Folat etter 12.uke

ruskesara*

Flørter med forumet
hei!

Husker ikke om det var her jeg leste det, men mener å ha lest at man nå anbefaler folat hele graviditeten?

Jeg er nå 12+4 og har et nesten fullt glass igjen. Har ikke sluttet å ta folat og tenkte egentlig jeg kunne fortsette hele graviditeten. Jeg vil selvsagt ikke gjøre det, om det er sagt offentlig noe sted at dette ikke er å anbefale. Har forsøkt å søke meg opp på tema, men ikke funnet noen svar, de fleste steder står det kun første trimester (altså hva de anbefalte i "gamle dager").

Har noen link? Da mener jeg ikke link til forum o.l., men sider med tyngde/stammer fra staten :)

På forhånd, tusen takk for ditt svar :)

Folat
Alle kvinner som planlegger å bli gravide, eller som vet at de allerede er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Slik reduserer du risikoen for ryggmargsbrokk hos fosteret. Folat får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Du bør ta 400 mikrogram per dag. Fortsett med ekstra tilskudd av folat til og med 12 svangerskapsuke.

Kilde: http://www.matportalen.no/rad_til_s...r_mineraler_og_kosttilskudd_mens_du_er_gravid

Det er i de fleste tilfeller ikke nødvendig å ta tilskudd av folat etter tre måneder, men heller ikke farlig. Det er ingen kjente bivirkninger av for mye folat. Man kan godt fortsette dersom man er usikker på om man får i seg nok folat gjennom kostholdet.

Jeg har kjøpt en vitaminpakke på apoteket som heter mamma, som gjelder fra uke tolv. Her er folatmengden halvert fra den vitsminpakken som het gravid. Den som skal tas fra uke tolv inneholder 200 mikrogram.

Tusen takk for svar. Det viktigste her er at jeg ikke gjør noe som potensielt er farlig. Skal selvsagt spørre legen min, men er en stund til neste kontroll.

Takk igjen :)

Min lege sa at jeg bare skulle kutte ut folat etter 12 uker fordi organene til babyen er ferdig utviklet. Brakk meg hver gang jeg tok dem, så var glad for å slutte!

Jeg var i uke 12+ 6 på ul og da sa han at alle organene var nesten helt ferdig... Så fikk beskjed om at jeg godt kunne ta de 2 uker til for å være helt sikker :)

Det er ikke på noe vis farlig å fortsette å ta 400 mcg i svangerskapet, men det viktigste er at man tar det fra man finner ut man er gravid (helst minst 3 måneder før) og til man er ferdig med uke 12. Folat er ett vannløselig vitamin, så om man får i seg for mye vil det ekstra bli skilt ut via nyrene og urin :) Så når man er ferdig med uke 12, så gjør man som man vil egentlig, om man fortsetter å ta eller ikke.

Jeg spurte legen min, og han sa at det ikke var noe poeng å ta det mer da jeg var på UL da jeg var 12+2.
Men fikk ikke inntrykk av at det er farlig heller.

Jeg spurte legen min, og han sa at det ikke var noe poeng å ta det mer da jeg var på UL da jeg var 12+2.
Men fikk ikke inntrykk av at det er farlig heller.
Jeg fikk samme beskjed av min lege :) Han sa at alle indre organer er ferdig utviklet, så det er ikke lenger noe poeng. Jeg brakk meg når jeg skulle ta dem, så glad jeg slipper unna nå :p

Når man er inne på ekstra tilskudd...
Tok blodprøve hos legen på svangerskapskontrollen.
Får man noen tilbakemelding? Tenker på om blodprøven viser at man feks trenger jern.

Når man er inne på ekstra tilskudd...
Tok blodprøve hos legen på svangerskapskontrollen.
Får man noen tilbakemelding? Tenker på om blodprøven viser at man feks trenger jern.

Som regel får man svar på de på neste kontroll. Jeg skal ta nå på torsdag, og fikk ny time til jordmor om 14 dager ca for å få svarene og en ny sjekk.

Som regel får man svar på de på neste kontroll. Jeg skal ta nå på torsdag, og fikk ny time til jordmor om 14 dager ca for å få svarene og en ny sjekk.

Jeg skal ikke ha neste kontroll før ca uke 20 mente legen min ( er 14+1 i dag ), så det føles veldig lenge til om prøvene viser at det er noe jeg trenger.
Men man må kanskje forvente at drar kontakt om så er tilfelle?

Jeg skal ikke ha neste kontroll før ca uke 20 mente legen min ( er 14+1 i dag ), så det føles veldig lenge til om prøvene viser at det er noe jeg trenger.
Men man må kanskje forvente at drar kontakt om så er tilfelle?

Vil tro du får beskjed om du mangler noe eller sånt

Back
Topp