Vi har i snart syv år bodd i en bydel som jeg i utgangspunktet ikke ønsket å flytte til. Mye av familien min (flere søsken og tantebarn) bor på andre siden av byen og vi har ingen tilknytning til bydelen vi bor i nå, bortsett fra bekjentskaper vi har fått i løpet av disse syv årene (hvorav flere svært hyggelige). Begge barna våre er født og oppvokst her, og den eldste går nå i første klasse hvor hun stortrives. Jeg trodde jeg endelig hadde slått meg til ro, men hendelser den siste tiden har gjort at drømmen om å flytte til "min" side av byen har blitt vekket til live igjen. Samboer er villig til å gjøre det under visse forutsetninger. Problemet nå er selvfølgelig at dette er barnas hjem, og at de har vennene sine her. Seksåringen sier rett ut at hun ikke vil flytte fra vennene sine og måtte bytte skole, noe jeg selvfølgelig har forståelse for.
Er det fryktelig egoistisk av meg hvis jeg bestemmer at vi skal flytte allikevel? Jeg føler meg mye mer hjemme i "min" bydel og synes det er trist hver gang vi må dra derfra for å dra "hjem". Jeg savner rett og slett å bo der. Samtidig får jeg vondt inni meg av å se for meg jenta mi på en ny plass uten vennene sine og de kjente, trygge voksne. Spørsmålet er altså: Sette mine egne behov foran ungenes eller ikke?
Er det fryktelig egoistisk av meg hvis jeg bestemmer at vi skal flytte allikevel? Jeg føler meg mye mer hjemme i "min" bydel og synes det er trist hver gang vi må dra derfra for å dra "hjem". Jeg savner rett og slett å bo der. Samtidig får jeg vondt inni meg av å se for meg jenta mi på en ny plass uten vennene sine og de kjente, trygge voksne. Spørsmålet er altså: Sette mine egne behov foran ungenes eller ikke?