Folat etter uke 12?

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Jeg har tatt folat fra 3 mnd før jeg ble gravid og tar det ennå (12+5) jeg har igjen fra siste boks, fordi jeg både har hørt en skal ta frem til uke 12 og at en skal ta det en stund etter det også. Jeg velger derfor å være på den sikre siden og skal bruke opp resten av glasset.

Tar du fremdeles folat?

Folat er vannløselig, så det kroppen ikke tar opp/trenger blir skilt ut i urinen.

Jeg bruker kombinasjonspakken "Gravid" fra Nycomed., og har fremdeles litt igjen av de som er beregnet frem til uke 12. Dumt å kaste, så jeg tar de til det er tomt, så bytter jeg til de som er beregnet fra uke 12 (de som heter Mamma). De inneholder folat de også, men litt mindre enn Gravid-pakken tror jeg [emoji6]

Jeg har gått over til Nycoplus multivitamin med innhold av 200 mikrogram Folat, og tar Nycoplus omega 3 ved siden av :happy:

Så en bør med andre ord ta folat (bare mindre mengde etter hvert) hele svangerskapet?

Du gjør i allefall ikke noe galt om du tar folat hele svangerskapet :)

Ville diskutert dette med lege eller JM :)

Legen min sa at det ikke er nødvendig etter uke 12, men heller ikke skadelig.

Jeg har slurvet med gravidvitaminene etter uke 12 må jeg innrømme..

Jeg spurte legen da jeg var på kontroll 12+0. Da sa ho at jeg skulle ta to uker til, så kunne jeg slutte. Så da gjorde jeg det[emoji4]

Jeg tok fram til 14 fullgåtte uker, det er vel 1. trimester, og ikke 12 uker som er anbefalt?

Jeg regnet på hvor mye jeg bruker når jeg kjøper gravid/mamma-pakke istedenfor for å kjøpe omega3 og vitaminer separat, og det var ganske stor forskjell :eek: Så jeg har kjøpt omega3, multivitaminer og vitamin D på apoteket (på tilbud), og legger det i en liten dosett selv :) Sparer mye!
Bruker folat ut uke 12 (altså 12+6), også slutter jeg. Men jeg vet at jeg har nok++ i kroppen.

Last edited:
Back
Topp