Folat etter uke 12?

Sviima

Forelsket i forumet
Er det nødvendig å ta folat etter uke 12? Har lest så mye forskjellig på nett, så hører her inne før jeg evt. tar en tlf til lege eller jordmor :)

Jeg kommer til å fullføre pakken jeg holder på med, og så gå over på vanlig multivitamin. Har jo tatt folat i halvannet år nå, så tror lagrene skal være fulle. :)

Nei.. Jeg sluttet å ta i uke 8 pga kvalme.. Å legen sa det ikke gjorde så veldig mye
Da er d ikke bare jeg som føler meg dårligere på folat da?! Begynte å ta de på kvelden fordi j følte meg dårlig av de, men i går kveld tok jeg ikke, og morgen kvalmen var ikke like ille som vanlig i dag :)

Jeg lot være å ta i går, 13+0 i dag.. Og føler at formen er bedre.. Utrolig nok..
Er jo bare de første 12 ukene man trenger å ta, så jeg fikk bedskje om at jeg ikke trengte lenger.. Men virker som det er veldig inviduellt hva legene sier☺️

Men om man har et normalt kosthold skal man jo ikke behøve å ta folat egentlig? :S

Normalt og normalt, dosen som anbefales som gravid er jo større enn vanlig anbefalt inntak, er det ikke? Skal jo noe til å få i seg så mye hver dag over så lang tid. Det er jo forsket på at forekomsten av ryggmargsbrokk er redusert som følge av folattilskudd/inntak, det er jo en grunn til at det anbefales og faktisk anses som så viktig at det står på helsekortet.

Har en stefar med ryggmargsbrokk som er aktiv i landsforeningen, så han lekset en del opp da jeg gikk med første. :p det interesannte er at folat visstnok kanskje også kan påvirke risken for leppe/gane-spalte. Har spalte selv, så jeg har jo i utgangspunktet økt risk for å få barn med spalte. Ikke at det hadde vært noe krise, men slipper jo helst, så klart :)

Legen min ba meg ta til uke 16 :-)

Normalt og normalt, dosen som anbefales som gravid er jo større enn vanlig anbefalt inntak, er det ikke? Skal jo noe til å få i seg så mye hver dag over så lang tid. Det er jo forsket på at forekomsten av ryggmargsbrokk er redusert som følge av folattilskudd/inntak, det er jo en grunn til at det anbefales og faktisk anses som så viktig at det står på helsekortet.

Har en stefar med ryggmargsbrokk som er aktiv i landsforeningen, så han lekset en del opp da jeg gikk med første. :p det interesannte er at folat visstnok kanskje også kan påvirke risken for leppe/gane-spalte. Har spalte selv, så jeg har jo i utgangspunktet økt risk for å få barn med spalte. Ikke at det hadde vært noe krise, men slipper jo helst, så klart :)

Et normalt kosthold skal holde om du er i en vanlig livssituasjon, men et svangerskap kommer jo utenom. Jeg har dessverre vært litt dann og vann med piller i det siste, så hver dag har det ikke blitt, men de dagene jeg husker tar jeg. Dette blir mitt siste svangerskap, og jeg gidder ikke ha en hel pakke folat stående for gøy ;)

Leste at man ikke burde ta mer enn 0,2 med folat etter uke 12. Den jeg tok inneholdt 0,4 som jeg har slutta nå..

Folat er bare en B-vitamin som for så vidt er vannløselig, altså tar kroppen det den trenger og så går resten ut av kroppen med urinen. Så det er ikke farlig å ta for mye eller for lenge av det da det bare går rett ut igjen.. Jeg kommer til å ta ut uke 12 og så slutte, for da er det ikke nødvendig for babyen lenger..

startet med folat 0,4 mg ca 2 mnd før jeg ble gravid. Jeg fikk beskjed om å slutte med den 0,4 mg og heller starte med multivitaminer som innehold 0,2 mg folat i uke 12 :) pluss drikke tran.. sliter med de store gravid kapslene en får kjøpe, så har kjøpt vanlig multivitamin, små runde tabletter, på apoteket :p og drikker tran med sitronsmak!

startet med folat 0,4 mg ca 2 mnd før jeg ble gravid. Jeg fikk beskjed om å slutte med den 0,4 mg og heller starte med multivitaminer som innehold 0,2 mg folat i uke 12 :) pluss drikke tran.. sliter med de store gravid kapslene en får kjøpe, så har kjøpt vanlig multivitamin, små runde tabletter, på apoteket :p og drikker tran med sitronsmak!

Jeg tar bare vanlige trankapsler, klarer ikke å ta flytende tran. Men av og til får jeg sånne "oppstøt" med transmak selv av de kapslene. Kjennes ut som det gikk bra i dag da. :D

Folat får man ikke tatt for mye av, man tisser ut overskuddet :)

Tror det var sånn 1200 mikrogram man ikke burde overskride. Selv vannløselige vitaminer bør man ikke ta overdose av. :)

Synes det er kjempe vanskelig med vitaminer. Jeg tar folat og omega3 +dvitamin dråper når jeg husker det. Sluttet med jern da jeg ble gravid fordi jeg leste at for mye var farlig. Fastlegen min er elendig på sånt så jeg er helt rådvill.

Noen som har funnet noe hos Helsedirektoratet eller noe?

Synes det er kjempe vanskelig med vitaminer. Jeg tar folat og omega3 +dvitamin dråper når jeg husker det. Sluttet med jern da jeg ble gravid fordi jeg leste at for mye var farlig. Fastlegen min er elendig på sånt så jeg er helt rådvill.

Noen som har funnet noe hos Helsedirektoratet eller noe?

Jern er jo ikke noe man burde ta med mindre man har lave lagere. Kan ellers prøve p spise grovt brød med (leverpostei for eksempel) og drikke appelsinjuice til, c-vitamin hjelper til med opptaket). Grønne grønnsaker og rødt kjøtt har også mye jern :)

Back
Topp