Flytter tilbake til Norge,ingen rettigheter lenger??

Septemberlykke

Flørter med forumet
Meldte flytting til utlandet(Midtøsten) i 2014 ,og da fikk jeg brev fra folkeregisteret til adressen i utlandet om at jeg var blitt registrert som utvandret.jeg skrev i flyttemeldingen om at oppholdet skulle vare ett til to år.nå er jeg tilbake (3 dager siden) og får beskjed på folkeregisteret i dag om at jeg må fylle ut flytteskjema: "flytte til Norge fra utlandet" og regnes som innvandrer enda jeg er norsk og kun har norsk statsborgerskap..dessuten så må jeg ha leiekontrakt og arbeidskontrakt!!! Hvordan i all verden skal jeg få meg jobb nå når jeg har termin i begynnelsen av september? Hvorfor må jeg ha jobb for å kunne Komme tilbake?jeg sa jeg skal bo hos familien min inntil videre og etterhvert få meg en jobb.men da sa hun at jeg skulle fylle ut skjema og ta med bekreftelse på at jeg skal bo hos familie og så skal de vurdere saken.hva mener hun med at de skal vurdere saken? Risikerer jeg å få avslag på søknaden? Jeg kan ikke reise noe sted lenger nå.har jeg ikke krav på noe som helst lenger? Jeg må komme meg til helsesøster/jordmor ...må jeg betale for det? Får jeg ikke fødeplass? Må jeg betale for fødselen??? Jeg sitter her og gråter og er helt frustrert.hvorfor skal det være vanskelig å komme tilbake som nordmann og så skal asylsøkere få både her og der uten å streve noe for det??jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..har noen vært i samme situasjon??

Meldte flytting til utlandet(Midtøsten) i 2014 ,og da fikk jeg brev fra folkeregisteret til adressen i utlandet om at jeg var blitt registrert som utvandret.jeg skrev i flyttemeldingen om at oppholdet skulle vare ett til to år.nå er jeg tilbake (3 dager siden) og får beskjed på folkeregisteret i dag om at jeg må fylle ut flytteskjema: "flytte til Norge fra utlandet" og regnes som innvandrer enda jeg er norsk og kun har norsk statsborgerskap..dessuten så må jeg ha leiekontrakt og arbeidskontrakt!!! Hvordan i all verden skal jeg få meg jobb nå når jeg har termin i begynnelsen av september? Hvorfor må jeg ha jobb for å kunne Komme tilbake?jeg sa jeg skal bo hos familien min inntil videre og etterhvert få meg en jobb.men da sa hun at jeg skulle fylle ut skjema og ta med bekreftelse på at jeg skal bo hos familie og så skal de vurdere saken.hva mener hun med at de skal vurdere saken? Risikerer jeg å få avslag på søknaden? Jeg kan ikke reise noe sted lenger nå.har jeg ikke krav på noe som helst lenger? Jeg må komme meg til helsesøster/jordmor ...må jeg betale for det? Får jeg ikke fødeplass? Må jeg betale for fødselen??? Jeg sitter her og gråter og er helt frustrert.hvorfor skal det være vanskelig å komme tilbake som nordmann og så skal asylsøkere få både her og der uten å streve noe for det??jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..har noen vært i samme situasjon??
Hei. Sender deg en PM. :)

Jeg kan ikke så mye om det, men søkte du om å beholde tilhørighet i folketrygden? Vet det er viktig for å ha rettigheter, skal se om jeg finner noen linker på det da jeg som sagt ikke vet nok til å si noe bastant.
I morgen ville jeg tatt kontakt med nav internasjonal og bedt om en ordentlig forklaring på tingene du lurer på.

Man blir visst medlem av folketrygden igjen fra innreisedato når man flytter tilbake og har tenkt å bo her i minst 12 måneder.men hvorfor setter de disse krava da om at man må ha bolig og inntekt?hvorfor må saken vurderes ?

Man blir visst medlem av folketrygden igjen fra innreisedato når man flytter tilbake og har tenkt å bo her i minst 12 måneder.men hvorfor setter de disse krava da om at man må ha bolig og inntekt?hvorfor må saken vurderes ?
Jeg er ingen ekspert, men de vil vel kanskje vite om du bare skal bo her i 12 mndr , for å få gratis helsehjelp ved fødsel og permisjon?

Faren min bor permanent i utlandet. På ferie i Norge har han like rettigheter som alle andre norske statsborgere. Betaler bare egenandel hos fastlegen og var innlagt på sykehus gratis i fjor. Han er ikke medlem av folketrygden.

Så merkelig det var da! Nesten sånn at jeg vurderer å ringe sykehuset imorgen for å spørre.har nemlig fått forkalkninger på morkake og må kanskje føde før tiden...det eneste jeg bekymrer meg mest for er sykehusregningen jeg evt.må betale hvis jeg skulle føde nå.

Hvis du tenker på foreldrepenger eller hva det heter, så har du ikke rett på det.

Bor selv i utlandet og har status "utvandret".

Faren min bor permanent i utlandet. På ferie i Norge har han like rettigheter som alle andre norske statsborgere. Betaler bare egenandel hos fastlegen og var innlagt på sykehus gratis i fjor. HJoan er ikke medlem av folketrygden.

Men der bruker han bel reiseforsikring? Ser at andre som er på ferie her i norge når de blir lagt inn på sykehus betaler de ikke noe (om reiseforsikringa er i orden) og det er papir da fra sykehus til forsikringselskap osv...
Jobber på sykehus og nå er det turist høysesong gidt det merker vi på forsikringselskapene som kontakter oss for herr og fru turist. :)

Merker jeg ikke synes så synd på deg da jeg leste det siste du skrev om asylsøkere..du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Synes det er totalt unødvendig å dra andre folk ned bare pga at du selv er i en vanskelig situasjon. Dine ting ordner seg, det er ikke sånn at du mistet statsborgerskapet ved å bo i utlandet.

Jo jeg aner hva jeg snakker om!! Jeg er ikke etnisk norsk,og det var ikke meningen å virke rasistisk.Det som irriterer meg er forskjellsbehandlingen.jeg har ikke gjort noe kriminelt ved å flytte til utlandet og er nå kommet tilbake med null rettigheter..hadde jeg gjort noe kriminelt så hadde det vært en annen sak.

Har du beholdt medlemskapet i folketrygden?

I forhold til å vurdere saken så er det slik de offentlige svarer for de vil ikke svare feil....

-Har uthevet noe lengre ned i innlegget ditt så må trykke på se hele innlegget. :)

Merker jeg ikke synes så synd på deg da jeg leste det siste du skrev om asylsøkere..du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. Synes det er totalt unødvendig å dra andre folk ned bare pga at du selv er i en vanskelig situasjon. Dine ting ordner seg, det er ikke sånn at du mistet statsborgerskapet ved å bo i utlandet.

Skjønner at miriam85 reagerer litt her jeg.

Jo jeg aner hva jeg snakker om!! Jeg er ikke etnisk norsk,og det var ikke meningen å virke rasistisk.Det som irriterer meg er forskjellsbehandlingen.jeg har ikke gjort noe kriminelt ved å flytte til utlandet og er nå kommet tilbake med null rettigheter..hadde jeg gjort noe kriminelt så hadde det vært en annen sak.

Det var nok ikke din intensjon å virke rasistisk, men hvordan kan du påstå at asylsøkere få både her og der uten å streve noe for det? - som du skrev...?
Er jo den setningen hun har reagert på...

Ok kanskje jeg dro det litt for langt ,men det var som sagt ikke meningen.men det jeg mener er at det er urettferdig at de skal få støtte mens man som norsk borger mister sine rettigheter.når dama i skranken sier at saken skal vurderes når jeg leverer flyttemeldingen så synes jeg det virker som om jeg skal få avslag på søknad om oppholdstillatelse,enda jeg er norsk.det føles som om jeg skal bli sendt tilbake til utlandet.jeg skriver ikke for å få medlidenhet eller for å rakke ned på noen,men jeg synes det er en vanskelig situasjon jeg plutselig befinner meg i og lurer bare på om noen har vært borti samme problemestillingen..

Ok kanskje jeg dro det litt for langt ,men det var som sagt ikke meningen.men det jeg mener er at det er urettferdig at de skal få støtte mens man som norsk borger mister sine rettigheter.når dama i skranken sier at saken skal vurderes når jeg leverer flyttemeldingen så synes jeg det virker som om jeg skal få avslag på søknad om oppholdstillatelse,enda jeg er norsk.det føles som om jeg skal bli sendt tilbake til utlandet.jeg skriver ikke for å få medlidenhet eller for å rakke ned på noen,men jeg synes det er en vanskelig situasjon jeg plutselig befinner meg i og lurer bare på om noen har vært borti samme problemestillingen..

Jeg / vi her vil aldri kunne forstå din situasjon og det du opplevde da du fikk vite det du gjorde der og da.
Jeg tenker som så at de har ikke noe grunn til å gi deg avslag, du er oppvokst her, flere som bor noen år i utlandet for så å flytte tilbake til Norge.
Ikke ta sorgene på forskudd er vel det beste rådet jeg kan gi deg akkurat nå, til syvende og sist er det andre enn den dama i skranken som skal si enten eller. Hva hun sa eller ikke sa eller som du fikk følelsen av via henne er ikke det som blir saksgangen.
At du fikk et aldri så lite sjokk og en opplevelse som bare whhhhaaaaaat?!?!? er ikke vanskelig å skjønne, klart du ble satt ut.
Vil tro at det går bra, også med fødsel, tviler på du sitter igjen med regninga for den. :)

Vil tro de sier det mest for å skremme. Inne på nav sine sider står dette
1469597072059.jpg

Så om du har skrevet en søknad for å flytte tilbake og bo i Norge i minst 12 mnd skal du slippe å betale for helsehjelp.

Om du ikke er etnisk norsk burde du også vite at asylsøkere ikke får i pose og sekk som det kan virke som noen ganger og slike utsagn hjelper ikke din sak.
Vil tro det er standard at de vil ha arbeidskontrakt og leiekontrakt, er vel beste beviset for at du har tenkt til å bo her i over 12 mnd og ikke bare er på besøk, men vil da også tro at det er ganske Basic å skrive deg inn igjen i Norge siden du er norsk statsborger

Dengang vi var ferdige og studere ville vi gjøre det etter loven rette og melde flytting til den kommunen vi hadde bodd og studert i, siden vi ble boende.

Vi hadde ikke jobb enda. Og nei, da var det ikke rett frem å få flytte. Kommunen tar ikke mot en uten jobb. I alle fall ikke uten bolig viste det seg. Vi kunne vise til husleiekontrakt, så vi skulle ikke bli hjemløse, og fikk tilslutt lov.

Det ordner seg nok, du får nok opphold hos din familie og helsehjelp. Men engangsstønad ved fødsel for foreldrepenger har du ikke opparbeidet deg rett på

Back
Topp