Folat?

Tenkte jeg skulle begynne i sommer. Vi skal prøve i oktober ca (kanskje sept).. Er det for tidlig å begynne med folat i juli da?

Aha! Det visste jeg faktisk ikke, at vi bør ta hele svangerskapet. Genialt med forum;-)

Det er ikke så mange som vet at det er anbefalt, for det er ikke hovedanbefalingen. :) For å gjøre det enkelt har man hovedanbefalingen 400 mg fra 1 måned før svangerskap og frem til 3 månder ut i svangerskapet, MEN siden folat trengs i alle nye celler i kroppen alltid så sier det seg jo selv at fosteret som bare vokser og vokser (og babyen som ammes) trenger jo noe folat hele tiden. Så med mindre man spiser opp til øra med grønnsaker så er det veldig greit å ta litt i tilskuddsform. For det er et vannløselig vitamin, så du tisser uansett ut overskuddet. :) Veldig kjekt. Jeg tenker å ta frem til jeg slutter å amme for å være på den sikreste siden.

Tenkte jeg skulle begynne i sommer. Vi skal prøve i oktober ca (kanskje sept).. Er det for tidlig å begynne med folat i juli da?

Det er null problem å begynne litt tidlig med folat, det er et vannløselig vitamin så du tisse ut det kroppen ikke trenger. Og dersom du har litt lite i kroppen så vil du jo da kunne "fylle" opp dine egne behov i god tid før fosteret trenger å fylle opp sitt behov. :) Lykke til!

Back
Topp