foccacia oppskrift

annipanni

Glad i forumet
Noen som har en god og utprøvd oppskrift på det? Huva????[:-][;)]
Har mistet min oppskrift og siden hjernen ikke har sammarbeidet med meg siden jeg fikk Emil så frir jeg til dere snupper Noen som kan hjelpe meg????????[:)]

åååå det er så godt...

En enkel versjon er å lage pizzadeig. (jeg pleier å tilsette et egg) og olje
Kjevle ut og trykke ned hull med fingrene og strø på f.eks maldonsalt.

ORIGINAL: *Kristinmor*

hei verdens dårligste husmor her!

hva e det for noe?

italiensk middagsbrød.
akuratt som rundstykker bare at de et flat og med grovsalt på)

Deilig italiensk brød med masse oliven olje og salt på toppen. Kan varieres med alt mulig i deigen. Jeg pleier å ta rosmarin på toppen, dødsdigg til salat, gryte, tapas osv osv osv

1 kg hvetemel
1 egg
2 dl olivenolje
1/2 finhakket rødløk
2 fedd finhakket hvitløk
1 ss sukker
2 pk tørrgjær
2 ts salt
1 ts paprikapulver
1 ss oreano
1 ss grovsalt
6 dl lunkent vann
Bland mel, egg, salt, sukker, gjær, paprikapulver, halvparten av rødløken og 1 dl olivenolje. Tilsett lunkent vann. Hev til 3 dobbel størrelse i 45 min. Legg deigen i en langpanne med bakepapir under. Klapp til den ser ut som en tykk pizzabunn. Prikk bunnen med fingrene. Dryss på resten av hvitløken, rødløken og oregano. Hell over resten av olivenoljen og dryss på havsalt. Hev i 20 min og prikk hull med fingrene en gang til før du steker på 200 grader i 25 minutter.. Og nyt! Kjempe godt med aioli!

jeg hadde denne på dataen[:D]

ORIGINAL: *Kristinmor*

høres utrolig deilig ut... regner med du servere det på neste treff anni!

he he ka treff mener du [:-][:-][:-]????
Vet jeg lovde å være med på treff men vi (meg og Emil)har vært syk hele uken. Så ville ikke smitte dere alle. Men nå er vi friske[:)]... og ser jo at dere har hatt det kjekt i dag når jeg ser bildene....

ORIGINAL: lihhhnn

1 kg hvetemel
1 egg
2 dl olivenolje
1/2 finhakket rødløk
2 fedd finhakket hvitløk
1 ss sukker
2 pk tørrgjær
2 ts salt
1 ts paprikapulver
1 ss oreano
1 ss grovsalt
6 dl lunkent vann
Bland mel, egg, salt, sukker, gjær, paprikapulver, halvparten av rødløken og 1 dl olivenolje. Tilsett lunkent vann. Hev til 3 dobbel størrelse i 45 min. Legg deigen i en langpanne med bakepapir under. Klapp til den ser ut som en tykk pizzabunn. Prikk bunnen med fingrene. Dryss på resten av hvitløken, rødløken og oregano. Hell over resten av olivenoljen og dryss på havsalt. Hev i 20 min og prikk hull med fingrene en gang til før du steker på 200 grader i 25 minutter.. Og nyt! Kjempe godt med aioli!

jeg hadde denne på dataen[:D]

Ser super ut tusen takk, har du laget den?

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=8986

denne er kjempegod og kjempeenkel. Chorizo og feta kan sløyfes, og man kan ha noe annet åp toppen hvis man vil. Jeg bruker hakkede soltørka tomater, og oliven. Og en god dæsj good olivenolje.

Lykke til!

Bruker denne oppskriften, Den er fra art of taste...
også liker jeg best å ta Maldonsalt og frisk rosmarin på toppen.
Og denne deigen/røren er det ikke noe jobb med, ikke masse elting eller noe, enkelt [:D]

50 g gjær

1 l vann

0,50 dl olivenolje

2 l hvetemel

Garnityr

0,50dl olivenolje

2 ts salt
rosmarin

Rør gjæren ut i vannet, tilsett salt og olje og rør inn melet. Deigen skal være veldig løs. Dekk deigen til og la den heve i ca. 30minutter. Hell deigen over i en smurt firkantet form, for eksempel liten langpanne, glatt overflaten lett til. Etterhev deigen i ca.20 minutter. Drypp over olivenolje, stikk ned oliven og dryss på salt og frisk rosmarin.

Back
Topp