Folat

Gullskatten<3

Glad i forumet
Marshmallows2021
Hei. Når pleier man å slutte med Folat/folsyre? Noen sier første trimester, noen sier 3 mnd, noen sier ikke i det hele tatt.. Jeg er 12 uker på vei idag! Når sluttet folk her inne?

Det anbefales spesielt å ta før man blir gravid og ut de tre første mnd av svangerskapet, men det er ingen grunn til å stoppe der, og det gjør ingen skade å fortsette. :)

Fikk beskjed i 6 mnd. Da va det også pga e ble plutseli gravid.

Tok multivitaminer for gravide, så jeg tok forlat i 9 mnd :) bedre med for lenge enn for lite ;)

Folat frem til 12-14 uker ut i svangerskapet.

Man tar folat for å forhindre utvkling av ryggmarksbrokk. Ved 12 uker er fosteret ferdig utviklet og ryggmargen er lukket igjen. Derfor skal det ikke være nødvendig å fortsette med folat utover det.

Jeg tar enda. Er 29+1. Men skal bare tømme boksen, så kjøper jeg ikke mer. Litt delte meninger om hvor lenge man skal ta, men hvertfall 3 første månedene :)

Hvertfall 3 første månedene. Skader ikke å fortsette på dem, men ikke noe man trenger etter 3 måneder.

Jeg tok ut uke 13, da legen sa at en ekstra uke var like greit (er jo ikke 100% sikker på at 12 uker var 12 uker akkurat). Men sluttet etter det, og fortsatte med vanlige vitaminer :)

Har hørt at man skal ta det hele svangerskapet nå.
Hvorfor da?

Akkurat folat skal forebygge nevralrørsdefekt, og dette lukkes innen 30 dager etter unnfangelsen. Det viktigste med folat er at det tas før svangerskapet (dersom man planlegger barn) og de første 12 ukene til fosteret er "ferdig utviklet".

Etter dette har folaten gjort jobben sin. Annet tilskudd av vitaminer og mineraler, jern etc kan nok være viktig å ta ut svangerskapet da.

Det kjem nye retningslinjer her i Norge, der dei anbefalar å ta folat gjennom heile svangerskapet. + dei tre mnd før du blir gravid.

Hvorfor da?

Akkurat folat skal forebygge nevralrørsdefekt, og dette lukkes innen 30 dager etter unnfangelsen. Det viktigste med folat er at det tas før svangerskapet (dersom man planlegger barn) og de første 12 ukene til fosteret er "ferdig utviklet".

Etter dette har folaten gjort jobben sin. Annet tilskudd av vitaminer og mineraler, jern etc kan nok være viktig å ta ut svangerskapet da.

Eg var ekstremt lav på folat sjølv om eg tok dei tre første mnd av svangerskapet sist. Eg måtte ta tilskudd i seks mnd før den var oppe på godkjent nivå.

Jeg tok gjennom hele svangerskapet etter anbefaling på sykehuset jeg ble fulgt opp på. Hadde selvsagt tatt det på forhånd også, gjennom flere år, ettersom vi var prøvere i mange år før det endelig klaffet. Det skader overhodet ikke å fortsette utover de tre månedene man tidligere anbefalte, så har du tilgjengelig ville jeg tatt videre :). Det sies at det blant annet kan forebygge svangerskapsforgiftning såvidt jeg vet (ikke fått sjekket Google akkurat nå, men mener det var en av tingene bruk av folat gjennom hele svangerskapet kunne forebygge).

Jeg spiste opp resten av boksen ila svangerskapet jeg. Ikke hver dag men tok en nå og da. Folat er det ikke mye av i norsk kosthold så skader ikke med litt tilskudd spesielt som gravid selv etter første trimester

Back
Topp