Flytur med 4mnd bebis - erfaringer

Bubblegirl

Flørter med forumet
Kona mi skal fly alene med 4mnd gammel bebis for første gang og er veldig spent på hvordan det vil gå.
Flyturen tar ca. 4 timer og har valgt vindu-seteplass for å kunne være så uforstyrret som mulig, men tenker også at dette kanskje er dumt med tanke på å komme seg frem og ut forå skifte bleier? Erfaringer?

Hun skal også reise med både 10kg og 23kg innsjekket bagasje. Dette kan bli en utfordring inntil hun kommer seg gjennom tollen og jeg kan hjelpe henne.
Har dere noen erfaringer med ankomst på Gardermoen, finnes det en tjeneste eller service man kan betale for slik at man kan få litt hjelp med å komme seg gjennom denne situasjonen?

Alle erfaringer tas i mot med stor takk.

Jeg har flydd med 4 mnd baby . Gikk veldig fint . Man får uansett vindu med baby , hadde egentlig sete ytters for å kunne gå på do , men måtte hoppe inn til vinduet . Fløy til gran canaria som tok 5 timer ca .

Da jeg hadde satt meg, og alle andre på min rad og flyet sto fortsatt i ro . Så bæsja jo sønnen min verdens største giga buldre bæsj og jeg kunne ikke gå på do med han før vi var oppi lufta . Det gikk bra altså . Ammet på vei opp og han sov . Hadde med barnevogn dyne for god støtte.

Ah får man virkelig automatisk vindu-sete når man reiser med spedbarn? Gjelder det for alle flyselskaper, som en gyllen regel?
Vi var faktisk akkurat på vei til å bestille og betale for seteplassering, det var nyttig info og penger spart, tusen takk.

Ja de bæsser vel bestandig når vi aller helst ønsker at de ikke skal gjøre det :nailbiting: haha

Jeg er ikke bekymra for selve flyturen egentlig, kona mi er en helt fantastisk mor, bare å ta av seg hatten.
Komme seg opp og ned av setet tenker jeg kan være utfordrende av en eller annen grunn, samt få tak i tak-bagasjen osv, ho er lita, bare 150cm over strømpelesten, men jeg tenker at folk kommer til å hjelpe ho med det.

Å rulle rundt med 10kg + 23kg bagasje + veske med lille Bubblegirl i sele på magen blir nok spennende.
Godt at det ikke er lang vei å gå fra rullebånda og ut av tollen på Gardermoen. Der står jeg og venter.

Vi var ute og fløy med 3 mnd gammel baby for et par uker siden, det gikk helt strålende. Her hadde jeg riktignok bestilt vindusplass, så vet ikke angående dette med at man får det uansett. Var veldig fint å ha med mannen med tanke på når man skulle inn og ut av setene, men greide det fint uten at han holdt mini imens også, altså. Nå var vi så heldige at vi fikk en hel rad for oss selv da!

Vi fikk dog beskjed om at han helst måtte sitte med ansiktet forover på første turen, så ble ikke noe amming. På returen sov han veldig tungt i bæreselen innen takeoff, så da fikk vi lov til å feste beltet rundt ham og meg bare for syns skyld, egentlig. Ingen amming hverken ved letting eller landing her, og han sov seg gjennom begge deler - men naturligvis noe våkentid oppe i lufta. 2 timers flytur, hvor vi på grunn av uværet på Østlandet den søndagen ble forsinket med 45 min - disse måtte vi tilbringe ombord på flyet.

Vet du hvorfor bebin bør ha ansiktet vendt fremover på første flytur? :drunken_smilie
Det gjelder alle flyturer ved take-off og landing så lenge mor/far har baby på fanget. Det har noe med sikkerheten å gjøre :) (Slik som man får instrukser ved en evt nødlanding). Kan tenke meg det samme gjelder ved turbulens, for å unngå å slå seg.

Da jeg flydde med baby på 3 mnd fikk vi ikke automatisk vindusplass, så ville ikke regnet med det. Fløy med Norwegian. Jeg syns det var praktisk med plass ved midtgangen så jeg kunne reise meg uten å forstyrre andre.

Fikk heller ikke lov av flyverten å amme under take off/landing. Heldigvis brukte mini smokk. Ellers anbefaler jeg bæresele og å tørre å spørre andre om hjelp til å løfte ned ting fra bagasjehyllen osv. Alle jeg møtte var veldig forståelsesfulle og hjelpsomme :D

Ja jeg tror folk flest er hjelpsomme, men man må absolutt tørre å spørre ja :)
Vi kan sikkert spørre i innsjekkingen også, om det er mulig for dem å sette ho ved vinduet. Det er i utgangspunktet på grunn av amminga at ho vil ha vindu-sete så ikke alle har fullt innsyn liksom.

Vet du hvorfor bebin bør ha ansiktet vendt fremover på første flytur? :drunken_smilie
Man sitter med babyen som med større barn , man må bare prøve . Også får hun sånn mage belte festet til mor som taes av når selen kan av . Man får ikke amme på selve turen opp , men etterpå mener jeg .

Ah skjønner.
Amme mens folk holder på med bagasje og setter seg ned da, så får man ta rape-sekvensen når flyet skal lette og gå opp.
Jeg skal være med på turen og det er jo kjekt at man kan være to om situasjonen på den første reisen. Det er returen ho skal ta alene med Bubblegirl.

Vedrørende når mor skal fly hjem til Norge alene med bebisen, er det noen som har erfaring med dette? Må man ha et dokument eller en fullmakt som gir mor og barn lov til å fly uten far?

Jeg kan jo legge til at kona mi har gresk pass, dattera vår har norsk pass og alle har det samme norske etternavnet.
Etter å ha snakket med politiet på telefon sier de at det ikke vil bli noe problem ved ankomst i Norge men at muligens flyselskapet vil kunne kreve noe ved innsjekk i avreiseland (Hellas).

Kjapp update.
Flyturen på 4 timer var fantastisk.
Hun sov i fanget til mor allerede før flyet begynte å rulle og våknet til deilig pupp 30 minutter oppe i luften. På vei ned hadde hun 3 minutter med sannsynligvis vondt i ørene og hun gråt, men det gikk fort over.
Utrolig bra service på Norwegianflyet også som sørget for at vi fikk et ekstra sete til oss da flyet ikke var fullt. Vi ble også spurt om hjelp eller om vi trengte noe ved flere anledninger.

Bebisen sendte i vei en skikkelig squishy-squishy hvor jeg tok på meg jobben med å skifte bleie.
Det var noen hektiske minutter, må innrømme det :nailbiting:
Toalettet er jo veldig lite, og i tillegg var stellebordet utformet slik at stellet måtte utføres mens bebisen lå sideveis, altså 90grader vridd i forhold til hva jeg er vant med fra stellebordet vårt hjemme. Og en liten luftkanal blåste iskald luft rett i nakken på ho.
Det gikk bra men det var ikke spesielt gøy :dead:

Alt i alt var vi begge veldig letta etter flyturen og stolte over hvor sterk og tøff bebis vi har :couchpotato:

Kjapp update.
Flyturen på 4 timer var fantastisk.
Hun sov i fanget til mor allerede før flyet begynte å rulle og våknet til deilig pupp 30 minutter oppe i luften. På vei ned hadde hun 3 minutter med sannsynligvis vondt i ørene og hun gråt, men det gikk fort over.
Utrolig bra service på Norwegianflyet også som sørget for at vi fikk et ekstra sete til oss da flyet ikke var fullt. Vi ble også spurt om hjelp eller om vi trengte noe ved flere anledninger.

Bebisen sendte i vei en skikkelig squishy-squishy hvor jeg tok på meg jobben med å skifte bleie.
Det var noen hektiske minutter, må innrømme det :nailbiting:
Toalettet er jo veldig lite, og i tillegg var stellebordet utformet slik at stellet måtte utføres mens bebisen lå sideveis, altså 90grader vridd i forhold til hva jeg er vant med fra stellebordet vårt hjemme. Og en liten luftkanal blåste iskald luft rett i nakken på ho.
Det gikk bra men det var ikke spesielt gøy :dead:

Alt i alt var vi begge veldig letta etter flyturen og stolte over hvor sterk og tøff bebis vi har :couchpotato:
Så fint å høre! Det går som oftest veldig bra! Fløy første gang da mini var 3 mnd og flydd MYE! Syntes utfordringen var størst med USA-tur da hun var 11 mnd. Fordi hun kjedet seg og ikke fikk sove ene veien. Toalettene er det største minuset. Var mye gråt i den alderen der, da. Trangt og uncomfy, men kommer seg gjennom det.

Back
Topp