flyreise

Jonathan`s mamma

Gift med forumet
er det farlig og fly????

www.lommelegen.no sier at man ikke bør fly i første og tredje semester.

jeg fløy når jeg var rundt 3-4 uker på vei, men jeg viste ikke at jeg var gravid da. ikke noe skade skjedd i hvertfall. har vært på ultralyd og alt er i orden med babyen, så tror ikke det skader stort mye. men jeg vet at det ikke er bra i slutten av graviditeten.

Nei, bare de 2 siste mnd tror jeg, med tanke på at fødsel skal starte..

Ser du er fra Molde.. Det er jeg også [:)]

Klem

Er vel egentlig ingen "fare" å fly, berre en mulighet for å sette igang fødselen... og det er jo en slags fare. Har aldri hørt om at det er farlig å fly i 1. trimester før... men viss det står på lommelegen, så må det jo ligge noe i det... hm. Eg har tatt fly mange ganger fram for 2 mnd siden, og håper ikkje babyen har tatt skade av det... [&:]

Spørs også hvor langt du skal. Er det en innenlandstur på 30 min er det ingen fare, men er det en thailandstur f.eks i 12 timer, så er faren for blodpropp ol større ved graviditet tror jeg.

jeg mener at du kan reise med fly opp til de tre siste ukene av svangerskapet..
Etter det må du vist ha lege erklering på at du er frisk[:D]

ORIGINAL: pebbles

Spørs også hvor langt du skal. Er det en innenlandstur på 30 min er det ingen fare, men er det en thailandstur f.eks i 12 timer, så er faren for blodpropp ol større ved graviditet tror jeg.

stemmer det.mer en 4 timers tur,da bør gravide kvinner bevege seg for faren for blopropp når man sitter for lenge i ro!opp å hopp[:D]

Eg har flydd mangen ganner mes eg har vert gravid. flydde innen de 3 første månene rundt uke 22 og skal no ut å fly igjenn på lørdag (ret 1.jan) Eg har vært på UL og ungen var som den skulle. Har ikke hørt no annet om at dt er størst risk i beggynnelsen og slutten (begynnelsen for abort, hørte noe om sånne strålegreier, men det er eg ikke sikker på)(slutten for tidlig fødsel) Fly selskapene tillater gravide å fly in til 1 måne før termin. vis de har legeatest. så tror ikke dt er skadelig for barnet. :)

Har bare fått beskjed om å ta det rolig med lange flyturer i siste trimester, og alt før det var trygt... Har spørt både lege og jordmor om dette. [:)]

Jeg har akkurat vært ute å flydd nå til Tenerife, og det var ikke noe problem. Legen sa det var helt i orden så lenge jeg ikke har hatt noen blødninger eller andre komplikasjoner så langt.
Jeg bare passet på å strekke litt ekstra på beina og sånn, og drikke mye, og det gikk helt fint det.

Jeg fløy over atlanteren i uke 7 og skal fly tilbake rundt uke 25. Det går nok bra, men skal selvføgelig passe på å bevege meg masse.

Har hørt at man bør til legen før flytur slik at de kan sjekke om svangerskapet er utenfor livmoren. Hvis det er det så kommer fosteret sannsynligvis til å dø, vil ikke kunne takle flytrykket eller noe.

jeg har faktisk ALDRI hört at det er farlig ä fly under svangerskapet, verken fra leger eller jordmödre! det med lange flyreiser er noe helt annet selvfölgelig eller hvis man har spesielle plager. de fleste flyselskap har regelen med at de siste 3 og 4 ukene mä man ha legeerkläring. de to siste ukene ikke lov. tror ikke det har noe med deg som gravid ä gjöre, men heller det at de ikke vil risikere at födsel starter med utrent personell. jeg har flydd mye i mitt svangerskap, tidlig og sent!

Back
Topp