Flytting av termin på ul

Katitzi

Gift med forumet
Marsboerne2017
Novemberbarna 19
Var på en ultralyd i da jeg var 15+4 etter mine beregninger og beregningen som ble gjort på tidlig ultralyd da jeg var 8+1, men på den siste ultralyden ble fosteret målt til å være 10 dager gamlere.

Hun som gjorde undersøkelsen ble veldig usikker, for det ene målet tilsa 17+2, men et annet mål sa 16+3.

Jeg er veldig skeptisk til at de skal flytte terminen såpass mye, da jeg vet HELT sikkert når dette har skjedd. Vi hadde kun samleie en gang på hele den måneden befruktningen skjedde. Jeg har også veldig lang reisevei til sykehuset og blir nok anbefalt å reise til sykehuset 2 uker før termin i påvente av fødselen.

Lurer på hva som kan gjøre at fosteret måler såpass mye lengre foran enn det gjorde på tidlig ultralyd?

Målene som gav den største forskjellen var CRL og hodemål.

Skal tilbake om 4 uker for ny ultralyd, men har tenkt mye på dette siden jeg var på undersøkelsen.

Hei:)

I utgangspunktet bruker man terminene som ble satt satt på siste menstrasjon frem til den rutine ultralyden. Tidlig ultralyd termin går vi veldig sjeldent ut i fra da det kommer helt ann på hvor dyktig legen er til å sette termin. Da termin ved rutine ultralyd blir satt ut i fra størrelse kan det forekomme at det er vanskelig å få gode mål. Det er derfor de ønsker å ha deg tilbake om noen uker for å ta et kontroll mål - dette er ikke uvanlig. Når det er sagt så er en termin en tentativ dato, dvs det er vanlig å føde tre uker før og tre uker etter.

Hvis UL terminen din avviker veldig fra mens termin kan også jordmoren din skrive dette på helsekortet og være litt bevist på dette ut i fra SF mål av magen og ved evt overtid vurdering osv.

Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet!
.

Back
Topp