Flytende medisin -weifapenin

Karma27

Forumet er livet
Jenta mi på 21 mnd fikk denne uken lungebetennelse og ørebetennelse, og vi lå en natt på isolat pga dårlig respirasjon.. Der fikk hun apocillin flytende, noe hun aldri har hatt før. Denne smakte tydligvis helt forferdelig, for der er/var UMULIG å få i henne denne medisinen.. Vi fikk beskjed om at hun skulle ta denne i 10 dager, 4 x 5 ml daglig.
Etter å ha prøvd å blande med syltetøy, fruktpure, lokke med "namnam" i premie, holde armer, ben og hode (hun sparker meg i magen, og slår meg i ansiktet og rister på hodet) samt trykke sprøyta inn i munnen på henne (hun stenger den ute med tennene, så det er ikke lett), vi har holdt over nesen for å dempe smak, prøvd forskjellige typer tykkelser på sprøytene.. Ja, ALT! Høres jo ut som vi tar livet av henne! Hun spytter ut 90% av der vi får sprøyta ut, så hun får jo ikke i seg noe! I dag ga jeg opp, ringte legevakten og fikk bytta til weifapenin.. Denne har hun tidligere likt veldig godt, og bedt om mer av! Men, tror Apocillinen har skremt henne, for nå var det like ille med denne.. Hva kan vi gjøre?? Vi har 7 dager igjen med medisin!! Jeg er alene med henne i helga, syk og gravid, så er ikke lett å "krige" og holde henne fast alene! Bruker nærmere halvtimen på å få i hu 5 ml, hvor MINST 4,5 ml kommer ut igjen.. Håper virkelig noen der ute har et bra tips, for dette klarer jeg ikke 7 dager til :(

Her har det fungert best med medisinskje og holde nede mens medisinen gis, stappe inn sjokolade og håpe på det beste. Noen ganger har hun spydd det opp igjen, men stort sett gått greit etter noen runder med dette. Det er et sant mareritt det der med medisin.

Ikke liker hun sjokolade, og det er umulig å holde hodet hennes i ro til å få stappa noe som helst inn :( åpner hun litt, så bruker hun tennene til å sperre.. Yoghurtmetoden funker ikke :( og nå nekter hun å spise yoghurt etter at vi prøvde..

Jeg synes tabletter er mye lettere, ber alltid om det uansett alder. Knust i syltetøy smaker det mye bedre enn den flytende gørra, fatter ikke hvem som kom på at barn måtte ha mikstur. :yuck:

La henne få litt knust is (isbit) først...det bedøver tunga litt slik at ikke smaken blir så intens :)

Virker veldig negativ her, men prøvd det å :( første gangen var det intr med isen, andre gangen forstod hun hva som kom etterpå..

Hmm da blir det verre...høres ut som du har testa alle triksene som finnes da :) Når hun får det med sprøyte prøv å treffe litt på siden i munnen, altså ikke midt på tunga...smaker mindre pluss at hun ikke så lett får spyttet det ut :)

Hmm da blir det verre...høres ut som du har testa alle triksene som finnes da :) Når hun får det med sprøyte prøv å treffe litt på siden i munnen, altså ikke midt på tunga...smaker mindre pluss at hun ikke så lett får spyttet det ut :)
Får ikke sprøyta inn i munnen :p
Tenkte å prøve i morgen også, så må jeg jo ringe legen og høre? De på legevakta sa at alternativet var intravanøs.. Kjedelig når hun er så på bedringens vei..

Får ikke sprøyta inn i munnen :p
Tenkte å prøve i morgen også, så må jeg jo ringe legen og høre? De på legevakta sa at alternativet var intravanøs.. Kjedelig når hun er så på bedringens vei..

De små blir vanvittig sterke når det er noe de absolutt ikke vil ja :)
Alternativet er nok dessverre intravenøst hvis det ikke går. Tabletter anbefaler vi ikke når det gjelder apocillin/weifapenin da de smaker helt forferdelig knust :)

De små blir vanvittig sterke når det er noe de absolutt ikke vil ja :)
Alternativet er nok dessverre intravenøst hvis det ikke går. Tabletter anbefaler vi ikke når det gjelder apocillin/weifapenin da de smaker helt forferdelig knust :)
Jobber du i helsevesenet? Hvor mange dager på sykehus blir det da?

Jobber du i helsevesenet? Hvor mange dager på sykehus blir det da?

Apotek :) Så vet dessverre ikke hvor mange dager man da må være innlagt...men ser for meg at man må være der hele kuren med mindre hun tar imot mikstur der etterhvert.

Apotek :) Så vet dessverre ikke hvor mange dager man da må være innlagt...men ser for meg at man må være der hele kuren med mindre hun tar imot mikstur der etterhvert.
Akkai! Takk for svar! Hvorfor finnes ikke denne kuren her i stikkpiller liksom??

Akkai! Takk for svar! Hvorfor finnes ikke denne kuren her i stikkpiller liksom??

Vil tro det har noe å gjøre med hvordan den tas opp/hvordan stikkpillene lages...uten at jeg vet det helt sikkert :) Er forskjellige sammensetninger av "røra" når det er til stikkpiller, til tabletter og mikstur. Samt hvor i systemet medisinen skal tas opp i kroppen. Hadde vært genialt hadde det gått ann da :)

Min erfaring er at det eneste som funker er å holde barnet helt fast og tvinge medisinen i dem. Det føles kjipt det og da, men etter et par ganger ser de at de ikke slipper unna og tar medisin frivillig. Selvfølgelig forklarer vi først hvorfor medisinen er så viktig, og prøver å gi den uten tvang.

Har du prøvd å bruke Easytran pinnen? Kan være et forsøk, men hun sitter vel med så mange dårlige erfaringer av å ta medisin nå at det er nok vanskelig. Lykke til - har dessverre vært der noen ganger selv..

Har du prøvd å bruke Easytran pinnen? Kan være et forsøk, men hun sitter vel med så mange dårlige erfaringer av å ta medisin nå at det er nok vanskelig. Lykke til - har dessverre vært der noen ganger selv..
Kjøpte en sånn og ja, men hun skjønner greia nå :( Blanda første dose i ananasjuice nå i morges, og tenkte egentlig "high five" til meg selv! Skulle jeg aldri gjort.. Halvveis nedi koppen ville hun ikke ha mer.. :( Må nok ringe legekontoret i morgen :/

Liker hun is? Da kan du snike medisinen inni isen før du gir henne det. Det fungerte hos oss i 7 av 10 dager. De siste 3 dagene måtte vi holde fast og stikke en tykk blyant mellom tennene for å hindre at han beit igjen tennene før e fikk inn sprøyta. Når sprøyta var imellom tennene tok e bort blyanten. Så spruta e langt bak i svelget sånn at noe ble svelget.

Velsa vår fikk også den da hun var 21 mndr. Vi måtte bare gi opp. Var ikke sjangs i havet. Hun ble frisk, det tok bare litt lengre tid. Etter den gangen begynne vi med tabletter.

Kjøpte en sånn og ja, men hun skjønner greia nå :( Blanda første dose i ananasjuice nå i morges, og tenkte egentlig "high five" til meg selv! Skulle jeg aldri gjort.. Halvveis nedi koppen ville hun ikke ha mer.. :( Må nok ringe legekontoret i morgen :/
Hvordan er formen hennes nå da? Mulig hun greier seg uten medisin nå? Uansett godt å snakke med legen i morgen. Lykke til :)

Back
Topp