Flytte for å studere

*Benedicte*

Mamma til 2
Hei!

Til høsten skal jeg prøve å begynne å studere igjen, men for å kunne gjøre det så må jeg flytte, så lurer på om det er noen av dere som har erfaringer med å flytte med barn for å studere (mine er 5 og 7 til høsten, så 1 i barnehage, og 1 på skole)?

Har flere steder som jeg nå prøver å vurdere opp mot hverandre, bl.a. Trondheim, Kongsberg, Oslo, Narvik. Noen som har erfaringer med å flytte til disse stedene med barn for å studere? Må mest sannsynlig regne med å leie fra studentsamskipnaden, med mindre private har veldig billig leie, så greit å vite litt om boforhold i de forskjellig byene også.

Har ikke noe erfaring med det, men kommer vel litt ann på hvor lenge du skal studere og om du tror du kan bli boende der i ettertid. Er nok tøft for de små å bytte skole og bhg flere ganger på kort tid. Ville nok valgt det stedet som var nærmest hjem.

Jeg flyttet til Oslo med sønnen min for å studere. Han gikk i bhg da. Funket fint. Hadde studentleilighet og han gikk i studentbarnehage. Sogn kan være er fint sted. Barnehage i umiddelbar nærhet. Kort vei til universitetet (om det er det du tenkte å søke), og ikke alt for langt til skole :)

Har ikke noe erfaring med det, men kommer vel litt ann på hvor lenge du skal studere og om du tror du kan bli boende der i ettertid. Er nok tøft for de små å bytte skole og bhg flere ganger på kort tid. Ville nok valgt det stedet som var nærmest hjem.

Ja, det blir nok tøft. Skal studere i 3 år. Er ikke sikker på om nærmeste skole er noe poeng, da den nærmeste skolen er 500 km unna, så det er ikke nært likevel, minst 6 timer kjøring. Noen av de andre skolene kan jeg komme meg hjem med noen timer i fly.

Ja, det blir nok tøft. Skal studere i 3 år. Er ikke sikker på om nærmeste skole er noe poeng, da den nærmeste skolen er 500 km unna, så det er ikke nært likevel, minst 6 timer kjøring. Noen av de andre skolene kan jeg komme meg hjem med noen timer i fly.
Du vet jo aldri, plutselig vil du ikke flytte fra student stedet. Men jeg tenker en utdanning er jo bra å ha, og hvis eneste mulighet er å flytte for tre år, så tåler de det selv om det er kjipt.

Back
Topp