Folat og .....hva mer?

Isobel

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei :happy:
Tar dere noe annet en folat i prøvetiden? Multivitaminer?
Jeg var mye plaget med rastløse bein i de forrige svangerskapene og tok da magnesium.
 
Bl.a folat, sink, jod, multivitaminer, Omega 3.
 
hmm, har aldri hørt noe om å ta jod? Tenker i utgangspunktet at det bedre å bare spise sundt å få i seg det man trenger den veien.
Tar alle her jod?
 
Ble anbefalt av jordmor å ta gravid-vitaminene, så det gjør jeg:) De fra nycoplus.
 
hmm, har aldri hørt noe om å ta jod? Tenker i utgangspunktet at det bedre å bare spise sundt å få i seg det man trenger den veien.
Tar alle her jod?

Du skal spise veldig mye fisk for å få i deg nok jod. Det har kommet frem de siste årene at Jod er ekstremt viktig for den nevrologiske utviklingen og det er forseint å begynne å ta tilskuddet etter du har blitt gravid. Du må bygge opp lageret før du er gravid.

Dersom mor ikke får i seg nok jod fra kosten, kan det gå utover barnet. Negative konsekvenser for barna kan være dårligere språkutvikling, atferdsproblemer, redusert finmotorikk i småbarnsalder og økt sannsynlighet for få spesialundervisning i åtteårsalderen.
 
Husk å ikke bli stresset om man ikke tar andre tilskudd enn folat :) De fleste har variert kosthold, og for eksempel jod finnes i kumelk og fisk. Jeg går til fertilitetsklinikk, og de er bare opptatt av folaten. Ikke noe negativitet rundt å ta tilskudd altså! Bare sier det :happy:
 
Jeg tok folat og d-vitaminer. Sjekket lageret før vi begynte å prøve og hadde mangel på begge. Folat bør jo tas uansett. Har ellers et variert kosthold med både fisk og meieriprodukter flere ganger i uken, så jeg burde få i meg nok jod.

Er man usikker så er det ikke verre enn å ta multivitamin og/eller ta en tur til legen og sjekke lageret :)
 
Her tenker jeg alle gjør de mener er best for seg selv og barnet, og sier takk for alle råd, det setter jeg pris på!
Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men mye fisk/kylling og grønnsaker pluss meieriprodukter. Så føler jeg får i meg det jeg trenger. MEN om det er så viktig med jod så kan jeg alltids gå til innkjøp av dette, det kan jo ikke skade.
Når det er sagt så mener jeg det er litt rart at det ikke snakkes mer om jod hvis det er SÅ viktig at det kan bli alvorlige senvirkninger av å ikke ta det.
Eller?
 
Her tenker jeg alle gjør de mener er best for seg selv og barnet, og sier takk for alle råd, det setter jeg pris på!
Jeg spiser ikke rødt kjøtt, men mye fisk/kylling og grønnsaker pluss meieriprodukter. Så føler jeg får i meg det jeg trenger. MEN om det er så viktig med jod så kan jeg alltids gå til innkjøp av dette, det kan jo ikke skade.
Når det er sagt så mener jeg det er litt rart at det ikke snakkes mer om jod hvis det er SÅ viktig at det kan bli alvorlige senvirkninger av å ikke ta det.
Eller?
Det er riktig som du sier, det har ikke vært så mye fokus på jod før de senere årene. Nyere forskning viser at det er viktig for barnas utvikling, slik som nevnt tidligere her. Du kan se på denne linken om du trenger tilskudd: https://www.melk.no/jodkalkulator/
 
Eg tar jod, folat og omega3, med tanke på komande graviditet.
Utover det tar eg multivitamin og melkesyrebakteriar, om kosten ikkje er optimal (kun for mi eiga helse si skuld).
Tar ekstra D-vitamin om vinteren. Og jerntablettar når eg han mens (pga stor blødning).

Kva ein treng av tilskot er veldig individuelt. Kosten over tid avgjer korleis lagera i kroppen er. Er du usikker så ta ein test hos legen og få råd/vegleiing. Kanskje manglar du noko du aldri har tenkt over, eller har rikelig ;)
 
Skal til innkjøp av folat og jod på onsdag, men utenom tar jeg fast tran, magnesium, d-vitamin, multivitamin og jern.
 
Jeg bruker NycoPlus Gravid.

Jeg orker ikke sette meg inn i alt mulig, men prøver å spise variert i tillegg til vitamintilskuddet. Det eneste kjipe er at det er fire kapsler hver dag, det synes jeg er litt mye. De er ikke små akkurat :hungover:
 
Tar d-vitamin og omega 3 multivitaminer(der er det folat, jod og sink i blant annet).
 
Back
Topp