Flylady julemissions 2019

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
I en flylady-inspirert tråd vi har vi bestemt oss for også i år å starte opp med flylady sine julemissions. Her må jeg helt klart kreditere flylady.com for jeg driver istor grad bare å henter dem derfra og deler med dere.

Håper mange blir med og heier på hverandre

Litt innledningsvis
Utganspunktet er egentlig å bli ferdig før desember sånn at vi kan kose oss mer i desember. Men med et eget oppsamlingsheat for dem av oss som ikke er helt i mål når første kalenderpakken åpnes...

Julemissions mandager er "clean and fling" vask og kast. Under den teori at de fleste av oss trenger å kaste ting ford vi har rusk og rask og rot som skulle vært kastet liggende.


Tirsdag er plan and play.
Planlegging er viktig her og hun vil snakke om holiday controll journal. En bok med alle listene. Gavelister, bakelister, handleliste, menyer, datoer og frister etc. Hun har laget en til å laste ned og fylle inn, eller ta noen ark og lag selv. Men hold listene dine samlet og tilgjengelig og bruk dem

Onsdag er anti-procastinating. Ikke utsette ting. Ta tak i to-do listen og gjør noe med det.

Torsdag er errend Day. I hennes ukentlige rutine året rundt er torsdag errend Day. I mitt liv som ikke hjemmeværende og ikke hjemmejobbende har det lett for å bli lørdag som er errend day. Men mye kan gjøres i løpet av uken om man tenker og planlegger. For å frigjøre helga .

Fredag er i denne sammenheng desk Day. Det er også date night, men julemissions vil nok ikke fokusere direkte på det. Fredagsmissions er desk Day stort sett.

Helgene er family fun day
Og renew your spirit Day.

Flylady handler om å få alt gjort i uka så helga ikke brukes på å vaske huset men på tid med familien (og i Amerika er svært mange aktivt religiøse, men selv om hun åpenbart skriver veldig kristent er rutinene sånn at en tilpasse dem til sin egen religion)
 
Today's Holiday Cruising Mission
Mission #1: Clean and Fling!
1.jpg
Dear Friends,

We are ready to kick off the FLYing through the Holidays Cruise!

Your first assignment is a Clean and Fling Mission! When doing your Weekly Home Blessing today grab a small trash bag or one of those plastic grocery bags, make friends with it as you are going to carry it through your weekly home blessing. As you enter each room when you see anything that needs to be tossed just fling it into your bag. It is amazing how much stuff we have laying around that can be tossed that we just don't take care of and before you know it a hot spot is flaring up!

Don't think too hard or obsess over this, just fling, fling and fling some more. Give yourself bonus points if you fill the bag up!! LOL!!

Have fun and remember we are FLYing!
 
Den skulle jeg lagt ut i går, men jeg var syk og glemte det. Dagens kommer også etterhvert.

Men la oss snakke gjennom det.

As you do your home blessing hour. Nei, de fleste falt av der?

I flylady sine rutiner bruker man en time mandag på å vaske, max 10 min på hver oppgave, fort sånn støvsuge (ikke under og bak og møbler og alt sånn) ta ut boss, kast aviser og litt sånne ting
. Jeg gjør det til en enkelt og greit "ta med en pose og gå rundt i huset og kast"
 
Den skulle jeg lagt ut i går, men jeg var syk og glemte det. Dagens kommer også etterhvert.

Men la oss snakke gjennom det.

As you do your home blessing hour. Nei, de fleste falt av der?

I flylady sine rutiner bruker man en time mandag på å vaske, max 10 min på hver oppgave, fort sånn støvsuge (ikke under og bak og møbler og alt sånn) ta ut boss, kast aviser og litt sånne ting
. Jeg gjør det til en enkelt og greit "ta med en pose og gå rundt i huset og kast"
Det skal være overkommelig! :)

Jeg er med på denne. Jeg må prøve å slutte å ignorere mine "forpliktelser" denne gangen og faktisk henge med :p
 
Det skal være overkommelig! :)

Jeg er med på denne. Jeg må prøve å slutte å ignorere mine "forpliktelser" denne gangen og faktisk henge med :p
Det skal være overkommelig

Ta med seg en pose og gå rundt i huset. Plukk med deg det som skal kastes. Gå så grundig tilverks som du finner deg tid til.

Personlig rydder jeg badet i kveld, for vi får besøk i morgen og badet ser ikke ut, så tenkte stramme det litt opp, og da tenkte jeg ha et ekstra øye for å kaste der, i tillegg til å rett og slett gå gjennom huset og se etter ting som burde vært kastet. Eller resirkulert. Sånnsett burde mandager, som dette egentlig skal være, bli pantedagen min. Jeg tror jeg har nok poser med pant i huset til å pante en hver mandag frem til jul. Og det er før jeg går løs på julebrusa ;)

Håper håndballen snart har flaskeinnsamling....
 
Jeg er med, men må bare skjønne hva jeg skal :) er det å gå rundt med en pose i huset og finne ting å kaste?
 
Er hjemme sykemeldt nå, og veldig lite fungerende. Men en liten runde med en søppelpose bør jeg klare :rolleyes:
Prøver i morgen :D
 
Jeg er med, men må bare skjønne hva jeg skal :) er det å gå rundt med en pose i huset og finne ting å kaste?

Egentlig så er altså opplegget henens at når du likevel gjør en time med "home blessing" så tar du med deg en pose og kaster alt fu finner.

Home blessing er max ti min på hver av disse:
  • Vacuum
  • Dust
  • Quick Mop
  • Polish Mirrors and Doors
  • Purge magazines/catalogs
  • Change Sheets
  • Empty all trash cans
Men for alle som ikke faktisk har flylady-rutinene så tenker jeg rett og slett at du altså har øynene åpne og plukker sammen ting som skal kastes. (og resulrkuleres) sånn rundt i huset. Vet ikke med deg, men jeg kan helt sikkert finne diverse på badet, i gangen, på spisebordet (den halvmeteren vi ikke spiser på, der alle papirer fra skolesekkene, posten, leker, blader, og annet havner) og kjøkkenet og trolig rundt sofaene (i sofaen eller på bordet) som rett og slett skulle vært kastet men som en eller annen heller lot ligge.
 
Ny dag og ny oppgave, denne er fr i går for vi havnet en dag på etterskudd når jeg ble syk, så jeg slenger kanskje inn to, så tar vi det nå i det tempoet som passer den enkelte?

Mission #2: Start a Holiday Control Journal
2.jpg

Dear Friends:

Today is our Plan and Play day. Your mission for today is to create a Holiday Control Journal. Now before you break out the colored index tabs and sheet protectors DO NOT get caught up in having the "perfect" holiday planner and think that you need a fancy notebook or specific type of planner.

I have done this for the past few years and I usually go and grab an old spiral notebook from one of my children and rip out the used pages. I am able to take this with me shopping and I try to make sure I take it in the car with me. You can also add some lined notebook paper to your control journal and make it a holiday section. Just remember not to get so obsessed over what you use that you end up not using it because you are spending too much time making it perfect.

We have made one for you to print out and put in your Control Journal;http://www.flylady.net/i/pdf/hoj_coj.pdf

(for den som vil, jeg har vel tilpasset en til print i A5 format, dvs, print på A4 ark men to sider pr ark som jeg kan sende, si fra)

Use your Holiday Control Journal to plan ahead for menus, meals, gift lists, decorating, grocery lists, etc. This is what you can use to keep track of catalog orders, church schedules, phone numbers and miscellaneous errands that need to be taken care of. Tape or staple an envelope in the notebook and this is where you can keep track of your receipts.

For today, grab your Control Journal and start jotting down some of the basics that are necessary for the way that you celebrate the holidays. Just 15 minutes will help bring Peace to the holidays.

Don't forget to take some time out just for you today!!



Om man faktisk skriver ut noe, tar en tom notatbok, noen løse ark i en perm, eller faktisk har listene sine digitalt i disse moderne tider (flylady er ikke så innmari digitalisert av seg...) Greia er å samle listene sine et sted. Og å begynne å tenke på dem.

Handlelister, gavelister, tradisjoner du vil opprettholde, nye tradisjoner du vil starte, ting du trenger for å lage maten, lge gavene, ha med julekort
 
Dag 3 synes jeg konstant kommer for tidlig for min del, så jeg kan meget godt hoppe over den enn så lenge og derved ha bar en i dag også, dag er å samle sammen papir og bånd og merkelapper og tape og hallo, det er oktober, så langt har jeg ikke kommet enda, tar igjen den sånn om en måneds tid jeg... Jeg HAR ei pappkasse med julepapir og bånd, jeg fyller opp med merkelapper når jeg kommer over fine (men de er nå liksom ikke helt dukket opp i butikkene enda, la halloween bli over først) men mannen blir tullerusk på meg om jeg tar den frem fra boden allerede...
 
Nei. Jeg finner ikke min tilpassede a4 utgave an den juleboka hennes. Den kommer i letter format nemlig. Det er jo USA.

Men det er mye i den jeg ikke bruker så i år går jeg heller for å samle listene mine andre steder. Mye digitalt.
 
Jeg har tatt ei skikkelig kasterunde, masse unødvendig liggende.. har også begynt på min «listelykke jul» bok der alt skal planlegges i år :)

Kan vel bare innrømme å allerede ha pakket inn alle gavene jeg har kjøpt inn, så papir, merkelapper og tape har jeg full kontroll på :laughing021
 
Mission #4: Errand Day!
4.jpg

Dear Friends,

Today is Errand day and your mission for today is to pick up any detail items that you can. Postage stamps, scotch tape, packing tape, markers etc.

Try to get these things together and put them with the supplies that you gathered up yesterday (the holiday cards and wrapping paper). Having these things early and ready will prevent those late night dashes to the store that end up costing you far more than just tape.

Remember not to obsess over these things, we are going to cruise through the Holidays one babystep at a time!

Have fun!



Jeg utsetter nok personlig denne litt også jeg, har det meste på plass, men er ikke helt "der" enda ;)
 
Legg til at jeg er forkjøla og føler meg sjuk og uten energi så er det meget mulig jeg kommer sterkere tilbake neste uke bortsett fra at jeg er bortreist onsdag og torsdag
 
Jeg utsetter også dagens en stund.. skjønte ikke helt greia med den..

God bedring til deg.
 
Greia er at hun har torsdag som errend day, ærend-dag og når du likevel er ute skal du plukke med deg gavepapir, bånd, tape etc som du mangler. Det er bare rett og slett for tidlig for meg, butikkene og ikke minst formen min. November er bedre.
 
Greia er at hun har torsdag som errend day, ærend-dag og når du likevel er ute skal du plukke med deg gavepapir, bånd, tape etc som du mangler. Det er bare rett og slett for tidlig for meg, butikkene og ikke minst formen min. November er bedre.

Åja sånn... jeg har alt jeg... handlet med en gang det kom i butikkene. LITT julegal..
 
Jeg har handlet litt “pakkekalender”
har julekort i hus, frimerker kjøper jeg når dem blir sendt i december (medmindre jeg kjøper kode på nett)
papir bånd om limband har jeg i hus :)
 
Tape har jeg, bånd har jeg, papir har jeg. Merkelapper trenger jeg nok mer av, men har en del.

Kalendergaver mangler jeg ganske mye av så der må jeg legge inn en innsats og finne temaet for hver av ungene

Eldste får trolig en pakke lego fordelt over mange av dagene, men jentene (8 og 4) vet jeg ikke helt.

I fjor fikk mellomste hatschimals og yngste er puselepill.

De får i tillegg en del like gaver alle tre. Kino en dag, baking en dag, klistremerker til å lage julekort en dag, vaskeklut til julebadet en dag og en del sjokoladenisser, juletrekule den dagen vi pynter treet. Dersom mellomste får nytt rom og derved yngste eget rom før jul skal de få egne små trær til å henge dem på, for det blir ganske mange kuler av at tre unger får en ny hvert år... Eldste har fått det i 10 år allerede...
 
Lister har jeg
Papir, bånd og tape har jeg
Kalendergaver mangler jeg endel av
 
Back
Topp