Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hvor lenge før man blir gravid er det anbefalt å begynne å ta folat?
Og skal man ta "rene" folat tabletter, eller finnes det tabletter med folat og andre vitaminer blanda??
du skal begynne å ta folat fra dere prøver å bli gravide... (helst 3mnd før enn blir gravid), så om det tar f.eks 5mnd fra en begynner på folsyre, til enn er gravid, har det ikke noe å si ;-)
begynn når dere prøver[;)]
skal også tas de 3 første mnd i svangerskapet
Jeg har ikke svaret, men et godt sted å begynne å lete er nok Matportalen. Det er et kjempebra sted, med mye god informasjon!
http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99
Det er anbefalt å begynne med folat tre måneder før man blir gravid, eller så snart man har bestemt seg for å prøve, og tre måneder ut i svangerskapet.
Du kan kjøpe et B-vitaminkompleks, som inneholder de andre B-vitaminene i tilleg, og ofte også magnesium og C-vitaminer. Eller du kan kjøpe ulike multivitaminer på apoteket som også inneholder folat.
Jeg vil anbefale å ta multivitamin og B-vitaminer i tillegg. Jeg anbefaler Solaray Spektro multivitamin og Solaray Mega-B-Stress. Sjekk at du får i deg 400 mcg folat daglig. Det er helt greit å ta dobbel dose Mega-B-Stress.