Flytte til ny kommune, rettigheter til barnehageplass?

candyface

Forelsket i forumet
Når vi flytter rett før ett barnehage år begynner, og enda ikke vet hvor det blir. Har man rett på barnehageplass når du er komt deg på plass? Eller kan du risikere at du ikke får noen ting?

Slik som det er herover har du bare rett på barnehageplass i  den kommunen du bor i. Da må du søke før fristen går ut 1 mars. Hvis du vet du skal flytte til en annen kommune til sommeren, kan du nå søke i den kommunen du skal flytte til. Jeg anbefaler at du tar kontakt med barnehagesjefen i den kommunen du skal flytte til. Skriv også i søknaden til barnet ditt at du skal flytte til denne kommunen. Da har du rett på plass.. Er litt usikker på om du må vise at du har byttet adresse til kommunen eller ikke. Vet om noen som søkte på plass i denne kommunen, men som bodde i nabokommunen. de sa de skulle flytte og fikk dermed plass. men de flytta aldri og derfor mistet de plassen igjen og det endte med at de stod uten barnehageplass fordi det var jo alt fult i hjemmekommunen. Så går ikke ann og lure systemet om du ønsker barnet ditt inn i en "bedre" barnehage i en annen kommune..

Vel, jeg flytta til ny kommune i høst og har hatt toåringen min på venteliste siden oktober, så her har man tydeligvis ikke det.. :p

Vi fikk ingen hjelp ettersom vi flyttet inn i mai og fristen går som kjent ut 1. mars. Det som er mest håpløst er at man ikke har krav om å beholde plassen man har når man flyttet ut av den andre kommunen, så man taper alle veier.
Vår redning ble barnehageplass i nabokommunen, 1.5 mil en vei, men alt er bedre enn ingenting!

Vi flytter til en annen kommune til sommeren og jeg ringte bhg kontoret i den kommunen jeg skulle flytte til for å høre hvordan vi skulle gjøre det.
Fikk beskjed om å søke innen fristen som vanlig og han ble tatt opp i det vanlige opptaket.
Men så har sønnen min en diagnose så han er sikra bhg plass til høsten pga det... 

Søk plass nå og så håper jeg du får plass fra høsten av... :)

Vi er i samme situasjon og jeg snakka med den aktuelle kommunen om det. Her var svaret jeg fikk: Ja, vi har rett på barnehageplass så lenge vi har en adresse i den aktuelle kommunen innen søknadsfristen. Ellers blir du satt på venteliste og kommer ikke med i hovedopptaket!
Hjelper ikke at man har fast jobb heller i den aktuelle kommunen (noe som gjelder i vårt tilfelle)... Skikkelig frustrerende kan du si......!
Men jeg tenkte å spørre bekjente som leier ut leiligheter om vi kan bruke adressen deres i hovedopptaket og heller endre adresse når vi har fått oss et sted å bo.

du stiller i samme rekke som alle andre, og må forholde deg til gjeldene frister om søknad om opptak...
Vi flyttet i september, og jeg ringte barnehagekontoret daglig for å høre om de hadde en plass - og var heldig.. fikk en 80% plass...
Vi hadde 3 mnd å gå på i den andre bhg, men slapp heldigvis den pendlingen... I tillegg var det noen som kunne overta plassen med en gang vi sluttet, så da slapp vi dobbelt betaling også :)

Lizz83 skrev:
Vi er i samme situasjon og jeg snakka med den aktuelle kommunen om det. Her var svaret jeg fikk: Ja, vi har rett på barnehageplass så lenge vi har en adresse i den aktuelle kommunen innen søknadsfristen. Ellers blir du satt på venteliste og kommer ikke med i hovedopptaket!
Hjelper ikke at man har fast jobb heller i den aktuelle kommunen (noe som gjelder i vårt tilfelle)... Skikkelig frustrerende kan du si......!
Men jeg tenkte å spørre bekjente som leier ut leiligheter om vi kan bruke adressen deres i hovedopptaket og heller endre adresse når vi har fått oss et sted å bo.

Det trenger du ikke. Du kan skrive i søknaden i hovedopptaket at du skal flytte til kommunen innen barnehagestart.
Det gjorde jeg, og fikk plass i hovedopptaket.
(Men jeg hadde ikke fått det hvis jeg ikke skrev at vi flyttet i løpet av sommeren.. I tillegg ringte jeg og forklarte saken slik at de hadde det notert i papirene..)

Du må søke innen fristen i nykommunen for å ha krav på plass ja. Vi visste ikke at vi skulle flytte før i fjor sommer, lenge etter søknadsfristen i februar. Selv om vi flyttet hit i september, så får dermed ikke 3-åringen min plass før i august i år. Kjenner mange andre i samme situasjon. Noen steder er det jo enklere å få plass midt i året da, og jeg kjenner noen med spesielle behov som har fått plass her også.

Dollface skrev:

Lizz83 skrev:

Det trenger du ikke. Du kan skrive i søknaden i hovedopptaket at du skal flytte til kommunen innen barnehagestart.
(Men jeg hadde ikke fått det hvis jeg ikke skrev at vi flyttet i løpet av sommeren.. I tillegg ringte jeg og forklarte saken slik at de hadde det notert i papirene..)

Det var rart at de sa dette i kommunen når jeg spurte de da. De sa at jeg MÅTTE ha adresse der innen søknadsfristen ellers ville vi ikke komme med i hovedopptaket. Pga mangel på barnehageplasser til de som allerede er bosatt der.... Så spurte jeg om det hjalp at gubben sente ved arbeidskontrakten sin på jobben der, men det hjalp ikke....

Lizz83 skrev:

Dollface skrev:

Lizz83 skrev:

Det var rart at de sa dette i kommunen når jeg spurte de da. De sa at jeg MÅTTE ha adresse der innen søknadsfristen ellers ville vi ikke komme med i hovedopptaket. Pga mangel på barnehageplasser til de som allerede er bosatt der.... Så spurte jeg om det hjalp at gubben sente ved arbeidskontrakten sin på jobben der, men det hjalp ikke....

det er jo en fin måte å ønske tilfllyttere velkommen på... not...
det er sikkert forskjell fra kommune til kommune... men jeg hadde bare slengt inn en søknad, skrevet på at dere flytter til kommunen sånn og sånn, og ringt om noen dager og sitt samme beskjed.

Back
Topp