Flytting i spedbarnsperiode

Sommersol

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er ute etter deres erfaringer.
Jeg er gravid for første gang, så har ingen barn fra før. Nå har det seg slik at vi har kjøpt hus, men overtakelsen er når babyen er ca 6 uker gammel (beregnet etter termin). Jeg har sett for meg at det blir ganske tungt med barn i utgangspunktet, og tror jeg er ganske realistisk når det kommer til dette. Samtidig så tenker jeg Alt går. Hehe.

Men etter å ha lest altfor mye om ekstremt lite søvn osv. og mødre som ikke orker annet enn å sove (når de får det til) og amme så begynner jeg virkelig å lure på om dette er en av de tyngste tidene å flytte på. Og om vi bør forsøke å få flyttet flyttingen til før fødsel (om det lar seg gjøre). Eventuelt senere på året om det skulle gått ann.

Så jeg er egentlig ute etter deres erfaringer. Er det noen av dere som har flyttet etter fødsel i spedbarnstiden? Hvordan opplevde dere dette? Har dere noen råd?
 
Flyttet da minste var 3 uker. Slitsomt, men det gikk. Ville vel ikke anbefalt det om man har andre muligheter, men det går om man må. Hadde fått pakket mye før fødsel heldigvis.
 
Vi flytta når guttungen var 3 mnd, så litt eldre. Men det gikk helt fint. Vi hadde mange venner og familie som hjalp til, så jeg tok det egentlig helt med ro med baby, først i gamle leiligheten også i huset, når ting vi trengte var på plass ;)
Hadde en som sov mesteparten av de første månedene, så fikk pakka ned masse når han sov og pakka det opp igjen, uten at det ble for mye stress :p
Men man kan aldri vite hvordan det går på forhånd.
 
Flyttet da eldste var ca 1 1/2 uke gammel. Hadde alt ferdigmalt og tørket da vi flyttet inn å fikk hjelp av familie å venner. Mye jobb men gikk egentlig greit, ikke alltid det er så mye enklerer når de er eldre.. flyttet også da hun var 2 år å da var det litt mer pes å løpe etter å følge med til enhver tid samtidig som å pakke inn/ut :p
 
Alt går om man må.

Men jeg anbefaler å ha pakket det som er mulig før fødsel, ta mot all den hjelp du kan få til flyttingen og helst ha litt mer enn en dag mellom overtagelse av nytt og må være ute av gammelt.
 
Takk for svar alle sammen!

Ser at tipset som går igjen er å gjøre så mye som mulig ferdig før fødsel. Så det skal jeg begynne med allerede! Skal forsøke å flytte overtakelsen, men hvis det ikke lar seg gjøre så ser det ut til på deres erfaringer at det stort sett går fint. Selvsagt ikke optimalt men jeg har troa :D
 
Vi kjøpte både vasking, pakkeing og flytting sist vi flyttet. Det koster litt, men var en fantastisk måte å flytte på. Du må pakke ut selv, men det tar du når du har tid.
 
Jeg hadde personlig foretrukket å flytte før fødsel. Men det går om man må.
 
Før om mulig, men det går bra ellers og. Flyttet da eldste var 7 uker og hun hadde kolikk på natt. Det gikk egentlig greit nok det.
 
Tenker det går hvis dere har mulighet til hjelp og gjør mest mulig på forhånd. Ha god tid til flytting slik at det kan tas litt og litt og kjøp eventuel utvask av der dere bor nå så det blir mindre å gjøre.
Og hvis dere får flyttet overtagelse til før fødsel, så ha det helst noen uker før. Fødsel kan like gjerne skje før som etter termin.
 
Hadde lett flyttetda min var 6 uker, synes det var ille å flytte da han var 8 mnd For da krabber han ovealt og gikk der dt var noe å holde seg i
 
Tenker hvis det er mulig så prøv å legg opp god tid på flytting slik at alt ikke må fikses på kort tid så går alt greit som må gå greit...
 
Å flytte med barn er styrete uansett syns jeg, for min del hadde nok de første ukene vært mye lettere enn når de er større. Fordelen da er at de (forhåpentligvis) sover en del. Verre når de er mer våkne og ikke minst begynner å krabbe/åle seg/gå.
 
Her hadde ikke flytting fungert da frøkna var 6 uker, vi styra med lite melkeproduksjon, måtte mate fast hver 2.time hele døgnet, først amme, deretter koppmate etter skjema ut fra vekt den uka, så pumpe, så vaske og sterilisere alt utstyr, hun gulpa som en foss, måtte ha skift etter hver mating, rakk såvidt sovne og så var det på'an igjen. Jeg var så sliten at jeg knapt husker de første ukene. Man vet aldri hva slags baby man får, du kan være kjempeheldig, og du kan ha uflaks, så jeg hadde prøvd å flytte ovettskelsesdato ut fra erfaringen vår hvertfall.
 
Vi flyttet i uke 37+2. Visste om overtagelse i flere måneder i forveien. Så vi pakket litt etter litt hele tiden. På slutten var det lite igjen. Når vi flyttet fikk vi hjelp slik at jeg Bærte ikke. Jeg plasserte ting i leiligheten og pakket ut. Tenker det burde være likedan for deg. Få hjelp til flyttingen og bæring. Pakk ut litt etter litt. Ikke alt som du trenger i starten. Prioriter å få på plass senger, sofa og kjøkkenutstyr og mest nødvendige klær. Nok for et par dager i første omgang.
 
Flytting med barn er slitsomt uansett. Her skal vi flytte om kort tid. Ungene er 1 og 2 år og det er en utfordring å få pakket ned alt og set for oss at vi må basere oss mye på besteforeldre den første tiden. Ikke lett å holde styr på to små som er høyt og lavt og samtidig pusse opp/ pakke ut. Skulle veldig gjerne ønske at de var spedbarn, mye jobb det også, men mye mer oversiktlig
 
Med erfaring med en baby med kolikk og låsninger i skulder og bekken. Så hadde jeg aldri orket å flytte 6 uker etter fødsel, jeg endte opp KS også, så man vet aldri hva som skjer. Ville prøvd å fremskynda det, så du kan nyte tiden som kommer. Det er en stor overgang bare det å få en baby i hus :)
 
Vi flyttet i da førsre va 2 uker. Ingen problem.
Vi gjorde det samme sa nr 3 va 3/4 uker. Helt forferdelig, kolikk barn som bare sku bæres og lå til puppen. Endte med at vi måtte be naboer om hjelp som vi ikke kjenner for å få alt ut av det gamle huset.
 
Back
Topp