Folat

Drcat90

Flørter med forumet
Marshmallows 2022
Dere som har passert 12 uker, har dere sluttet å ta folatpillene?

nei tar det fortsatt.kjøpt sånn pakke medvitaminer til gravide og der er det folat i så blir at eg tar det resten av svangerskapet.

Oki :)
Men da spør jeg kun de som er like simple som meg og KUN tar de små hvite pillene ? :p

Jeg har tatt de som bare er folat i. Sluttet å ta de noen dager etter jeg hadde passert 12 uker.

Ja,jeg har slutta å ta de. Tar multivitaminer da,de inneholder også folat..

Drcat90 skrev:
Men da spør jeg kun de som er like simple som meg og KUN tar de små hvite pillene ? :p

Jeg er like simpel som deg og har sluttet med folat

Frøken Muffin skrev:

Drcat90 skrev:

Jeg er like simpel som deg og har sluttet med folat

Haha, godt å høre at det er flere som kun tar de små pillene :p

har også sluttet og ta de.. men tar et annet sett med multivitamin til gravide...   de for andre trimester er uten folat og med jern

Jeg tar ikke folat etter uke 12 :) Har allerede fått bekreftet at det ikke er noe ryggmargsbrokk her! 

Faren for det er jo over nå, enten har den lille det, eller så har den ikke... Hvis den har det kan man se det på ultralyd, så de som har vært på ul ca uke 12 og ikke fått noe beskjed om brokk er stort sett trygge for den faren heldigvis! 

Jeg har graviditetsvitaminer hjemme, men jeg tar dem ikke.. Jeg hater de pillene! æsj... :P 

Jeg har også sluttet med de små hvite pillene etter uke 12. Jeg tok gravide- multivitaminer en stund i starten, men de pillene er så store og lite egnet når man er kvalm og brekker seg bare man pusser tennene :/ Jeg slet veeeldig med å svelge de. Så da gikk jeg over til de små hvite... ;)

Jeg tar også de små hvite bare.. Tenker jeg tar de en stund etter 12 uker også,,, Jeg har tatt det i perioder i mange år pga at jeg mangler det helt..

Jeg tar fortsatt folat etter anbefaling fra jordmor. Men så måtte jeg ta en del andre vitaminer også.

Tok folat de første 12 ukene, men har sluttet nå. Går ikke på andre kosttilskudd heller for den saks skyld. Jernlageret mitt var "fullt" sa legen, og så lenge kroppen ikke har noen særskilte behov, så tror jeg det holder med å spise sunt og variert. Man skal ha litt av alt.:)

Tussen80 skrev:
Jeg tar også de små hvite bare.. Tenker jeg tar de en stund etter 12 uker også,,, Jeg har tatt det i perioder i mange år pga at jeg mangler det helt..

Har du fått sjekket at du ikke har Cøliaki? Veldig mange med folatmangel har cøliaki uten at de vet om det og legen glemmer å teste for det dersom pasienten ikke har vondt i magen...

Jeg tar folat hele svangerskapet, folat er viktig i forhold til celledeling så det er gunstig for oss gravide også etter 1. trimester (det er ikke bare for å forebygge ryggmargsbrokk det er gunstig). I andre land beriker de maten med folat og i tillegg anbefales det å ta i svangerskapet. Noe. Land anbefaler endatil å ta folat ut ammeperioden også. Folat er et vannløselig vitamin så dersom man får for mye av det så skilles det ut i urinen så det er ingen fare forbundet med å ta det. Man skal være mer forsiktig med å ta multiviaminer som inneholder jern uten at man har fått påvist fallende hb utover det som er normalt for gravide. Vi skal ned i hemoglobin både for at sirkulasjonen i morkaken skal gå lettere og for at vi skal tåle blødning under fødsel bedre ( vi har mer blod men konstant mengde røde blodceller og da faller man ikke så mye i hb når man blør under fødselen). Så heller piller med folat enn med ekstra jern hvis man ikke har påvist behov for jerntilskudd :-)

Back
Topp