Flytte med barn, noen med erfaringer?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Sølvi

Guest
Vi vurderer å flytte fra småbruket til et boligfelt nærmere skolen og venner til gutta. Er det noen her som har flyttet når barna har vært rundt 5,5 år og 7 år, og som har noen erfaringer de vil dele?
Barna våre skal ikke bytte skole eller omgangskrets, men nærmere.

Hvordan takler barna det?
Noe spesielt vi bør tenke på?

Vi flyttet når barna var 4 og 5,5 år. Og det gikk supert. Vi snakket masse om det før og de var med på hele flytteprossessen. :) selv om det tok litt lenger tid så tror jeg det var godt for de. :)

Jeg flyttet mye som barn, gikk greit det. Flyttet 8 ganger før jeg fylte 15, men byttet aldri skole så da gjorde det ingenting:)
Barn er mer opptatt av faste rutiner enn hvor stor plass det er i i huset eller hvordan romfordelingen er. Det har mer å si for dem om hverdagen ikke får store endringer og om de kan beholde de samme vennene og samme skole.

Nå har jeg yngre barn, og jeg forhørte meg litt med en fagperson ang dette. - Det er foreldrene som er flokken, og de har ikke samme tilhørighet til et spesifikt hus som det vi voksne har. - Det er stedet, vennene og skolen som er deres verden, så i og med at dette ikke blir byttet ut vil jeg tro det går kjempe fint! - Og når begge foreldrene er med så er ikke flokken truet som ved for eksempel skilsmisse.
- Ellers er det vel flere ting dere kan argumentere for dere selv, og de med, de kommer nærmere venner, skole etc, og jeg tror byggefelt er et utmerket sted og vokse opp! - Det kan vel hende de kommer enda nærmere de vennene de har, nettopp fordi man bor nærmere, og derfor kan omgås oftere, mer "uformelt" enn i form av skole/andre aktiviteter.
Lykke til!
- En annen ting jeg fant ut var veldig artig her var å få delta i hvordan det nye rommet skal se ut, i form av farger, evnt nye møbler etc. :)

Jeg flytta mye som liten og da då langt at jeg byttet skole. Har gått på 7 forskjellige skoler på grunnskolen. Det gikk fint. Når man da ikke bytter skole er det jo supert. Og som andre skriver så la de ta del i hvordan rommet skal se ut osv. Det fikk vi alltid gjøre.

Vi flytte for et år siden med jenter som da var 3 og 15 år. Hun eldste tok det som antatt veldig bra, mini var en periode litt forvirra ifht hvor hun bodde og hva som var hjemme. Særlig etter at vi hadde flytt inn her:) Vesla trenger en del bekreftelse på hva som skal skje igjennom dagen, så det er endel av hennes personlighet :) Ingen av jentene bytte skole/bhg. Under flyttinga var det med på prossessen og hun eldste fikk være med på å velge gulvbelegg på rommet sitt.

Flyttet når sønnen min nettopp var fylt 6 år. Gikk helt smertefritt. Ingenting annet forandret seg mtp vennekrets, skole osv. Han er jo så stor at han skjønte jo godt hva flyttingen innebar. Han var litt skeptisk til å pakke ned siste rest av lekene - de han leker med daglig, for han skjønte ikke at de skulle pakkes opp igjen med en gang (de andre ble pakket en god stund før). Så var han litt utolmodig med å få pakket ut alt. Vi prioriterte å ha rommet hans så mye som mulig ferdig første dagen, med leker og tingene hans. Da følte han seg mer hjemme.

Har flyttet med han når han var 3 og 8mnd også. Gikk helt fint. De to siste gangene (3 og 6 år) har vi pratet mye om hva som skal skje så han var best mulig forberedt.

Har flytta fem ganger med eldste. Siste gangen var hu 5,5 år og minsta nesten ett år. Har ikke hatt noe problemer med det. Hu finner seg raskt til rette og ser det positive i alt. Nå fikk hu riktignok også ett rom som var tre ganger større enn forrige. Bonus :p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp