Flytte langt, hvordan gjør man det?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Ja, jeg vet, ett dumt spørsmål! Men vi lurer på hvordan man gjør det billigst og enklest mulig, det er jo mye som skal klaffe.

Om alt går etter planen, og jeg får med meg nav og komnmer inn på skole, så flytter vi til østlandet om ett års tid! :D
Spørsmålet er hvordan man løser det praktisk!

Siden jeg går på aap, og må flytte hvis jeg skal gå det studiet, så får jeg dekket selve flyttingen. MEN, opptaket er jo ikke før i juni, og jeg får vel ikke dekket flytting uten bevis på at jeg har kommet inn? Og i sommerferien er det jo ikke så lett for samboeren og få seg jobb.

Ikke vet vi helt hvor vi skal bo heller, for det avhenger litt av hvor han finner jobb. Så vi skal ha jobb til ham, ett sted og bo, og barnehage der vi skal bo, og alt helst på en gang.

Hvordan løser man det praktisk? Hvor starter man? Får litt småpanikk bare ved tanken..

Jeg flyttet fra østlandet til vestladet for 3 år siden.. Hadde jo ikke barn på den tiden, så det gjorde jo ting litt enklere.. Hadde en buffer som vi levde av den første mnd før jeg fikk jobb!

Man kan søke om tidlig opptak hvis det er sånn at man må flytte og det og ha barn itillegg til å måtte flytte er tungtveiende grunn.  Vet ikke når man får svar på opptaket ved tidlig opptak, men det står det sikkert noe om på samordnaopptak.no

Så flott at du har fått mannen på gli. Da er du et skritt nærmere drømmeutdanningen :-)

MaLu skrev:
Man kan søke om tidlig opptak hvis det er sånn at man må flytte og det og ha barn itillegg til å måtte flytte er tungtveiende grunn.  Vet ikke når man får svar på opptaket ved tidlig opptak, men det står det sikkert noe om på samordnaopptak.no

Så flott at du har fått mannen på gli. Da er du et skritt nærmere drømmeutdanningen :-)

Kan man? Det har jeg aldri hørt om, så det må jeg lese om! Hadde jo gjort alt mye enklere ja! :D

Det hadde ikke vært mulig å  begynne søknadsprosessen litt før da? At han søker på jobber, og om han får jobb, så kan dere begynne flytteprosessen før du evt vet om du kommer inn på skole, men da er hvert fall jobben trygg?

hissigproppen skrev:
Det hadde ikke vært mulig å  begynne søknadsprosessen litt før da? At han søker på jobber, og om han får jobb, så kan dere begynne flytteprosessen før du evt vet om du kommer inn på skole, men da er hvert fall jobben trygg?

Jo, det blir nok gjerne slik vi må gjøre det. Men han vil jo egentlig bare flytte for at jeg skal få gått på skolen, og kommer jeg ikke inn har han ikke lyst. Pluss at jeg hadde håpet at nav kunne dekket flyttingen. Uff, ja, jeg vet... tar alt man kan få og det der.. (Hvor pokker er smileyen jeg er så avhengig av blitt av???)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
hissigproppen skrev:

Jo, det blir nok gjerne slik vi må gjøre det. Men han vil jo egentlig bare flytte for at jeg skal få gått på skolen, og kommer jeg ikke inn har han ikke lyst. Pluss at jeg hadde håpet at nav kunne dekket flyttingen. Uff, ja, jeg vet... tar alt man kan få og det der.. (Hvor pokker er smileyen jeg er så avhengig av blitt av???)

Jeg ser absolutt hva du mener!
Håper du finner ut mer om det med tidlig opptak :D

hissigproppen skrev:
Frk. Tvert I. Mot skrev:
hissigproppen skrev:

Jeg ser absolutt hva du mener!
Håper du finner ut mer om det med tidlig opptak :D

Savner du også den smileyen? :p :p

Jada, og det løser seg selvfølgelig på ett eller annet vis alikevel. Jeg er bare slik at jeg skal ha løsningen på alt NÅ, har ikke tid til og la ting synke inn en gang, jeg vil ha svar! :p

Vi finner helt sikkert løsninger bare jeg smører meg med litt tolmodighet! :p

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/frister_og_prosedyrer/1_mars/tidlig_opptak/

Fant det :-D

MaLu skrev:
http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/frister_og_prosedyrer/1_mars/tidlig_opptak/

Fant det :-D

Takk! :D Har funnet det selv også! :p

Er jo kanskje ikke så lett for han og få jobb etter 18. mai heller, det begynner jo og nærme seg ferietid osv. Vi får se hva vi kommer frem til! :) Men veldig nyttig og vite uansett! :)

Jeg søkte først på barnehage ved hovedopptaket 1 mars..
Søkte om overflytting fra HiVe til UiA, og trodde det skulle gå i boks.. Dagen før fristen hos samordna opptak gikk ut, fikk jeg vite at de ikke godkjente studieplanen hos HiVe, og jeg måtte få sendt inn en søknad til hovedopptaket på 1.året på UiA innen fristen i april.
Ante jo ikke om jeg kom til å komme inn der, så jeg sjansa hardt.. Hadde backup på BI, lagde avtale om at jeg kunne få ta opp igjen noen eksamner jeg manglet derfra og følge forelesningene uten å betale semesteravgift om jeg ikke kom inn på UiA.
Jobb skulle jeg ikke ha, og jeg flytta jo inn til mannen, så sånn sett var det ikke noen store greier på gang..
Men jeg visste ikke da det med tidlig opptak 1 mars pga barnehageplass og sånt, så jeg hadde litt flaks :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Det hørtes styrete ut! Godt det ordnet seg da! :)

Men kan man få barnehageplass før man bor i den kommunen?

Jeg skrev i søknaden at vi flyttet ned i juli.. bhgstart var august.. Ringte også, både bhgkontoret og barnehagen jeg hadde på 1.pri og forklarte saken..

Dollface skrev:
Frk. Tvert I. Mot skrev:
Det hørtes styrete ut! Godt det ordnet seg da! :)

Men kan man få barnehageplass før man bor i den kommunen?

Jeg skrev i søknaden at vi flyttet ned i juli.. bhgstart var august.. Ringte også, både bhgkontoret og barnehagen jeg hadde på 1.pri og forklarte saken..

Takk for tips! :)

Back
Topp