Folat etter uke 12?

Friluftsjente

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Hva er egentlig riktig? Leser jo flere plasser at man skal ta folat frem til uke 12. Men i de egne gravid-pillene/kapslene som det står man kan ta hele graviditeten, er det jo også folat. Samme mengde som anbefalt inntil 12 uker.

Er det lurt å bare fortsette med folat/disse komplette tilskuddene hele graviditeten for å være på den sikre siden? Hva gjør dere?

Jeg har kjøpt folat til ut hele svangerskapet + ut i ammetiden. Har også lest litt forskjellig. Og forstår det er viktigst å ta de første 12 ukene. Men virker positivt å forsette og ta det også videre etter det jeg har lest :)

Jeg syns den folatpilla smaker så ekkelt at jeg vil helst slutte med den så fort som mulig:p Har nok bare tatt den de første 12 ukene i de andre graviditetene. Fikk friske unger :)

Det er ikke nødvendig å ta folat etter de tre første månedene så lenge man ikke har en økt risiko for ryggmargsbrokk :happy:

Jeg tenker det er greit å ta gravidvitamintilskudd gjennom hele svangerskapet. Det er vist i studier at kvinner som tar gravidvitaminer (multivitaminer) fra start og ut hele svangerskapet så reduserer det risikoen for å få barn med autisme. Folat er ikke viktig bare for ryggmargen, men også for normal utvikling av hjernen og nervesystemet.

Women who took supplements prior to pregnancy were 61 percent less likely to have a child diagnosed with autism, compared with moms who didn't take supplements, the researchers found.
In addition, taking supplements during pregnancy was linked to a 73 percent reduced risk of an autism diagnosis.
These study results suggest that taking folic acid and multivitamins could be a way to protect babies against the development of autism, said Tom Frazier, chief science officer for Autism Speaks, a group that promotes advocacy and support for individuals with autism and their families.
Women already are urged to take folic acid during pregnancy to prevent birth defects of the spinal cord and the brain, Frazier said. Multivitamins also are recommended to help cover any nutritional gaps in an expecting mom's diet.
Folic acid plays an essential role in fetal neural development, and a lack of the vitamin could possibly set the stage for later onset of autism.
The researchers suspect that certain nutrients found in prenatal vitamins -- such as folic acid and other B vitamins or iron -- may play a part in the lowered risk.
We don't know for sure what nutrients make the difference. We do know that folic acid is really important for neural tube closure and that it plays a role in oxidative stress and mitochondrial function -- a lot of important things

Last edited:
Kjøp Nycoplus sin Multivitamin! Den er ikke så dyr og inneholder masse vitaminer man trenger, både til vanlig og som gravid:happy: I tillegg er tablettene ganske små, så de er enkle å svelge med drikke. De siste to ukene har jeg kun tatt Folat fordi jeg sliter med kvalme og har prioritert det viktigste:dummy: Men kommer til å kun ta Multivitamin når formen blir bedre!

Ja, jeg tar også nyco sin vanlige multivitamin. Og den er faktisk med 400mg folat, som de anbefaler under graviditet. Så hvis den er i en vanlig multivitamin tenker jeg at det i hvert fall ikke er farlig å ta den «for lenge» :)

Back
Topp