Fodmap

Følger med her. .

Tenker du i forhold til IBS? Datteren min spiser Fodmap reduserte matvarer og det har virket gull her :)

Ja. Men har ingen erfaring med det annet enn at vi nå har fått boken. (Det er sikkert flere bøker på emne, men har inntrykk av at dette er den mest brukte).
Når du sier datteren din spiser fodmap reduserte matvarer, klarer dere være helt konsekvente?

Ja. Men har ingen erfaring med det annet enn at vi nå har fått boken. (Det er sikkert flere bøker på emne, men har inntrykk av at dette er den mest brukte).
Når du sier datteren din spiser fodmap reduserte matvarer, klarer dere være helt konsekvente?

Det som er med IBS er at man skal redusere matvarer med høy fodmap, så vi har kuttet det helt hjemme og i bhg, så får hun spise litt når vi er borte. Feks i bursdag og lignende :) Men man må prøve seg frem på hvilke av matvarene man må ta bort fra kostholdet. Noen med IBS tåler mere enn andre :) Hos oss har vi ikke tatt bort krydder og lørdagsgodt, fordi det funker når vi har tatt bort endel annet :) Men det tok litt tid før vi fant ut hva som funket og ikke :)

Det som er med IBS er at man skal redusere matvarer med høy fodmap, så vi har kuttet det helt hjemme og i bhg, så får hun spise litt når vi er borte. Feks i bursdag og lignende :) Men man må prøve seg frem på hvilke av matvarene man må ta bort fra kostholdet. Noen med IBS tåler mere enn andre :) Hos oss har vi ikke tatt bort krydder og lørdagsgodt, fordi det funker når vi har tatt bort endel annet :) Men det tok litt tid før vi fant ut hva som funket og ikke :)

Ja, jeg tenker vi bare må prøve oss frem litt. Men da forstår jeg det som at dere har fått gode resultater av denne prøving og feiling og har nå funnet noe som fungerer godt?

Ja, jeg tenker vi bare må prøve oss frem litt. Men da forstår jeg det som at dere har fått gode resultater av denne prøving og feiling og har nå funnet noe som fungerer godt?

Vi har funnet noe som fungerer godt nå ja :) Håper dere også finner det :)

Tenker du å følge slavisk?

Det blir nok ikke helt slavisk. Det er kun kjæresten min som har problemet, og han er nok villig til å ofre litt for å spise/drikke det han vil. Men jeg håper å kunne vise han gjennom å lage en del mat fra boken at det finnes noe annet enn å gå rundt med en sånn mage. Så vi starter litt rolig, og øker etterhvert tenker jeg.

Det blir nok ikke helt slavisk. Det er kun kjæresten min som har problemet, og han er nok villig til å ofre litt for å spise/drikke det han vil. Men jeg håper å kunne vise han gjennom å lage en del mat fra boken at det finnes noe annet enn å gå rundt med en sånn mage. Så vi starter litt rolig, og øker etterhvert tenker jeg.
Skriv gjerne i tråden her hva dere har laget som har vært godt da :)

Skriv gjerne i tråden her hva dere har laget som har vært godt da :)

Foreløpig har det gått i sånne basic lapper med egg og cottage cheese til helgefrokosten. Veldig gode!
Også suppe med gulerot og ingefær. Den hadde jeg laget selv før vi begynte å snuse på dette med fodmap.
Den er en slager her hvertfall :happy:

Har fulgt fodmap en stund, ikke slavisk, men har sjekket innhold i det jeg har spist når jeg har blitt dårlig og funnet ut hva jeg må begrense.

Det er sånn at det er totalmengden fodmap du får i deg som gjør deg dårlig, ikke spesifikke ting med fodmap. Ihvertfall for meg.

Spiser jeg brød med hvetemel f.eks må jeg kutte ut all annen mat med fodmap, for gjennom mye brød blir det mye fodmap. Mens om jeg kutter ut hvetemel kan jeg spise stort sett alt annet jeg har lyst på. Siden nyttår har jeg derfor kuttet ut hvetemel, det er mye enklere enn å kutte ut løk, avokado, eple, og alle andre matvarene jeg reagerer på. Men jeg spiser gluten og andre lav fodmap grove meltyper altså!

Har lest mye på bloggen til Julianne Lyngstad, hun er ernæringsfysiolog med IBS som har spesialisert seg på fodmapkosthold :) Veldig nyttig å lese litt der ;) Hun legger også ut en del oppskrifter :)

Back
Topp