Flytting med barn, enebolig/rekkehus, miljø! Noen tanker å ta med seg?

Familielykke

Betatt av forumet
Vi har mer eller mindre konkludert med å flytte til ny kommune, lavblokk med mye høyblokk utbygging rundt har ført til at vi har tapt mye uteareal som var der da vi flyttet inn for noen år siden. Vi får nok ikke flyttet på oss før om 1 års tid da vi må gjøre istand salg av nåværende bolig. Det bety at barnet vårt har begynt i barnehage i nåværende kommune. Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med å flytte på seg når barnet er i alder 1-3 år? Er det noe vi bør være obs på? Bestevennen til barnet vårt fra barselsgruppa flytter til nabo kommune så håper at vi kan lære barnet vårt at vennskap kan være på kryss og tvers av bosted. Vi tenker det beste er å satse på å flytte over sommeren, men tenker jo at det kan være vanskelig for barnet vårt å komme til et nytt sted etter ferie. Ja her er de vel mange aspekter å ta inn over seg så tar imot tips og andres erfaringer med takk :happy:
 
Barn får seg nye venner raskt, så det går nok fint i den alderen. Vi holder på med flytting nå. 2-åringen tenker ikke på og savner venner så veldig, hun trenger bare å bli trygg på nye voksne. 5-åringen er mye mer bevisst på at han ikke har venner i ny bhg enda og at han savner de gamle vennene. Så jeg vil tro jo yngre jo bedre når det gjelder flytting. Går seg nok helt sikkert til med min eldste her også ganske snart :)
 
Barn får seg nye venner raskt, så det går nok fint i den alderen. Vi holder på med flytting nå. 2-åringen tenker ikke på og savner venner så veldig, hun trenger bare å bli trygg på nye voksne. 5-åringen er mye mer bevisst på at han ikke har venner i ny bhg enda og at han savner de gamle vennene. Så jeg vil tro jo yngre jo bedre når det gjelder flytting. Går seg nok helt sikkert til med min eldste her også ganske snart :)
Takk for svar, godt å høre på en måte og vi kjenner jo litt på den biten at tenkt om vi ikke trives på nytt sted. Vi står mellom enebolig men da regner vi med at det kreves noe oppgraderinger om ikke så blir det nybygg med mye felles uteareal. Vi er litt private som folk, men har jo lyst til å utfordre det nå som vi har barn. Er ikke lett også er det jo så mange rundt som har sine meninger om ditt og datt. Familien min er veldig på å komme billigst ut av det litt sånn extra reklamen, alt kan gjøres selv, mannen min og jeg er ikke helt der vi vil gjerne komme hjem uten å måtte ta opp malekost eller hente dør på Maxbo :hilarious:
 
Takk for svar, godt å høre på en måte og vi kjenner jo litt på den biten at tenkt om vi ikke trives på nytt sted. Vi står mellom enebolig men da regner vi med at det kreves noe oppgraderinger om ikke så blir det nybygg med mye felles uteareal. Vi er litt private som folk, men har jo lyst til å utfordre det nå som vi har barn. Er ikke lett også er det jo så mange rundt som har sine meninger om ditt og datt. Familien min er veldig på å komme billigst ut av det litt sånn extra reklamen, alt kan gjøres selv, mannen min og jeg er ikke helt der vi vil gjerne komme hjem uten å måtte ta opp malekost eller hente dør på Maxbo :hilarious:

Haha, jeg har vært forjævlig mye på Maxbo i det siste, så den ser jeg :hilarious: vi gjorde en litt selv med hjelp fra familie, men tok inn håndverkere for å gjøre mesteparten av jobben ja :p
Sjekk ut områdene dere vil bo i og spesielt barneskoler - man går lengst på barneskole så det er aller viktigst. Vi flyttet dit vi bor nå pga gode skoler. Og såklart mye annet, som at vi er sosiale folk så vi ville til et mer tettbebygd blokkområde.
Barna får seg venner etterhvert så man blir kjent med litt foreldre, og kan avtale leketreff. De varer som regel bare noen timer så det er jo passelig om dere ikke er så innmari sosiale :D
Hvis familien blir slitsom, så bare drit i det. Planlegg og gjør som dere vil også trenger dere ikke involvere dem i planleggingen. Når de kommer på besøk og skal mene noe om oppussing og planlegging så sier jeg bare «ja det skal jeg tenke på». Så stopper den praten. Også gjør jeg som vi vil selv når de har gått, hehe
 
Sjekk ut områdene dere vil bo i og spesielt barneskoler - man går lengst på barneskole så det er aller viktigst. Vi flyttet dit vi bor nå pga gode skoler. Og såklart mye annet, som at vi er sosiale folk så vi ville til et mer tettbebygd blokkområde.
Haha, ja. Vi prøver å regne på pris og ser vel at enebolig med oppgraderingsbehov havner jevnt økonomisk med nybygget rekkehus. Der er det slike oaser i sentrum der uteareal fra hver enhet møtes, ser at dette er veldig ‘in’ for tiden.

Nærskolen er nybygd nå det siste året mener jeg å ha lest, så det høres jo spennende ut.

Vi er veldig lite glad i å ha prosjekter, mannen min har nok av det på jobb og er som meg i at vi trives best med en film på fredagskvelden og en skogstur på lørdagen. Så har jeg vokst opp med far og bestefar som skal ordne alt selv. Verktøy og gipsplater, prosjekter og varebiler er det jeg husker fra barndom og som fortsatt forekommer i høyst grad bare at nå er det hytte prosjekter. Så vil egentlig unngå at mitt barn/barna skal vokse opp med byggeplass i stua. Gjorde det alltid litt komplisert å ha med venner hjem :joyful:
 
Barna får fort nye venner, spesielt når de er så små. Vi flyttet til nabokommunen for 1.5 år siden. Da var barna 1 mnd, 3.5 år, 5 år og 7.5 år. De 3 eldste fikk raskt nye venner, han på 5 år ble mobbet i gamle bhg og kunne ikke komme seg fort nok bort fra den bhg han gikk i. Angrer ikke på at vi flyttet.
 
Enklere for de små enn litt eldre. Vi vurderte flytte 2 år siden da hun var 3 år, var da enten eller. Ble boende og ser nå på større hus i samme krets + søkt inn lillebror i barnehagen til storesøster.

Vi har et barn som takler endringer dårlig, men merket at hun frem til 3-årsalderen ikke hadde lidd veldig om vi flyttet på oss. Nå merker jeg det hadde vært veldig krise for henne å miste det kjente for henne.

Flyttet forøvrig selv da jeg var 6 år (rett før skolestart) og syns det var skikkelig kjipt. Gikk heldigvis fint.
 
Vi flyttet på tvers av landet med mini da hu var 1,5 og det gikk helt fint. Vi har måttet jobbe med å bli kjent med foreldre i bhg for å bygge nettverk selv, og det har fungert greit. Jeg har mer sosialt gjennom jobb enn det han har og jeg er mer av den sosiale typen enn han, så det funker greit.
Vi har flytta 3ganger siden hun ble født og det har ikke vært noe stress. Flyttet sist (hun var 2,5år) fordi vi endelig fikk kjøpt eget, men til gjengjeld bor vi 300m unna barneskolen.
Vi tok henne med så hun fikk velge farge på rommet selv og var med å male
 
Back
Topp