Fokus på abort hele tiden

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Jeg synes det har vært SKIKKELIG dritt så langt å både fortelle folk om graviditeten og snakke om det. Vi har vært gjennom en ma og en sa, men da veldig tidlig. Alle må ALLTID stappe inn «vi får håpe det går bra denne gang» «vi krysser fingrene for at den klorer seg fast». Hvorfor MÅ folk kommentere og minne oss på det som skjedde sist. Føler hele fokuset denne graviditeten har vært nettopp der. Flere som føler det sånn? Jeg vet jo at ting kan gå galt, men kan man ikke få glede seg uten at folk bare er NØDT å kommentere??? Og såklart er det godt ment, men det er vanvittig unødvendig.

Helt enig. Jeg har aldri opplevd å miste, har ei datter fra før. Men vet at det er vanlig og tenker på at det kan skje meg også.

Har fortalt det til to venninner. Den ene sa «gratulerer så får vi håpe at du ikke mister eller at det blir en dødfødsel eller noe. Det er jo mye som kan skje og jeg vet av mange som har mistet- også seint sånn i uke 22 også så man kan jo aldri senke skuldrene helt» mens hun andre sa «åå jaa, gratulerer håper virkelig alt går bra.»

To helt forskjellige svar dog, men skjønner ikke helt hvorfor man skal komme med et men i det hele tatt når man blir fortalt en slik nyhet.. Veldig merkelig altså.

Sniker
Tror det er veldig vanlig å få litt beskjeden respons før uke 12 fordi folk rett og slett er redd for at dere skal måtte gå gjennom det igjen.
Dette er mitt 4. Svngerskap og jeg har ett levende barn. Dette er eneste gangen vi hr ventet til etter 13 uker med å fortelle og også den gangen vi har fått mest positiv respons uten tydelig underliggende bekymring.
Håper du ikke får flere slike kommentarer men om det er tøft, kan det skåne dere å vente til ndre trimester med å dele til flere. Selvfølgelig burde folk bare være glade og ikke dommedagsprofeter, men det funker ikke i praksis sånn (min erfaring da).

Lykke til - det skal gå denne gangen :) ❤️

Tenker at det er nok fra mange generasjoner og år tilbake litt innprentet i folk at før uke 12 er ting ekstra usikkert og sårbart. Det er jo en grunn til at man ikke også går ut offentlig og sier det til alle før etter uke 12. Så som du sier, tror ikke folk mener vondt med det. Men, jeg skjønner veldig godt at du syns det er frustrerende og opprippende❤️Og siden alle vet om denne usikkerheten før uke 12 er det kanskje ikke noe vits i å blåse den så ille opp heller igrunn men.. Håper du slipper flere slike bemerkninger

Jeg har aldri opplevd å miste, men kan uansett si meg enig. Gleden må liksom tones ned med «reality checks» hele tiden. Man ønsker jo bare å tenke framover og at dette skal gå bra! Også sliter man jo kanskje nok med bekymringer i eget hode, og det siste man trenger da er bekreftelse på de :dead:

Back
Topp