Flyreise med 19mnd gutt

❤☆Mamma til william☆❤

Blir kjent med forumet
Hei dere :)
Har noen gode råd og info om reise på fly med småbarn ?
Vi skal i oktober fly fra Stavanger direkte til Edinburgh ,1times flytur.
All info hjelper:) ,1flytur med en liten en.

Takk på forhånd:cool:
 
Ta med en tom vannflaske, og fyll den opp etter sikkerhetskontrollen, og gjerne en klemmepose eller to med smoothie, yoghurt eller lignende. Gi det når flyet tar av og når det går inn for landing, det hjelper de å utjevne trykket i ørene:)
Vi har flydd ofte og mini har en liten sekk, som også jeg får på ryggen, som jeg pleier å ha med. I den har jeg noen få små leker, bamse, en liten bok, et par bleier, våtservietter, vannflaske, et par klemmeposer og litt annen snacks. Har også et ekstra sett med klær i tilfelle uhellet er ute.
Viktigste er vel å ikke stresse selv, stress smitter fort over på mini:)
 
Har ikke flydd så ofte med barn enda, men det har gått helt fint :) sist var når eldste var 4 mnd så det begynner å bli en stund siden hehe.
Kan ha med smokk å bruke under letting og landing også dersom han ikke vil drikke noe, det hjelper også på trykk. Om han gråter, holde en hånd over hvert øre.
Kjøp inn noen nye bøker og leker eller legg bort noe i en måned eller mer, som du tar frem først på flyet. Noen små synes også iPad eller mobilspill/film er gøy. Vi bruker ikke det til reising i hverdagen eller bil, men på fly er det siste utvei om alternativet er hylgråt :p
Den flyturen er ikke så lang, så jeg tenker det kommer til å gå veldig fint!
 
Ja, smokk er også et alternativ, mini her har aldri brukt smokk så tenkte ikke på det:hilarious:
Greit å plassere flaske eller lignende i lomma på setet foran sånn at det er lett tilgjengelig under avgang og landing, og minst mulig i sekk/veske med leker osv sånn at det blir lett å finne i om du skulle trenge noe:)
 
Har flydd en del med eldste som nå er 3,5 og et par ganger med både henne og ettåringen. Oftest 1 time, men også turer opp til 6 timer. Har heldigvis aldri opplevd at de har fått vondt i ørene. Det er sikkert forskellig fra barn til barn da:)

Men, det viktigste for oss har vært nok snacks (gjerne i mange biter så det tar tid å spise. Type rosiner etc), mat og drikke, bæretøy (og ellers har de lånevogner på Gardermoen, så det har de sikkert andre steder også, evt bagasjevogn) og god tid på flyplassen :joyful: husk snacks til deg selv også;)

I tillegg, hvis utålmodigheten har tatt overhånd på flyet, så har jeg hatt "baby games" på mobilen. En app der kan kan "poppe" ballonger. Alt er lov på den timen man flyr:p

Når jeg har flydd med barn har jeg nesten kun opplevd at folk blir ekstra hjelpsomme. Så det er bare å ta i mot!:)

God tur!:)
 
Åå, så moro å komme seg ut på tur! Håper dere kommer til å kose dere masse!

Vi har flydd en del med mini, både når han var mindre og nå senest i starten av august. Vi hadde en tur til Spania i sommer (4 timer) som virkelig var en prøvelse - men det var ikke pga. dårlig forberedelse, men han fikk rett og slett tenner. Jeg ville hatt med paracet i stellebagen ombord sånn bare i tilfelle, i tillegg til skift og alt annet man trenger.

Vi hadde også en tur til New York senere i sommer (7-8 timer), og da fikk han ikke tenner - den gikk helt strålende! Ellers er jeg enig med de over her - mye snacks, flaske med drikke han liker og leker som fenger! Jeg så videoer på youtube for tips til leker på forhånd og det var masse bra som fungerte godt for oss!
Her er noen leker vi tok med som ble suksess, men man må jo tilpasse til eget barn også så klart:
- postits, han klistra dem i fjesene våre, på armene, på vinduet etc... kosa seg med det en stund!
- klistremerkebok med "tjukke" klistremerker (Melissa and doug var merket), de var lette for de små fingrene å pille på. Han festa dem inni boka, men også på alt mulig rundt seg og koste seg med det også. Vi fjerna de minste klistremerkene i tilfelle han ville smake på, og det var noen bitte bitte små der også.
- biler (favorittlekene for tiden)
- pop its
- sugekopp-spinner som han brukte på vinduet
- headset og ipad, vi er ikke så strenge på skjermtid når det er spesielle situasjoner. hadde øvd med headset på forhånd og det gikk kjempefint.
- ei favoritt åpne/lukkebok
- en sånn der bøyelig larve som er så poppis nå
- magnetisk tegnebrett i miniformat (obs, sånn med tråd til bennen, sykt kjipt når ting detter på gulvet og triller bort).

En time går fort, man er nesten ikke ferdig med takeoff og litt leking/snacks før man må spenne kidden fast igjen for landing. Men alle de lekene vi hadde med fikk vi jo også bruk for på hotellet så det var ikke noe problem.

Ellers hadde vi med en reisetrille som vi fikk legge under flyet ved gaten, og fikk tilbake når vi kom ut. Ba om riktig "tag" i skranken når vi sjekka inn, vi måtte uansett ha hjelp til å sende bilsetet vårt som spesialbagasje.

Kommer ikke på så mye mer, men masse lykke til! :happy:
 
Åå, så moro å komme seg ut på tur! Håper dere kommer til å kose dere masse!

Vi har flydd en del med mini, både når han var mindre og nå senest i starten av august. Vi hadde en tur til Spania i sommer (4 timer) som virkelig var en prøvelse - men det var ikke pga. dårlig forberedelse, men han fikk rett og slett tenner. Jeg ville hatt med paracet i stellebagen ombord sånn bare i tilfelle, i tillegg til skift og alt annet man trenger.

Vi hadde også en tur til New York senere i sommer (7-8 timer), og da fikk han ikke tenner - den gikk helt strålende! Ellers er jeg enig med de over her - mye snacks, flaske med drikke han liker og leker som fenger! Jeg så videoer på youtube for tips til leker på forhånd og det var masse bra som fungerte godt for oss!
Her er noen leker vi tok med som ble suksess, men man må jo tilpasse til eget barn også så klart:
- postits, han klistra dem i fjesene våre, på armene, på vinduet etc... kosa seg med det en stund!
- klistremerkebok med "tjukke" klistremerker (Melissa and doug var merket), de var lette for de små fingrene å pille på. Han festa dem inni boka, men også på alt mulig rundt seg og koste seg med det også. Vi fjerna de minste klistremerkene i tilfelle han ville smake på, og det var noen bitte bitte små der også.
- biler (favorittlekene for tiden)
- pop its
- sugekopp-spinner som han brukte på vinduet
- headset og ipad, vi er ikke så strenge på skjermtid når det er spesielle situasjoner. hadde øvd med headset på forhånd og det gikk kjempefint.
- ei favoritt åpne/lukkebok
- en sånn der bøyelig larve som er så poppis nå
- magnetisk tegnebrett i miniformat (obs, sånn med tråd til bennen, sykt kjipt når ting detter på gulvet og triller bort).

En time går fort, man er nesten ikke ferdig med takeoff og litt leking/snacks før man må spenne kidden fast igjen for landing. Men alle de lekene vi hadde med fikk vi jo også bruk for på hotellet så det var ikke noe problem.

Ellers hadde vi med en reisetrille som vi fikk legge under flyet ved gaten, og fikk tilbake når vi kom ut. Ba om riktig "tag" i skranken når vi sjekka inn, vi måtte uansett ha hjelp til å sende bilsetet vårt som spesialbagasje.

Kommer ikke på så mye mer, men masse lykke til! :happy:
Wow,takk for tips :happy: følte vi var litt egoistiske med å ville reise ,godt å høre at andre også reiser.
Og positive svar,det gledes når eg leser tipsa deres :Heartred
Riktig nok så er det kort tur heldigvis :)favoritt leker til gutten min er nok og biler,eller rettere sagt dekka på bilen:smiley-bounce012
 
Wow,takk for tips :happy: følte vi var litt egoistiske med å ville reise ,godt å høre at andre også reiser.
Og positive svar,det gledes når eg leser tipsa deres :Heartred
Riktig nok så er det kort tur heldigvis :)favoritt leker til gutten min er nok og biler,eller rettere sagt dekka på bilen:smiley-bounce012
Synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å lage gode opplevelser for seg selv og mini, selv om de ikke kommer til å huske det så godt seinere! Jeg og mannen fikk i alle fall en god boost i forholdet på disse turene, det var en veldig fin sommer i lag :Heartred Og det tenker jeg har en smitteeffekt på stemningen hjemme og gode ringvirkninger på sikt også, i alle fall for vår del.

Håper dere får en kjempefin tur! :happy:
 
Synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for å lage gode opplevelser for seg selv og mini, selv om de ikke kommer til å huske det så godt seinere! Jeg og mannen fikk i alle fall en god boost i forholdet på disse turene, det var en veldig fin sommer i lag :Heartred Og det tenker jeg har en smitteeffekt på stemningen hjemme og gode ringvirkninger på sikt også, i alle fall for vår del.

Håper dere får en kjempefin tur! :happy:
Tusen takk :)
 
Back
Topp