Folat...

Ja, jeg tok det til jeg var litt over 12 uker.

ja, begynte å ta dagen etter jeg viste at jeg var gravid og tar det fortsatt. Skal spise opp det som er i boksen :)

Ja, ei venninne sa at det var lurt pga ryggmargsbrokk, så tok som anbefalt 3mnd før (helt tilfeldig at det ble akkurat 3 mnd) svangerskap, og skal ta noen dager nå siden jeg glemte de hjemme da jeg reiste til mine foreldre noen dager og ikke fikk tatt dagene før jeg rundet 12 uker:)

Ja, tok fra før svangerskap til litt over uke 12.

tok fra noen uker før jeg ble gravid. glemte en del tabletter fra uke 8 en plass for jeg var så dårlig men tok dem litt her og der til uke 12. regner med at jeg hadde ett lite lager i kroppen og at babyen har fått det den trenger :)

Begynte med det etter jul jeg, da vi begynte å prøve...er nå 12+5 og tar det enda.. jordmoren min sa man godt kunne ta det ut hele svangerskapet (men det var ikke nødvendig) men i allefall ta det ut uke 12..altså til og med 12+6.. :)

Har kanskje tatt 5 piller... helt glemt det...

I mitt forrige svangerskap tok jeg folat fra 4 uker før jeg ble gravid. 
Glemte å ta pillen kanskje to - tre ganger. 
På ultralyd i uke 18 ble det påvist ryggmargsbrokk hos fosteret og vi måtte avbryte svangerskapet!!!!!
Legenes anbefaling for meg dette svangerskapet er å ta 10 ganger så mye folat!!
Så Folat er viktig dere!!!
( det er i uke 5 nevralrøret langs ryggen lukkes, så det er da det liksom skjer! )

huff der sier du noe. jeg har dårlig samvittighet fordi jeg ikke har klart å ta de hver dag.... jeg har bare vært så dårlig at jeg ikke klarte tanken på å svelge piller....

Ta det sammen med frokosten hver morgen, det gjør jeg..og har blitt en vane :) Jeg fikk også høre at folat var veldig viktig..og at jeg gjerne kunne ta det i hele svangerskapet :)

HelloJulie: Skummelt at fosteret fikk påvist ryggmarksbrokk selv om du gikk på folat!! :/ huff... tar du mer enn 400mg nå?

Vanlig dose som dere tar er 0,4mg (400mikrogram)
Nå tar jeg 4 mg.

Har fått er resept på det
for de pillene man kjøper reseptfritt er jo så dyre og
inneholder jo bare 400 mikrogram folat...
Følte meg som en pillemissbruker før jeg fikk den resepten.
...hehe...måtte jo hive innpå ti piller om dagen.

De jeg kjøper på resept inneholder 1mg folat, så dem tar jeg fire av hver dag.
Jeg er heller ikke så fan av å svelge piller, men må man, så må man!!!

Fikk beskjed om i sist svangerskap at det var viktig, nå har ingen sagt noenting(jeg vet jo at jeg skal ta det), men syns legen kunne nevnt det sånn litt ekstra... satser på at alt står bra til der inne!

Men du kan jo si da HelloJulie, at når du gikk på det sist og likevel fikk barnet ryggmargsbrokk, så kan det jo skje uansett. og det kan gå bra uansett. Venninna mi mistet i uke 35, ble ikke oppdaget at lillemor ikke fikk næring så hun sulta rett og slett i hjel, og det var en helt frisk levedyktig baby... (får legge til at jordmoren avlyste 3 undersøkelser på rad, hadde venninna mi fått de timene hadde det blitt oppdaget før og lillemor kunne vært reddet).

Jeg tar det i grunn ganske med ro med alt kjenner jeg. ringer jordmoren hvis jeg lurer på om enkelte ting er normalt, og det er det stort sett så håper vi får se en frisk baby 19.september.

Har spist en "boks" allerede og begynt på den andre :)

Jeg tok fra jeg fant ut jeg var gravid i uke 6 og fram til ca uke 11.. Da orket jeg ikke mer for ble så kvalm bare jeg så boksen :/ og lukta ENDA værre!! Sist var det ikke noe Problem, da tok jeg hver dag til godt over 12 uker..

Back
Topp