flytte til Gran Canaria...

***COLA***

Elsker forumet
Jeg og sambo har lyst å flytte til Gran Canaria, men vi har en sønn på snart 1,5 år og en liten på vei i august! [:D]
Så jeg lurer på:
- hvordan gå frem for å flytte dit?
- Er det et problem å føde der nede?

Sikkert mye mer og! kom med alt av info du har!
Fikk skikkelig lyst på en forandring i livet! [:D]

Det hørtes jo bare helt herlig ut![:D]

Det kunne jeg også tenkt meg, men ville nok bare ha bodd der for en mindre periode!
Kan dessverre ikke komme med noen tips, bare komme med min sjalusi![:D][8D]

Det spanske helsevesenet(offentlig) er vel så bra som det norske. (Bortsett fra at de snakker mye spansk da[8D]. Og jeg synes "medisinerspråk" er vanskelig nok på norsk....)
Arbeidsledigheten i Spania er EKSTREM!! I Andalucia er den nå på over 28% ,så det er en forutsettning at dere har jobb om dere vil flytte. Jeg er ikke så godt kjent ute på øyene,men har bodd på solkysten i lange perioder - og mine foreldre har bodd på solkysten i 22 år nå. Det er deilig å bo i Spania,men på grunn av finanskrisen så er det desverre blitt vanskelig for folk flest. Det er ikke billig å bo i Spania lenger, litt rimeliger enn i Norge - men etter å ha regnet(for morro skyld!!) oppdaget vi at det er billigere i f.eks Danmark... (Men klimaet er jo ikke likt da[:D])

Bodde også der når jeg var 18..

Mye likt som dalarama..

Jeg var innom offentlig sykehus, og sier bare ALDRI mer (slitt, skittent og gammelt utstyr)... Men så ordna forsikringa mi sånn at jeg kom på privatsykehus, der hadde de skandinaviske pleiere [:D]

Du må iallefall få orden på papirer i forhold til NAV og om du fortsatt skal stå i nav sine registere med tanke på pensjon osv.

Og orden på helseforsikring, så du slipper offentlige sykehus. Evt så er du jo dekka under E111 skjema.

Arbeidstillatelse er ganske lett å få der nede. Husker ikke hva det heter i farta. Men veldig mange jobber jo svart og får betalt cash, men ikke noe sjakktrekk om man skal bo der lenge..

Sånn jobbmessig trur eg på ein måte ikkje kan vær ett problem... både eg å sambo e kokka... men eg skal vera i perm. då.... da e berre snakk om ett år kanskje...

Har skikkelig lyst å gjera da før da blir for seint på ein måte!

Ta kontakt med sjømannskirken, de hjelper nok gjerne.
Eventuelt den norske klubben: http://www.den-norske-klubben.com/hovedside.htm

Klart det går an å føde unger der nede, en fordel om dere har forsikringer - så dere kan føde på privatsykehus.

Send heller pm om du/dere lurer på noe. Får ikke tid til å  skrive så mye nå.

Ledigheten blant ungdom under 25 er 40% i Spania og de har høy ledighet generelt. Tror det blir svært vanskelig å finne seg jobb.. 

ORIGINAL: ***COLA***

Sånn jobbmessig trur eg på ein måte ikkje kan vær ett problem... både eg å sambo e kokka... men eg skal vera i perm. då.... da e berre snakk om ett år kanskje...

Litt usikker men mener med stor sannsynlighet at det er noe som at om du skal tilbringe mer en tre mnd utenfor norges grenser så har du ikke rett på foreldrepengepermisjon.... DET er greit å ha avklart på forhånd.
Men finnes unntak da, om faren jobber i norsk tjeneste i utlandet og slike ting.............

Har en veninne som skulle flytte til Gran Canaria, men hun kunne ikke for hun hadde ikke råd til å bo der pga noe sånt, samt en veninne av henne som fikk avslag på OS pga du da også må bo i norge......

Men, snakk med NAV og ha ALT under kontroll før dere setter kursen nedover for en lengre periode....

Og gubben blir ikke rik av å jobbe som kokk der nede... For å si det mildt..... Mener at en månedslønn ligger på ca 500 euro......

Uansett, lykke til!

ORIGINAL: Tåkeliten

ORIGINAL: ***COLA***

Litt usikker men mener med stor sannsynlighet at det er noe som at om du skal tilbringe mer en tre mnd utenfor norges grenser så har du ikke rett på foreldrepengepermisjon.... DET er greit å ha avklart på forhånd.
Men finnes unntak da, om faren jobber i norsk tjeneste i utlandet og slike ting.............

Har en veninne som skulle flytte til Gran Canaria, men hun kunne ikke for hun hadde ikke råd til å bo der pga noe sånt, samt en veninne av henne som fikk avslag på OS pga du da også må bo i norge......

Men, snakk med NAV og ha ALT under kontroll før dere setter kursen nedover for en lengre periode....

Og gubben blir ikke rik av å jobbe som kokk der nede... For å si det mildt..... Mener at en månedslønn ligger på ca 500 euro......

Uansett, lykke til!

Ja! me fløtte ikkje berre ner uten vidare! alt sånn må vera avklart først seff!
Trur heller ikkje han blir rik av å væra kokk... men da blir ein ikkje her heller! ikkje akkurat topp-inntekt!

Back
Topp