Flytur??

Kattepus84

Elsker forumet
Hvor lang flytur er det ok å ta når man er 7 mnd på vei? Og hva orker man egentlig når man er så gravid??

Vi var i syden da jeg var 7 mnd på vei... Eneste problemet var at jeg ahdde begynt å få vondt i ryggen hvis jeg satt for mye i ro på stol, så var et helvete på et trangt flysete[&:] Tok 4 timer

ORIGINAL: Frk.Celin

Vi var i syden da jeg var 7 mnd på vei... Eneste problemet var at jeg ahdde begynt å få vondt i ryggen hvis jeg satt for mye i ro på stol, så var et helvete på et trangt flysete[&:] Tok 4 timer

Ja vi sitter nå å prater om å reise til syden, med 4 timers flyreise....Men jeg har så lyst å reise lenger...(Egentlig usa, men det tror jeg nok at jeg må slå fra meg når jeg er så langt på vei)

Bare pass på å beveg mye på deg. Og støttestrømper er en fordel, da du kan få mye vann i beina. Ellers skal det ikke være noe problem.

Skal med fly 4 timer i april, er vel ikke mer enn 6 mnd på vei da, men.

Reiste med fly i 2 timer da jeg var 34 uker på vei, ikke noe problem, kun at jeg ble litt uvel på slutten.

Hei!
Lurer på det samme igrunn..
Planlegger tur i påsken (april) og er vel da 6mnd på vei ca.. Planlegger tur til USA , Miami og en ukes tur på cruise i caribien.. Tenkte å høre med legen imorgen om det er trygt og forsvarlig å fly så langt og være i varmen..
Noen her som her flydd så langt? 15 t totalt med mellomlandinger vil jeg tro..Eller vært i slike varme strøk når de er en 6mnd på vei?

Jeg vil tro at så lenge en er frisk, så er det ikke noe farlig?

Jeg googlet en del ang flyving, og har forstått det sånn at lange flyreiser kan være negativt fordi man flyr høyt opp i lufta og trykkforskjellen blir høyere, noe som kan gi blodpropp og påvirke fosteret. Legger ved link til en av sidene jeg var på..

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

Rugesola

Det står følgende bla:

"Når skal man ikke fly?
Det finnes dog enkelte situasjoner hvor flyging for gravide kvinner sterkt frarådes:

Tidligere spontanaborter (øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap)"

Når en er 6-7mnd på vei, så er det jo ikke en spontanabort lenger, da er det vel evt fødsel??
her har jeg jo hatt en SA og en MA, så da bør jeg med andre ord ikke fly da? Jeg fløy jo helt i beg av svangerskapet - uke 5.. det gikk fint..

ORIGINAL: MrsQuattro

Hei!
Planlegger tur i påsken (april) og er vel da 6mnd på vei ca.. Planlegger tur til USA , Miami og en ukes tur på cruise i caribien.. Tenkte å høre med legen imorgen om det er trygt og forsvarlig å fly så langt og være i varmen..
Noen her som her flydd så langt? 15 t totalt med mellomlandinger vil jeg tro..Eller vært i slike varme strøk når de er en 6mnd på vei?

Hvordan tror du alle andre gravide klarer seg som bor i disse varme strøkene? [:)]
Kun at man må passe på å få i seg nok væske, det er det viktigste.

Jeg ser liksom for meg at det blir utrolig slitsomt med så lang flytur som til usa...også skal man jo tilbake også..

Kusina mi bor i asia, men har fløyet hjem til norge for å føde hver gang... Hun kom alltid når hun var 7 1/2 mnd på vei....men slapp jo å fly høygravid hjem igjen da...

Så jeg vet liksom ikke om jeg orker eller burde fly helt til usa så sent i svangerskapet...

Vi måtte avlyse bryllupsreisen vår til usa i høst fordi mannen kom utfor en ulykke 10 dager før bryllupet og måtte ha morfin hver dag ...Vil jo så gjerne reise på bryllupsreise med mannen før ungen kommer, men ser ikke ut som det blir no av [:(] Da blir det i allefall ikke en sånn ferie som vi hadde planlagt... jaja..

ORIGINAL: FruKatthult

Jeg var 25 uker på vei tror jeg når jeg fløy til Alicante fra Værnes. En tur som tok i overkant av 4 timer. Og bare det var langt nok for meg enda jeg ikke var lengre på vei, og i god form. Bli stiv i ryggen og måtte opp å gå hele tiden fordi jeg dovna bort i beina(brukte selvfølgelig støttestrømper). Så jeg er veldig glad jeg ikke dro noe seinere.

Men skjønner godt dere gjerne vil på bryllupsreise før barnet kommer. Hva med å dra på bryllupsreise et annet sted som er litt nærmere, åsså kan dere ha tilgode den usaturen til et jubileum en gang i tiden? [:)]

Ja, jeg ser for meg at en 4 timers flytur er mer enn nok...

Vi tok en liten tur til spania 1 1/2 mnd etter bryllupet, bare for å komme oss vekk en liten tur...og da reiste vi til malaga, men er liksom den STORE bryllupsreisen vi venter på... og den skulle gjerne vært før ungen kom...og utenfor europa. (er så dritt lei europa ferier nå...)
Men får heller ta oss en vanlig liten ferietur og utsette bryllupsreisen noen år......tanken på å fly langt nå frister ikke gitt...

Hei! Jeg vet ikke hvordan det er å fly så langt når man er 6 måneder på vei, men har vært på samme tur og synes det var langt. Selve fly turen var lang, men hele turen var helt fantastisk. Hvis du skal reise, misunner jeg deg masse. :)

Hei!

ORIGINAL: k86

Hei! Jeg vet ikke hvordan det er å fly så langt når man er 6 måneder på vei, men har vært på samme tur og synes det var langt. Selve fly turen var lang, men hele turen var helt fantastisk. Hvis du skal reise, misunner jeg deg masse. :)

Hei!

Hører de turene er fantastiske.. Min bror har vært på cruise der flere ganger.. Har selv vært i Florida mange ganger, også California.. Så reisene er lange, men det blir jo isåfall Oslo-New York som er ca 7t.. Så er det vel ca 3,5t fra New York til Miami..
vi fløy til Maldivene ifjor, da varte reisen nøyaktig 24t totalt, hadde jeg ikke sittet der med panikkanfall hele reisen, så hadde ikke lengden gjort noe..
Nei, jeg får høre med legen imorgen hva hun syns.. Vil jo ikke utsette babyen for noe.. Selvom hele nærmeste familie skal dra..

ORIGINAL: Kattepus84

ORIGINAL: FruKatthult

Jeg var 25 uker på vei tror jeg når jeg fløy til Alicante fra Værnes. En tur som tok i overkant av 4 timer. Og bare det var langt nok for meg enda jeg ikke var lengre på vei, og i god form. Bli stiv i ryggen og måtte opp å gå hele tiden fordi jeg dovna bort i beina(brukte selvfølgelig støttestrømper). Så jeg er veldig glad jeg ikke dro noe seinere.

Men skjønner godt dere gjerne vil på bryllupsreise før barnet kommer. Hva med å dra på bryllupsreise et annet sted som er litt nærmere, åsså kan dere ha tilgode den usaturen til et jubileum en gang i tiden? [:)]

Ja, jeg ser for meg at en 4 timers flytur er mer enn nok...

Vi tok en liten tur til spania 1 1/2 mnd etter bryllupet, bare for å komme oss vekk en liten tur...og da reiste vi til malaga, men er liksom den STORE bryllupsreisen vi venter på... og den skulle gjerne vært før ungen kom...og utenfor europa. (er så dritt lei europa ferier nå...)
Men får heller ta oss en vanlig liten ferietur og utsette bryllupsreisen noen år......tanken på å fly langt nå frister ikke gitt...

Vet du, vi har planlagt bryllup på Hawaii i løpet av de nærmeste årene.. Ta bryllupet der og bryllupsreisen i ett.. Når jeg tenker på det, ser jeg det for meg uten barn.. Men nå kommer det en liten en, så da får h*n være med på det hele.. Nærmeste familie skal jo forhåpentligvis være med på bryllupet, så regner med at de vil ta av seg barnet kanskje noen timer dagene etter selve bryllupet.. For så at vi tar med den lille på resten av turen..[:)]
NOe lignende å tenke på for dere også?

Forrige svangerskap var jeg i Nice... Da var jeg ca. 6 mnd på vei. Det gikk helt fint. Flytur med mellomlanding, ca. 5 timer reise totalt. Men hadde med skriv fra legen hvor langt jeg var på vei uansett. De spurte nemlig på innsjekkingen. Noen flyselskap kan være vanskelige hvis de ikke vet dette. Vet om ei som ble nektet flytur hjem fra Tyrkia fordi hun ikke hadde dette!! Så hun måtte til lege og få det der.

Husk å ha med støttestrømper!!! For lang flytur kan være slitsomt hvis man ikke har mulighet til å bevege seg. Når man begynner å få mage, så er det ofte vondt å sitte for lenge. Hvertfall var det det for meg. Og husk å alltid ha med vann.

Å reise til varmere strøk hadde jeg ingen problemer med. Men prøvde å unngå å sitte for mye i solen. Man har større sjanse for å få pigmentflekker i svangerskapet. Noen ganger forsvinner de ikke etterpå heller. Også har jeg hørt at magen heller ikke skal være for varm, og at fostervannet blir overopphetet, men det vet jeg ikke om jeg tror noe på. Hva med de som bor i Afrika da? Men jeg syns det var rett å slett ubehagelig å gå rundt på sightseeing i varmen. Mye verre enn det vanligvis ville vært. Nå hadde jo jeg bekkenløsning også da. Men mitt råd til gravide er å dra på "slapp av ferie" og skjemme seg bort litt!

Jeg har såå lyst til å reise til familien til mannens ferieparadis i nordnorge til sommeren.
Men da må jeg evt. ta fly - orker ikke den lange kjøreturen med Malene [&:]

Men så må jo formen min være bra for at jeg skal få legeerklæring til å fly så sent i svangerskapet[:'(]
Og det tviler jeg på jeg får hvis blodtrykket blir som sist..
Gidder ikke bestille billetter før 1 uke før i så fall[;)]

Skjønner dere vil på tur, men så er det jo litt "skummelt" å bestille lenge i forveien, for mye kan skje[:)]

ORIGINAL: Sooola*

Jeg har såå lyst til å reise til familien til mannens ferieparadis i nordnorge til sommeren.

Men så må jo formen min være bra for at jeg skal få legeerklæring til å fly så sent i svangerskapet[:'(]

Skjønner dere vil på tur, men så er det jo litt "skummelt" å bestille lenge i forveien, for mye kan skje[:)]

Men skulle det skje noe før reisen, så får en jo en legeerklæring slik at en får avbestilt reisen uten å måtte betale noe..Såfremt en har reiseforsikring mener jeg.. I værste fall får en bestille en slik avbestillingsgebyr.. Mener å lese at bestiller og betaler en med kredittkort, så har en noe avbestillingsbeskyttelse der også..

ORIGINAL: Sooola*

Men skulle det skje noe før reisen, så får en jo en legeerklæring slik at en får avbestilt reisen uten å måtte betale noe..Såfremt en har reiseforsikring mener jeg.. I værste fall får en bestille en slik avbestillingsgebyr.. Mener å lese at bestiller og betaler en med kredittkort, så har en noe avbestillingsbeskyttelse der også..

Tror faktisk ikke man får refundert med avbestillingsforsikring om det er pga svangerskap at man ikke kan reise. Et svangerskap er ikke akutt sykdom, man må på en måte "ta med i beregningen" at ting kan skje i et svangerskap og da stå for konsekvensene selv om man ikke kan reise...

Dette er kopiert fra europeiske sin helårs reiseforsikring med avbestillingsforsikring :

2.5 Hva vi ikke erstatter
Vi erstatter ikke avbestilling som skyldes:
• svangerskap, svangerskapsplager og frivillig
abort
• fødsel fra og med 36. svangerskapsuke

Jeg ville iallefall sjekket dette NØYE før jeg hadde bestilt en slik reise så sent i svangerskapet, jeg ville også sjekket at forsikringen dekket OM man skulle være uheldig og føde på reisestedet..

Når det gjelder flyturer så er det to ting å ta hensyn til:
1) Flyselskapets flyregler: BA sier at man ikke skal fly med dem etter uke 32, mens SAS sier siste mnd. Varierer med andre ord, så sjekk det!
2) At du har et normalt svangerskap. Er alt ok er det bare å fly, men; drikk mye vann før du flyr og underveis, bruk gjerne støttestrømper og beveg deg ofte. Skal du fly lang bør du reise deg og bevege deg hver time. Det er økt risiko for blodpropp for gravide, men det er ikke en stor risiko.

Jeg fløy t/r usa-Norge i julen, skal fly fra Virginia til Las Vegas og fra Virginia til Colorado i løpet av våren. I tillegg flyr jeg hjem til Norge ca 1. mai (da er jeg 31+), for jeg skal føde hjemme i Norge.

Spurte legen om flytur til USA med tur til karibien, og hun anbefalte å IKKE dra.. Hun mente det var 1mnd for sent, dvs jeg er i uke 27/28 i påsken, og hun anbefalte at seneste jeg bør dra er i midten av mars..
Hun sa det ikke var farlig for meg eller barnet, men sjelden flyselskaper på så lange reiser tillater å fly etter uke 28, og at det er det med vann i bena, trøtt og sliten, varmen og hygiene..

Så hun anbefalte altså å IKKE dra..Kan være tatt historien min tatt i betrakning også.. Men mulig leger har forskjellig syn på slike ting..

Back
Topp