flytte nordover?

♡mammatilto♡

Andre møte med forumet
Hei!
Noen som har peiling.. tenkte å ta med hele familien å etablere oss ett sted nordover. Men hvor? Tenkte først på harstad, men googlet plassen og fant ikke så mye positive ord om den. Må til en plass der det er gode skoler og barnehager. Der vi begge har mulighet for å finne jobb. Jeg er sveiser og han elektriker.
Jeg har en del jobberfaring innen tømring, platearbeider, hjemnehjelp, støttekontakt, renholder og butikkmedarbeider i tillegg til sveiser fagbrev!

Noen som har tips og komme med? :)

Bodø er en fin plass :) Bor her selv.
Gode skoler, bhg og muligheter for jobber er det her.
Minuset er hvis du har tenkt å leie, da det er dyrt. Men ellers er det veldig bra her.

Harstad er en liten plass, lett at det ikke blir mye positivt på nett da :p
Men det finnes både gode skoler og barnehager, og boligprisene er lave (stort pluss spør du meg:D)
Det er natur og idrett overalt, for den som måtte interessere seg for det, men hvor lett det er å finne seg jobb vet jeg ikke. Du kan jo sjekke Harstad kommune.no, finn eller lignende.
Du har jo også Tromsø da, større by, mer av alt?

Bodø er en fin plass :) Bor her selv.
Gode skoler, bhg og muligheter for jobber er det her.
Minuset er hvis du har tenkt å leie, da det er dyrt. Men ellers er det veldig bra her.
Bodø tror jeg er en fin ålass, selv om jeg aldri har vært dær. Hva ligger leieprisen på ca? Vi har jo lyst å kjøpe en gang, men blir ikke med det første uansett. Må ha fast jobb begge to :)
Her jeg bor nå ligger leieprisen fra eundt 6000-14000 i mnd. Alt er blitt så mye dyrere etter att kampflybasen ble flyttet hit.

Harstad er en liten plass, lett at det ikke blir mye positivt på nett da :p
Men det finnes både gode skoler og barnehager, og boligprisene er lave (stort pluss spør du meg:D)
Det er natur og idrett overalt, for den som måtte interessere seg for det, men hvor lett det er å finne seg jobb vet jeg ikke. Du kan jo sjekke Harstad kommune.no, finn eller lignende.
Du har jo også Tromsø da, større by, mer av alt?
Har sendt mail til kommunen, håpe jeg får ett svar ;) litt avhengi av att vi begge finner oss fast arbeid. Kommer fra en liten plass selv, og jeg vet jo det er mye snakk overalt ;)

Bodø tror jeg er en fin ålass, selv om jeg aldri har vært dær. Hva ligger leieprisen på ca? Vi har jo lyst å kjøpe en gang, men blir ikke med det første uansett. Må ha fast jobb begge to :)
Her jeg bor nå ligger leieprisen fra eundt 6000-14000 i mnd. Alt er blitt så mye dyrere etter att kampflybasen ble flyttet hit.
Her ligger leieprisen på 10-25000 i mnd. Alt etter hvor sentralt man ønsker å bo.
Fin natur her, med både fjell og fjord. Alt etter hva man liker å gjøre. Så har vi flyplass med både militært og offentlig fly. Høres godt når F-16 tar av :P Vi bor ganske sentralt, og her er kort vei til butikker, kjøpesentere og restauranter. Vi eier så vår husleie er ikke så dyr. ;) (Bor i borettslagsblokk)

Her ligger leieprisen på 10-25000 i mnd. Alt etter hvor sentralt man ønsker å bo.
Fin natur her, med både fjell og fjord. Alt etter hva man liker å gjøre. Så har vi flyplass med både militært og offentlig fly. Høres godt når F-16 tar av :p Vi bor ganske sentralt, og her er kort vei til butikker, kjøpesentere og restauranter. Vi eier så vår husleie er ikke så dyr. ;) (Bor i borettslagsblokk)
Det var dyrt ja!
Jah, nabo til flystasjonen her også. Jagerfly hele døgnet :p men blir vant med lyden ;)

Det var dyrt ja!
Jah, nabo til flystasjonen her også. Jagerfly hele døgnet :p men blir vant med lyden ;)
Prisen varierer også etter hva man vil leie. Vil man leie enebolig blir det fort 20000 i mnd, men leier man en leilighet så blir det litt billigere. Og som sagt alt etter hvor man vil leie. Er billigere å leie utenfor bodø, på tverlandet eller mot saltstraumen/fauske/valnesfjord. Går tog flere ganger pr dag i hverdagen, så man kan fint bo i valnesfjord eller fauske og jobbe i bodø. (tar 30-40 min m tog fra valnesfjord)

Harstad er en fin fin by :D

Hva er grunnen til at dere ønsker dere nordover? Altså, hva er det dere er på "utkikk etter"?

Harstad er en fin fin by :D

Hva er grunnen til at dere ønsker dere nordover? Altså, hva er det dere er på "utkikk etter"?
For vi vill ikke sør :p
Neida, vi vil starte på nytt en helt ny plass. Hvorfor akkurat nordover vet jeg ikke. Men har aldri vært lenger nord enn namsos, å vil veldig gjerne se hva mer det er ;) sør har jeg vært mye.
Så tror jeg det er bedre jobb muligheter nord. Hvorfor den tanken aner jeg ikke ;)

For vi vill ikke sør :p
Neida, vi vil starte på nytt en helt ny plass. Hvorfor akkurat nordover vet jeg ikke. Men har aldri vært lenger nord enn namsos, å vil veldig gjerne se hva mer det er ;) sør har jeg vært mye.
Så tror jeg det er bedre jobb muligheter nord. Hvorfor den tanken aner jeg ikke ;)
Okei, så da er det ikke noe spesifikt som kaller. Kanskje se litt rundt på finn og nav og slikt hvor det er mest muligheter for jobb? Byene har nok mer jobb å by på en tettstedene, men samtidig mer konkurranse om jobbene og også stivere boligpriser. Tromsø er jo feks en fantastisk fin by :)

Okei, så da er det ikke noe spesifikt som kaller. Kanskje se litt rundt på finn og nav og slikt hvor det er mest muligheter for jobb? Byene har nok mer jobb å by på en tettstedene, men samtidig mer konkurranse om jobbene og også stivere boligpriser. Tromsø er jo feks en fantastisk fin by :)
Ja, sitter å ser om dagene. Overalt. Har ikke så lyst å komme til en storby heller. Ser for meg kaos med skole, barnehage og jobb på mornongen. :p

Ja, sitter å ser om dagene. Overalt. Har ikke så lyst å komme til en storby heller. Ser for meg kaos med skole, barnehage og jobb på mornongen. :p
Harstad er i alle fall en veldig fin by. Passelig stor/liten, trivelige folk og mye fin natur rundt :) greit uteliv og kulturliv også om man like sånt. Ikke så lang vei til flyplassen heller som kanskje er kjekt om man skal bo et stykke unna familie. Har bodd her i snart 4 år selv og hadde mer enn gjerne blitt her om vi hadde familie her, men vi flytte hjemover til sommeren pga ferdig med studier.

Vil dere bo i en by, eller kan dere tenke dere å flytte til bygd/tettsted?

Vil anbefale at dere og tenker litt på hvor enkelt det er å besøk evt familie andre steder i landet hvis det er aktuelt :) Sånn mtp hvor langt unna flyplass man bosetter seg og så videre :)
Hilsen ei som bor i midt-norge og har familie i øst, vest og nord og har kabaler av en annen verden på sommerne :P

Bodø er jo veldig kjekt mtp direktefly til Oslo. Samme gjelder egentlig Harstad og Narvik, flyplassen Evenes flyr direkte både til oslo og syden. :) Boligprisene er greie rundt Harstad og Narvik, rimelig å leie.

Jeg bor i Tromsø. Det er sviiiindyrt å bo her, leiepriser og boligpriser kan sammenliknes med Oslo...minimum 10-12.000/måned for en toroms litt utenfor byen...

Back
Topp