Fobier

Lykkeboom

Gift med forumet
Jeg har alltid tenkt at noen fobier er "tillært" gjennom andres reaksjoner.
F.eks fobi/angst for maur, edderkopper, mark etc. Derfor har jeg vært veldig bevisst å vise min kjære datter hvor søte disse små kryp er [:D][:D][:D]
Men forrige uke hyyyylte hun og løp av gårde da vi fant en edderkopp..... [:(] 

Nå sitter jeg her og lurer på om hun plutselig har fått angst/fobi mot dem eller om hun har lært dette i barnehagen... (i så fall er jeg skuffet)

[:)] jaja, ikke såååå skuffet då [:D] men litt [;)]

er ikke sikkert det er fobi, men rett og slett att reaksjonen av andre barn i bhg er positiv når hun reagerer slik på småkryp.

kanskje hun trodde du ville synes det var gøy? hvem vet....

her er det heller ekstase fra minstemann og en mer skeptisk mamma :)

Jeg tror angst er forankret dypt og ikke noe man lærer seg, dessverre.
Det er heller slik at man kan lære seg å stagge angst/fobier og ikke la følelser ta helt overhånd.
(Men selvfølgelig kan man også bli påvirket av omgivelsene)

Jeg har ikke lært lillemann at kryp er søte [8D]
Men ei heller har jeg fått nervøst sammenbrudd foran de, så han får gjøre seg opp en mening selv [:)]

Jeg tror angst er forankret dypt og ikke noe man lærer seg, dessverre.
Det er heller slik at man kan lære seg å stagge angst/fobier og ikke la følelser ta helt overhånd.
(Men selvfølgelig kan man også bli påvirket av omgivelsene)

Jeg har ikke lært lillemann at kryp er søte
Men ei heller har jeg fått nervøst sammenbrudd foran de, så han får gjøre seg opp en mening selv

ja helt ening her, ser jentene våre har forskjellige reaksjoner på det meste men de har fått lik oppdragelse så de ligger nok litt inni sjela deres ja, men her en dagen var de veldig fasinert av edderkopp men jeg sa ikke så mye uten om at edderkoppen er redd og den kan gå i fred , jeg vil helst ikke at de skal ta på disse innsektene siden vi skal ned til thailand snart og jeg vil ikke at de skal bli for god venn med insektene der nede

Angst bygger sikkert på mange ulike faktorer. Enten det er erfaring, genetisk, begge deler eller anna.

Jeg opplever ikke at snuppa har slik angst for småkryp. Heller en blanding av skrekkslagen fryd [:D] Men i dag har vi studert mange småkryp i hagen og alt er ok så lenge jeg forsikrer henne om at de er "på vei hjem i huset til mamman sin" [:D]

Skjønner godt at du ikke vil lære dine små å ta på alle småkryp, Lomo. Det lærer ikke snuppa vår heller. Vi bare kikker på dem [:)]

Back
Topp