Flyreise med bilstol

Dory88

Forelsket i forumet
Gresskarfrøene2023
Hei.:) Om en uke reiser vi til varmere strøk og har med oss en snart treåring. Vi har tilgang på bil dit vi skal, og har etter mye om og men bestilt et britax two way-sete som vi skal ha med og sende som spesialbagasje.

Er det noen som har erfaring med å pakke inn bilstol selv før transport med fly? Vet at det finnes spesialvesker man kan leie for å ha stolen inni, og har brukt dette på babybilstol tidligere. Synest egentlig ikke de er så godt polstra, så lurte på om vi bare skulle kjøre på med bobleblast og ha en stor plastpose utenpå. Kan vurdere å sende det i eska det kommer i også, men den er jo veldig stor :dontknow

Last edited:
TwoWay er heldigvis en særdeles solid stol. Bobleplast er nok fint. Men til akkurat den stolen kunne jeg brukt en reiseveske og (selv om jeg synes de er for dårlig polstra til vanlig.) Aller helst hadde jeg prøvd å få med bilstolen inn på flyet og brukt den under flyreisen. Da sitter ofte ungen mer i ro.

jeg ville ikke sendt bilstolen som bagasje med kun bobleplast. All flybagasje blir røft behandlet og kastet rundt, bilstol er ingen unntak. Du kan derfor ikke vite om stolen har fått så kraftige støt eller mistes i bakken slik at den ikke lenger beskytter barnet som den skal i en kollisjon. Jeg ville derfor enten kjøpe spesialemballasje eller tatt den med inn i kabinen.

jeg ville ikke sendt bilstolen som bagasje med kun bobleplast. All flybagasje blir røft behandlet og kastet rundt, bilstol er ingen unntak. Du kan derfor ikke vite om stolen har fått så kraftige støt eller mistes i bakken slik at den ikke lenger beskytter barnet som den skal i en kollisjon. Jeg ville derfor enten kjøpe spesialemballasje eller tatt den med inn i kabinen.
Spesialembalasje gir dessverre ikke noe bedre beskyttelse.

Takk for svar :) Vi har også prøvd å få tak i bilstol der vi skal, da svigerforeldre har leilighet der, men det var ikke enkelt å finne et bakovervedt sete for en 3 åring. Vi skal heldigvis fly direkte og bilsetet skal stå igjen i leiligheten der nede. Så vi pakker det overdrevet inn i bobleplast og polstrer det godt.

Takk for svar :) Vi har også prøvd å få tak i bilstol der vi skal, da svigerforeldre har leilighet der, men det var ikke enkelt å finne et bakovervedt sete for en 3 åring. Vi skal heldigvis fly direkte og bilsetet skal stå igjen i leiligheten der nede. Så vi pakker det overdrevet inn i bobleplast og polstrer det godt.
Bare vær obs på at støtskader ikke synes på bilstolen, de vil du ikke oppdage før i en kollisjon og bilstolen ikke fungerer.

Bare vær obs på at støtskader ikke synes på bilstolen, de vil du ikke oppdage før i en kollisjon og bilstolen ikke fungerer.
Det er jeg klar over, derfor skal jeg pakke den godt inn. Man vet jo aldri hva stoler har blitt utsatt for i transport til butikk heller. Har bestilt bilstoler på nett et par ganger, og ser jo hvordan de er pakket inn. Litt må de jo tåle, men selvfølgelig ikke store kraftige støt

Det er jeg klar over, derfor skal jeg pakke den godt inn. Man vet jo aldri hva stoler har blitt utsatt for i transport til butikk heller. Har bestilt bilstoler på nett et par ganger, og ser jo hvordan de er pakket inn. Litt må de jo tåle, men selvfølgelig ikke store kraftige støt
Bilstoler kjøpt på nett vil jeg generelt ikke anbefale, spesielt ikke via postnord som er kjent for å kaste pakker både inn og ut av varebiler. Bilstoler fra nettbutikker er som oftest heller ikke pakket for å tåle røff behandling. Varer til fysiske butikker er oftere sikrere fordi de som oftest pakkes sammen på paller og fraktes inn og ut av varebil med truck og jekketralle. Tanken min var ikke å starte en diskusjon bare nevne risikoen og at man ikke nødvendigvis kan se om en bilstol er skadet. Så er der opp til deg hvilke løsning som du/dere kjenner er best for dere.

Har fundert på samme greia! Vi skal ikke før i september, men jeg tenker stadig på hva vi skal gjøre.
Reiser med familie som mener det er fullstendig tåpelig å skulle ha med et sete, at ungen kan sitte like fint i bussen som alle andre unger.
Og det går stort sett helt fint. Helt til det ikke gjør det...

Tenkte i grunn å ha med stolen inn på flyet, og bare la ungen sitte i den der.
Funderte på å kjøpe en stol av typen neste stol, som bruker bilens/bussens belter.
Ser jo mange av de som har barn på samme alder her hjemme har byttet alt!
Der er vi ikke i det hele tatt, men stolen i bilen er jo svintung, selv om den skal være blant de lette :O

Har fundert på samme greia! Vi skal ikke før i september, men jeg tenker stadig på hva vi skal gjøre.
Reiser med familie som mener det er fullstendig tåpelig å skulle ha med et sete, at ungen kan sitte like fint i bussen som alle andre unger.

Funderte på å kjøpe en stol av typen neste stol, som bruker bilens/bussens belter.
Der er vi ikke i det hele tatt, men stolen i bilen er jo svintung, selv om den skal være blant de lette :O
Nå vet jeg ikke hvilke bilstol du har, men vår nabo lånte vår ekstra bilstol når de var i Hellas nå i sommer og de hadde ikke noe problem med den ift vekt, den veier kun 7 kg. De var veldig glad for å ha med den både pga sikkerhet, men også for egen komfort. https://www.jollyroom.no/bilstoler/...mvIs9NTpNvu5N9cyeOjuwJIictzNlJdoaAhP2EALw_wcB

Nå vet jeg ikke hvilke bilstol du har, men vår nabo lånte vår ekstra bilstol når de var i Hellas nå i sommer og de hadde ikke noe problem med den ift vekt, den veier kun 7 kg. De var veldig glad for å ha med den både pga sikkerhet, men også for egen komfort. https://www.jollyroom.no/bilstoler/...mvIs9NTpNvu5N9cyeOjuwJIictzNlJdoaAhP2EALw_wcB
Har en axkid minikid 3. Den veier rundt 11 kg, men det er ikke egentlig vekta, men at den er litt uhåndterlig. Jeg er veldig delt i det her, for jeg har jo reist på mange charterturer og hatt med små barn (tanteunger) hvor de bare satt i bussen. Noen busser har jo sånn innebygd barnesete, men kan man satse på det?

Heldigvis lenge til vi skal dra, så jeg har mye tid til å tenke på det :)

Har en axkid minikid 3. Den veier rundt 11 kg, men det er ikke egentlig vekta, men at den er litt uhåndterlig. Jeg er veldig delt i det her, for jeg har jo reist på mange charterturer og hatt med små barn (tanteunger) hvor de bare satt i bussen. Noen busser har jo sånn innebygd barnesete, men kan man satse på det?

Heldigvis lenge til vi skal dra, så jeg har mye tid til å tenke på det :)
Axkid er mye mer uhåndterlig britax som vi har som ekstra sete. Har axkid i hovedbilen er et mye bedre bilsete, bare ikke når det kommer til mobilitet :facepalm: jeg ville ikke satset på noe som helst når det kommer til busstransport. Har opplevd alt fra veledig moderne busser til det motsatte (selv på charter reiser). Det er en mulighet å sitte på fanget hvis man ønsker/er komfortabel med det.

Å ha med bilstolen inn på flyet er det absolutt beste alternativet.
Å bytte til en større stol hjelper ikke så mye, for de skal IKKE brukes på fly. De kan heller ikke bruks med topuktssele om bussen bare har det.
Jeg hadde også skaffet en TwoWay, den er perfekt til reiser:)

Vi kjøpte Britax TwoWay til ferien vår i juni. Kjempefornøyd! Brukte den både på flyet nedover og i mange taxier og maxitaxier på ferien. Man kan feste setet både forovervendt og bakovervendt (forover på flyet), det er veldig enkelt å montere kjapt i taxi og veier ikke all verden. På hjemreisen hadde vi ikke ekstra sete på flyet, så da sendte vi det i prampack med bobleplast. Anbefales!❤️

TwoWay eller MaxWay...?
Ingen av butikkene i området her fører britax, så jeg får ikke testet :(

Hjemme har vi Max Way Plus. Til reise ville jeg heller satset på Two Way. Et annet alternativ er Nachfolger, men den er dyrere.

Til fly - two way. Maxway blir veldig stor
Tenker du da dybdemessig? Jeg har vært så fokusert på bredden, og maxway er 2 cm smalere enn twoway ifølge jollyroom. Men dybden på maxway er jo hele 14 cm større, så det utgjør jo en del!

Hjemme har vi Max Way Plus. Til reise ville jeg heller satset på Two Way. Et annet alternativ er Nachfolger, men den er dyrere.
Den oppblåsbare?

Back
Topp