fly når man er gravid??

Finnsikkemer

Forumet er livet
bare lurer på en ting. kanskje noen av dere vet. åssen er det når man er gravid, kan man fly da? hmm? trur ikke det er farlig lissom men.. hehe.. skal muligenvis til london en tur:)

Ja, man kan fly, men man får ikke lov når det nærmer seg termin. Du må sjekke med flyselskapets retningslinjer. [:)]

Det som er risikofylt er dersom man flyr langt. Det vil si flere timer. Ellers er dem vel ganske usikker på hvordan strålingene og trykket virker inn på fosteret. Men en tur til London går nok fint[:D]

Jeg fløy en del fra Oslo til Trondheim og Bodø i forrige svangerskap. Jeg ble anbefalt å kjøpe meg støttestrømper for å forebygge blodpropp i beina. Det er visst eksta risiko for det under et svangerskap.

Det er forskjellig på innenlands og utenlands på når man ikke har lov lengre å fly.

Det er ikke farlig, men jeg (og helsevesnet) anbefaler alle gravide til å ta av seg skoene med en gang de kommer inn på flyet. Pga blodtrykket og hevelser/vann i kroppen kan bli helt anderledes under flyturen med trykk og alt den slags.

Jeg fløy nettopp i sommer og kjente hvordan beina mine hovnet opp, så var glad jeg hadde tatt av meg skoene ja, hehe! [:)]

Et annet tips når det gjelder gravide og flyturer, ha alltid med deg helsekortet som du fikk hos legen på første kontroll. Dette viss det skulle skje noe, så kan man vise dette til flyvertinnene som ett "bevis" på at man er gravid ( har vært mye forfalsket graviditeter på fly nemlig fikk jeg vite av ei venninne som jobber på fly) Så da ser de med engang at det er faktisk graviditet.

Jeg flydde mye under sist gravidtet og har flydd en del nå også. Det er helt trygt. Det de er redd for på slutten er at en skal føde ombord derfor får ikke gravide fly sent i svangerskapet. Sist flydde jeg inntil 4 uker før termin innenlands...

Jeg flydde til portugal når jeg ventet første mann, var da 16 uker på vei. Og skal til syden nå i november... Men lurt å ta av skoene og vifte litt med beina så en holder blodsirkulasjonen i gang, kanskje opp å gå en liten tur også!!

Enig med mange her.

Sjekket med legen sist da jeg skal fly 1 oktober til Hellas.
Jeg måtte ha med helsekortet og hun skulle skrive legeerklering om flyselsk. krevde det.
Jeg fikk streng beskjed om støttestrømper, ta av skoene og holde meg hverken kald eller for varm.. samt gå litt i flyet.

Siden den flyturen er på ca 4 timer sa hun at det var greit - en 6 timers flytur hadde hun frarådet sa hun.

Regner med en time + til London er helt i orden - spørs jo litt når du skal dra også da..
Etter uke 30 er det stor variasjon hos flyselskapene, hos de fleste kan man fly frem til uke 36 men må ha med legeerklering fra legen..
God tur, eller skal jeg si Have a GREAT trip

Back
Topp