 år. :)
Altså gjennom hele svangerskapet. ;)

Du kan ta vitaminpakker for 2.trimester, den inneholder også folat, men de har stort sett det samme i seg alle sammen, og med unntak av folat, får de fleste i seg nok av det man trenger gjennom vanlig kosthold. ;)

Jeg begynte på folat fra vi planla graviditet. Er no i uke 31 å bruker den fortsatt. fikk anbefalt fra lege og jordmor til å bruke den igjennom hele svangerskapet + så lenge jeg ammer.

Back
Topp