Folat!

Martine Elida

Blir kjent med forumet
er det noe alle tar? 
jeg tar det nemmelig ikke :S wæææ?

Det er jo anbefalt å ta frem til og med uke 12. Men jeg tviler på at foreldrene våre tok det da de fikk oss og vi vokste jo opp? :-P Men folat skal være bra for så mangt på fosteret. Så jeg tar det. Men tar ikke Omega 3 - som også er anbefalt.

Jeg tar folat men har ikke tatt omega3 siden jeg har vært plaget så masse med kvalme, og de er så store så jeg klarer de rett og slett ikke:P

Jeg tar både folat, tran og multivitamin. Vil jo prøve å gjøre det jeg kan for barnet mitt.

Selv om våre foreldre som Lizz83 sier også ikke gjorde det så sitter vi her i dag.
Min Mamma røkte i hele svangerskapet og hun spiste brie ost osv.

Jeg har tatt folat, men skal innrømme at jeg har glemt det ofte denne gangen... Alt så bra ut på ultralyden så håper at det stemmer. Det er en grunn til at de anbefaler det de første 12 ukene. Men hvis man har et allsidig kosthold går det jo helst bra :-)

de har egne gravid-piller med omega3/6, multivitamin og folat som anbefales tatt de tre første månedene... Disse inneholder mindre s-vitaminer og er anbefalt for oss i første trimester.. Ikke spesielt dyre heller, så de tar jeg :) best å være på den siste siden:)

Jeg tar Lifeline sine GRAVID Kosttilskudd, kommer til å ta de til pakken er ferdig, er over 12 uker da. Etterpå kommer jeg til å gå over til Omega 3 med multivitaminer i -er så lei av å ta 4 tabletter daglig, så skal bli bedre med 2 kapsler daglig heller :)

Går nok kjempebra selv om du ikke har tatt det :)

Tar folat ja :) Men begynnte ikke med folat før jeg fant ut att jeg var gravid. Da var jeg  6 uker på vei. Man skal velle gentlig ta det fra da man planlegger graviditet for å få mest effekt.

Jeg tok ikke det med førstemann, 
men føler det har blitt mere "mas" ang det i det siste. har ikke peiling på hvorfor jeg ikke har tatt det, er vel liten vits og begynne nå som jeg er 12 uker til lørdagen :P spiser jo sunn og god mat + litt snop på siden ;)

Cilen skrev:
de har egne gravid-piller med omega3/6, multivitamin og folat som anbefales tatt de tre første månedene... Disse inneholder mindre s-vitaminer og er anbefalt for oss i første trimester.. Ikke spesielt dyre heller, så de tar jeg :) best å være på den siste siden:)

De tok jeg sist, men kvalmen ble så mye værre av de. Gulpet på de hele dagen og natta

Ja, har tatt folat hele tiden. Har de gravid-pillene, så der får jeg i meg alt som er anbefalt av vitaminer til gravide 1 trimester. Man skal ikke ta mulitivaminer og tram sammen når man er gravid. Det er altfor mye a-vitamin, noe som kan skade fosteret.

Selv om foreldre og besteforeldre gjorde ting anderledes, så er det en grunn til at helemyndigheter har endret på ting og kommer med anbefalinger. Forskningen har utviklet seg, og man vet mye mer nå enn tidligere. Man trenger ikke utfordre babyen sin helse med å feks spise mat som ikke er anbefalt bare fordi man selv har så lyst på det - jeg klarer fint å holde meg unna mat som ikke er anbefalt når man er gravid. Det er kun snakk om noen mnd i livet mitt :)

Jeg tar folat og omega 3 og 6 :) Har gjort det siden uke 6, og kommer til å fortsette med omega 3 og 6 etter 12. uke :) Som forresten er nå på lørdag!! Wee ^^

Messy skrev:
Ja, har tatt folat hele tiden. Har de gravid-pillene, så der får jeg i meg alt som er anbefalt av vitaminer til gravide 1 trimester. Man skal ikke ta mulitivaminer og tram sammen når man er gravid. Det er altfor mye a-vitamin, noe som kan skade fosteret.

Selv om foreldre og besteforeldre gjorde ting anderledes, så er det en grunn til at helemyndigheter har endret på ting og kommer med anbefalinger. Forskningen har utviklet seg, og man vet mye mer nå enn tidligere. Man trenger ikke utfordre babyen sin helse med å feks spise mat som ikke er anbefalt bare fordi man selv har så lyst på det - jeg klarer fint å holde meg unna mat som ikke er anbefalt når man er gravid. Det er kun snakk om noen mnd i livet mitt :)

Jeg er så enig så enig...De visste ikke bedre! Det er forskjellen på nå og da. Hva de gjorde av kunnskapsmangel og hva folk som bør ha kunnskap  gjør i dag - kan ikke sammenlignes. Folk må slutte å unnskylde seg med å drage frem fortiden. Før så kjørte de ikke med hverken seler eller seter. Nå satser de fleste oppegående mennesker på sikkerhet i bil! Så hvorfor ikke fokusere på sikkerhet i magen? Jeg tar ansvar og følger de anbefalingen jeg har fått. Jeg syns ikke det er for mye forlangt av meg.

Tok folat frem til uke 12, nå tar jeg bare multivitamin :)

Back
Topp