Flytting med barn

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Vi skal flytte fra Oslo til Trondheim i slutten av juli, og med på lasset følger selvfølgelig vår datter på 1,5 år.
Jeg er ganske spent på hva slags reaksjoner hun får, og om hun i det hele tatt får noen... Vi har snakket med henne om det, og vi nevner det støtt og stadig, men hun er jo såpass lita at hun helt sikkert ikke skjønner greia.

Vi skal bo midlertidig i svigermors leilighet (som for det meste står tom), så hun kommer sikkert til å føle at hun er på besøk hos farmor i starten. Det er en leilighet hun har besøkt mye, og overnattet der flere ganger... Så det jeg er mest spent på er om hun etter hvert innser at vi ikke skal tilbake til Oslo og huset vårt her, og dermed får reaksjoner... I tillegg får vi ikke barnehageplass med en gang, så vi må bruke dagmamma. Det blir enda en ny ting å forholde seg til. Når vi omsider får en barnehageplass, må hun omstille seg enda en gang med nye omgivelser. Så skal vi jo forhåpentligvis kjøpe et eget hus etter en periode, og da vil vi få hele den prosessen en gang til. Jeg syns allerede synd på henne...

Har noen opplevd reaksjoner på flytting hos så små barn? Hva slags reaksjoner? Hvordan taklet dere som foreldre det?
 
Vi flyttet for seks år siden med ei på nesten 1,5 og en på nesten 4.

Hun på 1,5 gikk ikke i bhg før vi flyttet og egentlig merket hun lite av hele greia. Hele livet hennes flyttet egentlig med. Ungene var hjemme med faren i juni og meg i juli og begynte i bhg i august, så noe mindre endringer enn for din da. Vi hadde allerede kjøpt hus. Men akkurat det at vi byttet et hus med et annet tok hun ikke notis av egentlig

Hun er nå 7,5 og vet at hun bodde den første tiden av sitt liv i Bergen. Men bare fordi vi sier det, hun har null hukommelse. Han som snart blir ti husker bittelitt, men helt minimalt. Livet her er "sånn det alltid har vært"
 
  • Liker
Reactions: IVA
Har flyttet med barn, men aldri så langt som du beskriver.
Jeg tror det kommer til å gå helt fint. Barn på 1,5 år merker lite til slikt så lenge de får med seg faste omsorgspersoner. Selvfølgelig er det en omstilling, men det går som regel helt fint! Lykke til :)
 
  • Liker
Reactions: IVA
Vi flyttet Trondheim - Oslo da jenta vår var 1,5. Hun hadde ikke startet i barnehage, så slapp å bytte. Vi merket egentlig ingenting, hun var som før [emoji4] tror det er en fordel at de er så små, for de har ikke fått ordentlig venner ennå, og har ikke knyttet seg til ting som de gjør når de blir eldre.
 
  • Liker
Reactions: IVA
Signerer hun over.
Flyttet ikke like langt, 1,5 åringen merket ingenting.
 
  • Liker
Reactions: IVA
Vi flytter fra Norge til Storbritannia neste uke, med lille på 11 mnd. Tror det går helt fint. De husker jo ingenting. Tar nok litt tid å bli varm i trøya i den nye boligen, men det går nok helt fint
 
  • Liker
Reactions: IVA
Vår sønn var 1 år han brydde seg null om det [emoji14]
 
  • Liker
Reactions: IVA
Vi skal flytte fra Oslo til Trondheim i slutten av juli, og med på lasset følger selvfølgelig vår datter på 1,5 år.
Jeg er ganske spent på hva slags reaksjoner hun får, og om hun i det hele tatt får noen... Vi har snakket med henne om det, og vi nevner det støtt og stadig, men hun er jo såpass lita at hun helt sikkert ikke skjønner greia.

Vi skal bo midlertidig i svigermors leilighet (som for det meste står tom), så hun kommer sikkert til å føle at hun er på besøk hos farmor i starten. Det er en leilighet hun har besøkt mye, og overnattet der flere ganger... Så det jeg er mest spent på er om hun etter hvert innser at vi ikke skal tilbake til Oslo og huset vårt her, og dermed får reaksjoner... I tillegg får vi ikke barnehageplass med en gang, så vi må bruke dagmamma. Det blir enda en ny ting å forholde seg til. Når vi omsider får en barnehageplass, må hun omstille seg enda en gang med nye omgivelser. Så skal vi jo forhåpentligvis kjøpe et eget hus etter en periode, og da vil vi få hele den prosessen en gang til. Jeg syns allerede synd på henne...

Har noen opplevd reaksjoner på flytting hos så små barn? Hva slags reaksjoner? Hvordan taklet dere som foreldre det?
Hvor i Trondheim skal dere flytte?
Barnehagen i gata vår har 3 plasser ledig fra 1.august.
 
Vi var i mye den samme situasjonen den sommeren eldste ble 1år. Vi flyttet fra Oslo til Nord-Norge og bodde de første 5mnd i leilighet i huset til svigerfar. Det gikk veldig fint med lille. Det eneste vi merket noe på var legging, det ble (mer) vanskelig å legge han. Han hadde nok litt mer behov for nærhet, så vi tok oss god tid inne hos han og var der til han sov.
Vi flyttet hit i juni, han begynte i bhg i august (hadde ikke gått i bhg før) og så flyttet vi til eget hus i november. Så det var mye forandring. Men som du sier, så er de så små at de ikke forstå så mye av det. Jeg tror det hadde vært mer vanskelig nå at han er 3år.
Masse lykke til!
 
Hvor i Trondheim skal dere flytte?
Barnehagen i gata vår har 3 plasser ledig fra 1.august.

Hei!
Har ikke vært inne på forumet på ei stund, så ikke dette før nå. Hva heter barnehagen?
 
Har flyttet mye med barn. Som forsvars familie er vi max 2 år på en plass. Barna har aldri reagert på flyttinga. Annet enn at det er slitsomt dagene før flytting og etter flytting.
 
Back
Topp