Fly med barn - mellomlandinger

MammaentilAiden

Gift med forumet
Trenger noen råd fra noen erfarne globetrottere med barn.

Planlegger å reise utenlands med en 6 måneder gammel baby i november. Vi skal til Dublin for å besøke slektninger av barnet mitt som bor der. Reiser fra Bergen, og derfra er det selvfølgelig ingen direkteflyvninger.

Det er så lenge siden jeg har mellomlandet at jeg ikke husker hvordan det fungerer. Må man hente bagasjen og sjekke den inn på ny for den nye reisen? Må man i ny sikkerhetskontroll osv? I så fall må jeg vel legge av noen timer mellom det ene flyet før det neste går?

Og hvis dere skal på lang flyreise med barn som drikker morsmelkerstatning, hvordan har dere gjort det? Er det lov å ta med pulveret i håndbagasjen, og så bare få tak i oppkokt vann på fly eller flyplass?

Er det forresten noen som har peiling på om vi kan leie prampack på Flesland?!

Andre gode råd å ta med på veien? ;)

Kjenner jeg er nervøs når jeg tenker på å skulle reise utenlands med lillegutt. :p

Eg kan ikkje hjelpe deg med erfaringar med å reise med barn, for det har eg ikkje gjort. Men eg veit at når du mellomlandar og skal videre utenlands, så går bagasjen automatisk. Men dersom flyplassen du landar på er i samme land som din endelige destinasjon, så må du ta ut bagasjen og gå gjennom tollen:-)

Kjenner meg igjen ;) men fløy innlands med lillegull da!

Hvis du bestiller hele reisen i ett, altså fra Flesland til Dublin så har flyselskapet ansvaret for bagasjen din heele veien :) Da trenger du bare sjekke den inn 1 gang og passe på å komme deg til gate selv. Uten ny sikkerhetskontroll på flyplassen :) (må ikke gå ut av sikkerhetsområdet da!)

Men dersom du ikke får bestilt hele reisen på en gang, så må du selv ta ansvaret for bagasjen på hver flyplass med ny innsjekking osv... Tungvindt! Da bør du beregne GOD tid mellom flyene i fall forsinkelse etc!

Ang babymat og kokt vann så er det ingen begrensning på det når du flyr med barn :) Bare å legge opp all flytende væske så de ser beholderne når dere skal gjennom sikkerhetskontrollen :) Eneste er at du kan bli bedt om å smake, men det er jo ikke noe problem!

Vet ikke hvordan det er å leie prampack på Flesland, men du kan gå på www.barnombord.no eller se på finn.no om noen i nærområdet leier ut.

Ellers anbefaler jeg bæresjal/bæreseler av noe slag når du går rundt på flyplassen. Og et teppe (helseteppe) de kan legges oppå på gulvet. Og nesespray/saltvannsspray hvis nesen er litt tett pga dotter. Og prøve å taime mating til opp og nedstigning, også pga dotter :) og IKKE ha mer håndbagasje enn du absolutt trenger!

Her gikk flyturen om alt med over all forventning :D Ingen ørevondter eller noe! Så masse lykke til :) Kommer nok til å gå supert!

❤25/2-13❤

All barnemat er det bare å ta med som håndbagasje :) vi hadde med en uåpnet mme boks og det er ikke noe problemer om den er åpen heller. Vann er det også bare å ta med så mye dere vil av pga barn.
Anbefaler at barnet sutter på noe når dere skal ta av og lande med flyet for l unngå vonde ører.
Vi reiste til min manns familie i egypt med jenta vår og vårt eneste problem var at det ble veldig tungt å holde henne hele tiden så ville undersøkt ang trille på gardermoen.
Neste gang vi reiser med barn kommer vi til å kjøpe den trillen man kan ha som håndbagasje

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Vis du skal mellomlande I Norge (Oslo for eksempel) før du reiser videre til Bergen på veien hjem, må du hente ut bagasjen på Gardermoen og gå igjennom Tollen. På veien ut sjekker du bagasjen hele veien

Jeg bestile en reise på nett,med air france hele veien. Mellomlanding i Paris. Fikk beskjed om at kofferten,skulle jeg ikke tenke på en gang. Vel,fikk bagasjen min 2 uker senere. Samme dag jeg reiste hjem. Jeg hadde hentet den og sjekket den inn på nytt.

Barnet trenger ikke kokt vann lenger heller, så hadde enten kjøpt vann på flyplassen eller ha med på termos. Det er lov. Og selvsagt kan du ha med mme og middagsglass etc ;-)

Ang.prampack aner jeg ikke... God tur :-)

Sent from my GT-I9300

Eg kan ikkje hjelpe deg med erfaringar med å reise med barn, for det har eg ikkje gjort. Men eg veit at når du mellomlandar og skal videre utenlands, så går bagasjen automatisk. Men dersom flyplassen du landar på er i samme land som din endelige destinasjon, så må du ta ut bagasjen og gå gjennom tollen:)

Åh, så greit å vite! Skal ha det i bakhodet hvis jeg booker med mellomlanding i Oslo på veien hjem. :)

Kjenner meg igjen ;) men fløy innlands med lillegull da!

Hvis du bestiller hele reisen i ett, altså fra Flesland til Dublin så har flyselskapet ansvaret for bagasjen din heele veien :) Da trenger du bare sjekke den inn 1 gang og passe på å komme deg til gate selv. Uten ny sikkerhetskontroll på flyplassen :) (må ikke gå ut av sikkerhetsområdet da!)

Men dersom du ikke får bestilt hele reisen på en gang, så må du selv ta ansvaret for bagasjen på hver flyplass med ny innsjekking osv... Tungvindt! Da bør du beregne GOD tid mellom flyene i fall forsinkelse etc!

Ang babymat og kokt vann så er det ingen begrensning på det når du flyr med barn :) Bare å legge opp all flytende væske så de ser beholderne når dere skal gjennom sikkerhetskontrollen :) Eneste er at du kan bli bedt om å smake, men det er jo ikke noe problem!

Vet ikke hvordan det er å leie prampack på Flesland, men du kan gå på www.barnombord.no eller se på finn.no om noen i nærområdet leier ut.

Ellers anbefaler jeg bæresjal/bæreseler av noe slag når du går rundt på flyplassen. Og et teppe (helseteppe) de kan legges oppå på gulvet. Og nesespray/saltvannsspray hvis nesen er litt tett pga dotter. Og prøve å taime mating til opp og nedstigning, også pga dotter :) og IKKE ha mer håndbagasje enn du absolutt trenger!

Her gikk flyturen om alt med over all forventning :D Ingen ørevondter eller noe! Så masse lykke til :) Kommer nok til å gå supert!

❤25/2-13❤

Tusen takk for at du delte dine erfaringer og ga gode råd :) Bra det ikke er noen begrensninger i forhold til mat, for jeg vet av erfaring at hvis han ikke får mat i løpet av noen sekunder etter at han finner ut at han vil ha, da blir det hyl og skrik ;) Mye lettere for både meg og han når han er mett.

Jeg har bæresele fra Ergobaby som jeg skal ha med. Kan være greit når vi ikke har vogna med. nesespray, smokk og flaske skal vi ta med inn på flyet ;) Igjen takk :)

All barnemat er det bare å ta med som håndbagasje :) vi hadde med en uåpnet mme boks og det er ikke noe problemer om den er åpen heller. Vann er det også bare å ta med så mye dere vil av pga barn.
Anbefaler at barnet sutter på noe når dere skal ta av og lande med flyet for l unngå vonde ører.
Vi reiste til min manns familie i egypt med jenta vår og vårt eneste problem var at det ble veldig tungt å holde henne hele tiden så ville undersøkt ang trille på gardermoen.
Neste gang vi reiser med barn kommer vi til å kjøpe den trillen man kan ha som håndbagasje

Tusen takk for rådene dine :) Skjønner godt at det er tungt å bære på barnet over lengre tid. Vet at det er noen triller det går an å ha med i håndbagasjen, og at det finnes kofferter med integrert stol som barnet kan sitte på mens en drar kofferten. Praktisk ;) For min egen del satser jeg på at bæreselen gjør jobben for oss nå mens han ennå er så liten. ;)

Jeg bestile en reise på nett,med air france hele veien. Mellomlanding i Paris. Fikk beskjed om at kofferten,skulle jeg ikke tenke på en gang. Vel,fikk bagasjen min 2 uker senere. Samme dag jeg reiste hjem. Jeg hadde hentet den og sjekket den inn på nytt.

Barnet trenger ikke kokt vann lenger heller, så hadde enten kjøpt vann på flyplassen eller ha med på termos. Det er lov. Og selvsagt kan du ha med mme og middagsglass etc ;-)

Ang.prampack aner jeg ikke... God tur :)

Sent from my GT-I9300

Takk for gode tips!!

Huff, det der med at kofferten ikke kommer frem har jeg også opplevd ved bytting av fly. Det er vanvittig irriterende. Håper for all del vogn og øvrig bagasje kommer frem nå når vi reiser. Regner med det jeg blander morsmelkerstatningen med fortsatt bør kokes og kjøles, selv om han etter 6 måneder kan drikke kaldt springvann og flaskevann :) Tenker uansett at jeg får tak i kokt vann fra spisesteder på flyplassene, så det der går nok sikkert bra :) Skal finne ut om de har prampack til utleie på Flesland.

Tusen takk for rådene dine :) Skjønner godt at det er tungt å bære på barnet over lengre tid. Vet at det er noen triller det går an å ha med i håndbagasjen, og at det finnes kofferter med integrert stol som barnet kan sitte på mens en drar kofferten. Praktisk ;) For min egen del satser jeg på at bæreselen gjør jobben for oss nå mens han ennå er så liten. ;)
Ville fortsatt anbefalt å kanskje finne andre måter å ha han siden vi også hadde bæresele men etter 8 timer begynner man å bli ganske lei :p
Husk at det er 2 timer i bergen så 1 time fly vil oslo ca også 1 time der før det er fly tid igjen som regel så blir ganske lenge

Forresten så ble vi skitne når hun var både 3 mnd og 9 mnd (hun er også ganske lett så var ikke tyngde det gikk på bare at det blir mye statisk holding)

Ville fortsatt anbefalt å kanskje finne andre måter å ha han siden vi også hadde bæresele men etter 8 timer begynner man å bli ganske lei :p
Husk at det er 2 timer i bergen så 1 time fly vil oslo ca også 1 time der før det er fly tid igjen som regel så blir ganske lenge

hmm, okei, skal tenke litt på det. Er i grunn ikke så overraskende at det er tung å bære et barn i sele så lenge, nei. ;)

SJekk på flyplassen om du kan ha vogna til du går ombord i fly, det fikk vi! Den vogna vi hadde var en trille. men ikke så liten som de typiske håndbagasje-trillene. Leverte bare ved gaten, så fikk vi den igjen når vi kom av flyet! vår var 7 mnd når vi reiste! Helt fantastisk å ha vogna på flyplassen!

Man går bare fra gate til gate med håndbagasjen sin. Viser pass ved gaten. Ikke noe stress;) det er som regel ikke noe lengre enn at du klarer å bære babyen. Ha ryggsekk med deg som håndbagasje og eventuelt bæresele.

Det går fint å ta med mat og drikke til baby. Sjekk med flyselskapet ang hvordan det skal vises fram i sikkerhetskontrollen osv. Kanskje lettest med ferdigblandet nan ;)

SJekk på flyplassen om du kan ha vogna til du går ombord i fly, det fikk vi! Den vogna vi hadde var en trille. men ikke så liten som de typiske håndbagasje-trillene. Leverte bare ved gaten, så fikk vi den igjen når vi kom av flyet! vår var 7 mnd når vi reiste! Helt fantastisk å ha vogna på flyplassen!

Jeg kan forhøre meg, men vil tro den kanskje er for stor. Har en Emmaljunga Nitro. Hadde vært fantastisk om den fikk bli med i håndbagasjen da ;)

Man går bare fra gate til gate med håndbagasjen sin. Viser pass ved gaten. Ikke noe stress;) det er som regel ikke noe lengre enn at du klarer å bære babyen. Ha ryggsekk med deg som håndbagasje og eventuelt bæresele.

Det går fint å ta med mat og drikke til baby. Sjekk med flyselskapet ang hvordan det skal vises fram i sikkerhetskontrollen osv. Kanskje lettest med ferdigblandet nan ;)

Takk takk! Høres veldig bra ut! :) Jeg tar nok babyen i bæreselen og har med en liten trillekoffert med det mest nødvendige i tillegg. Ferdigblandet NAN er supert, men dessverre får lillegutt skikkelig mageknip av den. Collett er den eneste han ikke reagerer på, og den finnes kun i pulverform. Men vi skal nok finne en løsning på det :)

Hei.. Jag var ut å flyg med min son för 1
Mnd siden.. Hade med färdig blandat NAN som eg måtte smake på eller ta på handen. Visst du ska ta pulver? Så må packningen vare uopnet.. Varm vann eller termos kan du ikkje ha med i innkjeknigen .. Men det e möjligt å få vann på kaffe eller restauranger på flygplatser.. Og evt flyget.Tenk på å ge babyen tøtten i munnen ved opplandning å nedlandning pga minska øronværk..går sækert fint Lycka till. :-)

Hei.. Jag var ut å flyg med min son för 1
Mnd siden.. Hade med färdig blandat NAN som eg måtte smake på eller ta på handen. Visst du ska ta pulver? Så må packningen vare uopnet.. Varm vann eller termos kan du ikkje ha med i innkjeknigen .. Men det e möjligt å få vann på kaffe eller restauranger på flygplatser.. Og evt flyget.Tenk på å ge babyen tøtten i munnen ved opplandning å nedlandning pga minska øronværk..går sækert fint Lycka till. :-)
Hmm. Jeg har hatt med kokt vann på termos maaaange ganger,i Norge og utlandet. Og hadde en boks som jeg kjøpte på apoteket i utlandet,med mme oppi. Sa ingenting til at boksen var åpnet... Babyen drikker jo gjerne ofte, litt vanskelig å forutse det.....

Har aldri møtt noen strenge i sikkertskontrollen,og har aldri sagt noe om noen ting :)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Back
Topp