Folat og kvalme?

Litamor1107

Forelsket i forumet
Så tidligere her inne at noen skrev at de ble kvalm av å bruke folat. Jeg synes å huske at jeg tenkte det samme ved et av mine tidligere svangerskap. Nå har jeg vært kjempekvalm i ca en uke, og så har jeg glemt å ta folat de siste to dagene og føler meg mye bedre. Det kan jo være tilfeldig?
Noen andre med denne erfaringen? Hva gjorde dere da? Hvor lenge må/bør man spise folat? Vet jeg har lest det, men husker ikke...

Har også hørt dette, men har ikke samme erfaring... Folat anbefales i hele første trimester, men nevralrøret er jo lukket allerede i slutten av uke 5. Men det kan visst forebygge noen andre misdannelser også, og muligens og autisme, tror det er derfor de anbefaler det så lenge. Men helt klart viktigst de første ukene. Kunne et annet merke hjelpe kanskje? Andre tilsetningsstoffer? Jeg har kjøpt sånn kombotablett til gravide med omega 3 og andre vitaminer og, var dyrt, men verdt det om du blir mindre kvalm.

Har også hørt dette, men har ikke samme erfaring... Folat anbefales i hele første trimester, men nevralrøret er jo lukket allerede i slutten av uke 5. Men det kan visst forebygge noen andre misdannelser også, og muligens og autisme, tror det er derfor de anbefaler det så lenge. Men helt klart viktigst de første ukene. Kunne et annet merke hjelpe kanskje? Andre tilsetningsstoffer? Jeg har kjøpt sånn kombotablett til gravide med omega 3 og andre vitaminer og, var dyrt, men verdt det om du blir mindre kvalm.

Takk for svar begge to:) Ja, det er nok verdt å prøve noe annet:)

Ikke opplevd eller hørt om kvalme av folat. Jeg har prøvd ulike merker før/under tre ulike svangerskap uten noen bivirkning. Men prøv et annet merke, det er mye å velge mellom :) Det er jo ikke bare folat i folatpillene, men stoffer for å lage det til en pille i tillegg. Dette kan være stoffer noen kan reagere på.

jeg ble ekstremt kvalm av folaten i mitt andre sv.skap, men byttet merke, og da hjalp det veldig på:)

Har ikke merket noe til det, og jeg har jo tatt folat siden i januar eller noe. Jeg tar de om kvelden da, har boksen ved tannbørsten så jeg skal huske det. Kanskje det er med på å gjøre at jeg evt ikke merker noe?:)

Har ikke merket noe til det, og jeg har jo tatt folat siden i januar eller noe. Jeg tar de om kvelden da, har boksen ved tannbørsten så jeg skal huske det. Kanskje det er med på å gjøre at jeg evt ikke merker noe?:)

Jeg tok min på kvelden i går og nå sitter jeg her grønn i trynet og skulle egentlig vært på jobb for en time siden:( Må være noe jeg ikke tåler i de, og de hadde bare en type på apoteket her...

Jeg tok min på kvelden i går og nå sitter jeg her grønn i trynet og skulle egentlig vært på jobb for en time siden:( Må være noe jeg ikke tåler i de, og de hadde bare en type på apoteket her...

Kjøp på nett :) Da har du større valgmulighet og det kommer kjapt fra norske apotek. Ellers om de har de gravid boksene, den inneholder folat også.

Det er jo veldig vanlig å være kvalm i forste trimester da :) jeg har tatt folat siden februar, og ble ikke kvalm før i slutten av uke fem. Tror ikke folat er grunnen. Sist svangerskap var jeg ikke kvalm i dethele tatt. Tror det er tilfeldig. Står det som bivirkning på pakningsvedlegget?

Det er jo veldig vanlig å være kvalm i forste trimester da :) jeg har tatt folat siden februar, og ble ikke kvalm før i slutten av uke fem. Tror ikke folat er grunnen. Sist svangerskap var jeg ikke kvalm i dethele tatt. Tror det er tilfeldig. Står det som bivirkning på pakningsvedlegget?

Jeg er inneforstått med at jeg må regne med å være kvalm uansett, men jeg føler jeg blir verre når jeg tar folat. Og selv om det er mange år siden mine første to svangerskap mener jeg å huske at det var sånn da også. Det står ingenting om mulige bivirkninger på boksen og jeg finner heller ikke noe på nett. Men jeg skal gjøre som flere her foreslår, og prøve en annen type:)

Jeg har tatt folat på kveldstid for å ikke bli dårlig.
Jeg startet med folat 3 mnd før jeg ble gravid og ble raskt uvel av å ta dem på dagtid.
Jeg fikk et godt tips da jeg var blodgiver og da anbefalte sykepleieren på sykehuset å ta tabletter rett før man går å legger seg. Det hjalp veldig for meg, både når det gjelder folat og andre vitaminer/mineraler. Kanskje det kan være til hjelp?

Jeg har tatt folat på kveldstid for å ikke bli dårlig.
Jeg startet med folat 3 mnd før jeg ble gravid og ble raskt uvel av å ta dem på dagtid.
Jeg fikk et godt tips da jeg var blodgiver og da anbefalte sykepleieren på sykehuset å ta tabletter rett før man går å legger seg. Det hjalp veldig for meg, både når det gjelder folat og andre vitaminer/mineraler. Kanskje det kan være til hjelp?
Det skal jeg jammen prøvd i morra :)

Men det kan jo være tilfeldigheter og ha mer med hcg enn med folat å gjøre, tenker jeg :p vi er jo tross alt gravide, og kvalme er symptom nr 1 i denne fasen. :)

Men det kan jo være tilfeldigheter og ha mer med hcg enn med folat å gjøre, tenker jeg :p vi er jo tross alt gravide, og kvalme er symptom nr 1 i denne fasen. :)

Ja, livet er herlig for tida:D Hadde jo tidlig sterkt utslag på CBD, så det kan jo hende jeg har voldsomt høyt nivå nå hvis det er en sammenheng mellom det og kvalme:) Ikke vet jeg, men jeg vet i alle fall at det kommer til å gå over:)

Back
Topp