Folat

Hulda

Forelsket i forumet
Jeg tar 400 mcgr folat pr dag, men har lest flere steder at man kan / burde ta opptil 800'mcgr! Hva gjør dere andre?
 
Tar 400, en tablett. Er det jeg har fått med meg at vi trenger.
 
Apoteket sa at 400 er det normale å ta, så jeg tar en tablett pr dag.Kjøpte noe kosttilskudd med de vitaminer man trenger, og det var folat på 200 i den og, så jeg ble rådført å spøre legen føre jeg evt tok mere.Så får høre den 17 nov, hva legen sier.
 
Jeg tar 400....
 
Tar 400 jeg :)
 
Tar en tablett med 400mcg hver dag og et par ganger i uka tar jeg et B-12 tilskudd som også har 400mcg folat.
 
Jeg tar 400 mcgr folat pr dag, men har lest flere steder at man kan / burde ta opptil 800'mcgr! Hva gjør dere andre?
Jeg tar 800 mcg. Har lest at de lærde strides i forhold til nettopp daglig dose av Folat. Folat er et vannløselig b vitamin og overskuddet skilles dermed ut :)
 
Ja, jeg har også hørt at man ikke kan ta for mye forlat. Selv tar jeg 400 mg daglig men har også tenkt på dette.
 
Sniker fra juni! I en amerikansk app jeg har står det 800 mcg, på andre amerikanske nettsteder står det 600. Jeg tok 800 en periode og tar 600 nå. Faren ved å ta 'for mye' er at det kan kamuflere en eventuelt b12-mangel, mener jeg å ha lest. Ellers foreskrives jo folat i superstore doser til mødre som tidligere har fått barn med misdannelser, så aldeles krise er det neppe. Men tenkte å gå ned til 400 litt før blodprøvene i uke 12.
 
Etter hva jeg har lært skal de som er i risikogruppen gjerne ta høyere dose, mens hos "oss andre" holder det med 400. Det er allerede dobbelt så mye som kroppen trenger til vanlig.
 
Back
Topp