Flytte ut av kommunen - bytte barnehage

Vela❤️

Forumet er livet
Marsipanene 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg ønsker å ta med meg mann og barn og flytte til andre siden av lander der jeg kommer fra. Da må mine to barn naturligvis bytte barnehage. Søknadsfristen er jo 1.mars og oppstart er i august. Men hvordan blir det om man ikke bor i kommunen ved søknadsfristen? Kunne tenkt oss å flytte om sommeren (2022), men da har enten søknadsfristen gått ut eller så må vi søke før vi flytter og da prioriteres man vel ikke siden man ikke bor i kommunen? Prøvd å lete etter informasjon, men alt jeg finner er at man har rett på plass i kommunen man er bosatt i om man søker før fristen. Så hvordan gjør man dette? Noen som har noen gode informasjonskilder å linke til eller egne erfaringer?

Håper noen kan svare❤️

Vår kommune opplyser at man har rett på barnehageplass blant annet hvis man «er bosatt i kommunen innen utgangen av november i opptaksåret». I loven står det at man har rett på plass i den kommunen man er bosatt i.
Det går sikkert an å opplyse i søknaden at dere lommer til å flytte dit? Ellers ville jeg rett og slett tatt kontakt med kommunen og forklare situasjonen, så er jeg sikker på at det ordner seg. :happy:

Det varierer fra kommune til kommune, tror jeg. Vi gjorde det samme i fjor, kom flyttede utenom hovedopptaket og fikk ikke plass. Min går nå i privat barnehage i nabokommunen, men vi håper å få plass i barnehagen ved siden av huset i august.
Vi fikk beskjed om at det ikke var ledige plasser og at kommunen ikke kunne tilby oss noe, men det kan jo hende det er ledige plasser i deres kommune eller at dere kan stå på venteliste? Ville ringt og hørt :)

Back
Topp