Fly som gravid

Idalill

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julibarna 2019
Samboer og jeg vurderer en tur til varmere strøk nå i midten av juli, da vi egentlig ikke har planlagt noen annen ferie. Hadde vært utrolig deilig med en siste ferie, bare vi to! Men så begynner jeg å tenke og bekymre meg litt for flyreisen.. Det var vel egentlig mamma som tok det opp, og ba meg om å høre med lege og jordmor om dette var helt ok. Ettersom jeg har hatt to spontanaborter tidligere (en SA i uke 5+4 og en MA i uke 7+5), har jeg også lest på Lommelegen om at flyvning frarådes dersom man har hatt tidligere spontanaborter da det øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap.
Jeg vil være 25-26 uker på vei når vi eventuelt skal dra, og har ikke hatt noen problemer i dette svangerskapet. Har i utgangspunktet tenkt at det å fly ikke burde være noe problem, men nå klarer jeg ikke helt å slå tanken fra meg. Har ikke lyst til å risikere noe, bare for en uke i varmen.
Hva tenker dere om det her jenter? Vil gjerne ha noen tips og råd :)

Jeg fløy til Kypros for noen uker siden med god samvittighet :happy: har ikke hørt tidligere at det kan øke faren for for tidlig fødsel eller senabort. Men det er jo noe du kan ta opp med jordmor/lege hvis det bekymrer deg. Man har noe økt fare for blodpropp når man går gravid og fly øker sjansen ytterligere, men det oppstår sjeldent komplikasjoner :happy: bruk støttestrømper under flyreisen, beveg deg mye og drikk masse vann så hadde jeg ikke vært bekymret :happy:

Jeg fløy til Kypros for noen uker siden med god samvittighet :happy: har ikke hørt tidligere at det kan øke faren for for tidlig fødsel eller senabort. Men det er jo noe du kan ta opp med jordmor/lege hvis det bekymrer deg. Man har noe økt fare for blodpropp når man går gravid og fly øker sjansen ytterligere, men det oppstår sjeldent komplikasjoner :happy: bruk støttestrømper under flyreisen, beveg deg mye og drikk masse vann så hadde jeg ikke vært bekymret :happy:
Takk for svar! Syns det virker litt rart selv, men klarer ikke helt legge det fra meg nå som jeg først har lest det.. Har sendt mail til både jordmor og lege, så får vi se hva de sier :) Støttestrømper, mye vann og bevegelse var jeg klar over, så det skal jeg passe på i tilfelle :)

Flyselskapene har litt ulik praksis, men sas og norwegian har ingen restriksjon for gravide før 4 uker før termin tror jeg. Lengre hvis du er gravid med flerlinger. Så skal ikke være noe problem. Jeg har flyd flere ganger i svangerskapet, og er bare bevist på å ha støttestrømper, løsner på skoene, så ikke de presser, og bevegelse.
Men som nevnt, er det noe du tenker på så ville jeg tatt det opp en gang for mye enn en gang for lite med lege/jm. Bare sånn at du eventuelt får lagt vekk den undringen. Ferie skal tros alt være kos og hygge. ikke bekymring.

Dra på tur og kos dere! Drar selv på tur sent i juli. Fly går nok helt fint. Er ikke forbud før 4-5 uker før termin:)

Jeg er i Bulgaria nå og tok 3 fly i uke 24, alt gikk bra! Skal fly tilbake til Norge når jeg er 30 uker og håper at det skal gå bra igjen. Hadde støttestrømper på og drakk mer vann. Men jeg synes at du kan reise med god samvittighet på ferie. God tur!

Samboer og jeg vurderer en tur til varmere strøk nå i midten av juli, da vi egentlig ikke har planlagt noen annen ferie. Hadde vært utrolig deilig med en siste ferie, bare vi to! Men så begynner jeg å tenke og bekymre meg litt for flyreisen.. Det var vel egentlig mamma som tok det opp, og ba meg om å høre med lege og jordmor om dette var helt ok. Ettersom jeg har hatt to spontanaborter tidligere (en SA i uke 5+4 og en MA i uke 7+5), har jeg også lest på Lommelegen om at flyvning frarådes dersom man har hatt tidligere spontanaborter da det øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap.
Jeg vil være 25-26 uker på vei når vi eventuelt skal dra, og har ikke hatt noen problemer i dette svangerskapet. Har i utgangspunktet tenkt at det å fly ikke burde være noe problem, men nå klarer jeg ikke helt å slå tanken fra meg. Har ikke lyst til å risikere noe, bare for en uke i varmen.

Jeg ville reist med god samvittighet! ;) I forhold til det du sier at Lommelegen har sagt om flyvning og spontanabort, så regner jeg med de da mener flyvning før uke 12; det er jo en meget sårbar periode (ikke at jeg kan se at det burde utgjøre en stor fare da heller).

Men sjekk opp med det aktuelle flyselskapet du skal bruke, og vær obs på at de har ofte ulike retningslinjer for innenlands- og utenlandsflyvninger. Kan hende de krever at du tar med bekreftelse fra lege/jordmor hvilken uke du er i (er vel ofte ikke så lett for flypersonalet å se hvor langt man er på vei). Det bør jo gå helt fint da, men jeg ville kanskje hatt med i tilfelle de kan gjør seg vanskelige :P :)

Akkurat vært på Kreta, er nå i uke 26, gikk superfint :-) hadde støttestrømper på meg på vei ned, glemte å ta de på vei opp, ble litt hoven men gikk bort når jeg beveget meg :-) Reis bort å nyt alenetid å hverandre :-)

Jeg fløy fra Norge til Dubai med mellomlanding når jeg var i uke 21, gikk kjempefint, bare sitt ved midtgangen så det er enkelt å gå på do og bevege deg. Jeg hadde støttestrømper så hovnet ikke så mye. Drikk masse vann selv om det gjør at du må oftere på do men da beveger du deg mer også. Er nå i ule 28 og skal fly langdistanse igjen, er mye tyngre nå så regner med det blir litt mer plagsomt men det viktigste er vann, bevegelse og støttestrømper. Var hos legen for å få legeerklæring på at jeg er fit to fly, og hun sa eneste grunnen til å måtte ha legeerklæring er fordi de vil unngå gravide med termin til å føde på flyet.

Jeg og min kjære bestilte tur til Spania før jeg ble gravid. Har vært inne på tanken å avbestille selv, men etter å ha snakket med to jordmødre og tre leger på sykehus har alle sagt at jeg bare skal kose meg og nyte ferien før prinsessa kommer:) så om 11 dager drar vi 16 dager til Spania :)
Har kjøpt støttestrømper og må prøve å drikke masse på flyet. Jeg har kun lest én artikkel på Lommelegen hvor de fraråder å fly/dra på ferie, og da veier alle andre positive erfaringer/artikler mer syns jeg:)
Håper du får en superfin ferie og at du nyter den!:)

Edit: jeg er forresten i uke 26 når vi drar og 28 når vi er tilbake :) tar med legeerklæring i tilfelle :)

Tusen takk for innspill dere!
Da har vi bestilt oss tur til Rhodos, og drar om halvannen uke :) Blir vanvittig deilig med en tur til varmen, og en siste tur hvor det bare er oss to :)

Last edited:
Ville vært mer bekymret for mye tid i sterk sol enn selve flyturen! Husk caps og solkrem med høy faktor selv om dere sitter i skyggen, jenter!

Ja, man må jo så klart ikke legge igjen hodet og fornuften hjemme. Men det tror jeg ikke er noen fare heller :happy: ta pauser i skyggen og bad en hel del! Så blir nok ikke sola noe problem :)

Back
Topp