Flytur nært grenseland

Lillemor21

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Augustmødrene 2014
Min tante skal gifte seg i juli, i Spania og vi skal alle være der i en uke. Skal høre med jordmor på onsdag om hva jeg skal gjøre. For når vi drar er det 5 uker igjen til termin ca, og når vi kommer hjem er det 4 uker igjen til termin. Hva hadde dere gjort? Er det noen som har fløyet så nært grensen på 4 uker før termin? De har planlagt dette ganske lenge, så må nok si i fra en del i forveien om jeg kan eller ikke :-p

Du må sjekke både med flyselskapet og med forsikringsselskapet ditt. Det er mange reiseforsikringer som ikke dekker svangerskapsproblemer, og fødsel og nyfødt intensiv behandling. Ikke at du skal regne med det, men burde jo være dekket om du reiser. Og du burde undersøke om det finnes et sykehus med god fødselsomsorg i nærheten av der du skal bo. Det er heller ikke sikkert at forsikringen dekker avbestilling om du ikke kan reise allikevel, dersom årsaken er svangerskapsrelatert (f.eks. om du har litt høyt blodtrykk eller noe annet som gjør at legen ikke vil at du skal fly.)

http://m.klikk.no/foreldre/gravid/article767403.ece

Og så kan det hende du synes det er varmt og tungt å reise så sent i svangerskapet. Jeg er førstegangs så jeg vet ikke hvordan det blir for meg. Vi ble akkurat invitert på sydentur av svigers til sommeren, men jeg takket nei etter anbefaling fra et par gode venninner som har vært gravide. De sa alle sammen at det hørtes varmt og slitsomt ut så nærme termin. Jeg skjønner at turen din er mye mer enn bare en sydentur, så du får jo vurdere hva du vil gjøre. :)

*Taster på app på mobilen*

Du kan bli nektet og fly av noen flyselskap når du er så langt på vei. Les hva grensen er på de forskjellige selskapene. Jeg reiste sist akkurat på grensen og måtte ta ul og få bekreftelse om at alt var som det skulle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg fødte 6 uker før termin så den risikoen hadde jeg aldri tatt så nærme termin, basert på egne erfaringer dette selvfølgelig, men jeg hadde forventet å gå over termin så man vet jo aldri.

Det hadde jeg aldri gjort! Ikke bare med tanke på fødsel, men så sent i svangerskapet føles det tryggest å være hjemme. Man kan få svangerskapsforgiftning f.eks...Også er det jo andre risikoer med å fly, blodpropp f.eks...

Men jeg er ordentlig kriseromantiker, det skal sies!

Takk for svar! Ja jeg vil ikke ta risken men ville bare høre om det var noen som hadde tatt den :-p dessuten så vil jeg nok sikkert bruke den uka på å ordne fødselsbag osv :-)

Visst æ hadde hatt et komplikasjonsfritt svangerskap til da så hadde æ reist, uten tvil.

Jeg personlig hadde ikke turt, har sagt til mann og barn at det ikke blir ferie som inkludererer fly denne sommeren, men vi er forskjellige

De fleste flyselskap tillater at du flyr til man er 36 uker, hvis man venter et barn og har hatt en uproblematisk svangerskap.
Er vel litt for nærme termin til at jeg hadde tatt sjansen. Jeg satser på å ta tidlig sommerferie i mai/juni i år. Men kanskje ikke reise så altfor langt..

Flyselskap ser helst det at man ikke flyr når det er 1 mnd igjen. Om du kommer hjem når du har 4 uker igjen så tror jeg det skal gå bra, men dette må jo du se Ann på form og velvære også.

Back
Topp