Fokuset på kropp

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
For noen år tilbake slet jeg med spiseforstyrrelse. Periodevis bulimi, anoreksi. De siste årene har jeg følt at jeg har hatt et ganske så normalt forhold til mat. Spesielt når jeg var gravid og etter. Da har jeg kun tenkt positivt om å få nok næring til kroppen og spist hva jeg ville.

Nå er jeg i en periode hvor det stormer, mildt sagt. Jeg har mye som skjer i livet, men føler alikevell jeg har taklet det veldig bra! Helt til kommentarene om vekten begynte å renne inn. Første gang var det greit, men nå har litt for mange kommentert at jeg er blitt så tynn. Første gang ble jeg glad, (har jo trossalt født for ikke så lenge siden), andre gangen ble jeg forvirret, og så gikk det mer opp for meg at jeg kanskje har blitt tynn. Jeg har som sagt hatt nok å henge fingrene mine i, så jeg har ikke akkurat lagt merke til det selv. Jeg er jo ikke ekstremt tynn liksom.

I dag gikk det opp for meg at jeg selv har begynt å bli bevisst på vekten. Jeg som har hatt så bra forhold til kroppen, har igjen begynt å få de "dumme" tankene, og jeg blir redd. Jeg kjenner igjen mønsteret. "Kanskje jeg burde kjøpt meg en vekt, kikker på magen min, etter jeg har spist så tenker jeg om jeg legger på meg nå, føler meg kvalm etter mat, tenker bevisst over maten jeg putter i munnen og ikke minst så føler jeg at folk kikker og overvåker hva jeg spiser. Tankene begynner å bli usunne. Det skremmer meg. Jeg begynner å bli redd for et tilbakefall. Nå når jeg allerede er så godt i gang med vekten. Nå vil jeg ikke legge på meg mer.

De irriterer meg at folk kommenterer vekten min, istedenfor å spørre hvordan det går. Jeg skal aldri legge skylden på andre for ting, men dette var absolutt feil fokus nå!

Måtte bare få ut litt tanker. Ønsker egentlig ingen råd. Ser bare at det er vi selv som skaper all blesten om kropp og vekt! Kjente jeg ble litt sint og lei av å kjenne på de samme følelsene igjen!! Håper stormene legger seg etter sommeren...

Klem til deg :-)

Håper du klarer holde tankene på avstand :-)

Kan ikkje førstå varfør folk ikkje bara Håller igjen kjeften nær de gjeller andres vekt. Klem till deg :-)

Kan ikkje førstå varfør folk ikkje bara Håller igjen kjeften nær de gjeller andres vekt. Klem till deg :)
Takk for det:happy:
Helt enig! Hva er liksom poenget med å kommentere vekt og kropp? Det finnes liksom noen som bor i den kroppen. Hehe

Har forresten vært hos legen i dag og fått henvisning til psykolog. Hun så nok mitt tilbakefall i forhold til mat. Maten og kroppen er ikke hovedproblemet slik jeg ser det. Men et forsøk på å ha kontroll på noe, har det nok endt opp som. Ikke at det var et poeng før alle kommentarene. Men jeg ble veldig bevisst på det da. Desverre.
52kg, kanskje mindre. En uke siden jeg stod på en vekt. 24 tommer i ny bukse jeg kjøpte i dag. Og forsatt ikke super stram.
Litt ambivalent forhold til kilo og vekt.

Blir godt å få hjelp og få snakket om det virkelige problemet i livet mitt nå.

Håper på ingen framtidige kommentarer om vekten fra venner og familie nå. Takk skal dere ha liksom! Har fått med meg at kiloene plutselig rant av nå:p

Har tatt meg av min skjønne lille baby alene. Flyttet, innredet leilighet, nav, advokat, familievernkontoret og en psykopat i livet som ødelegger meg fullstendig. Holder på å få kontroll over ting og fjernet dette menneske fra mitt liv. En smule stress i livet ja. De fleste ville nok skjønt en vektnedgang.

Ble visst litt tanker her nå.

Håper ting ordner seg for deg♡

Back
Topp