Fly i svangerskap

Novemberfrø❤️

Forelsket i forumet
Hei.

vil bare forhøre meg litt med dere som har vært gravide eller dere som har flydd i dette svangerskapet.

Vi ønsker veldig sterkt å ta en liten kjapp tur opp til svigerfamilien før den lille melder sin ankomst.

Vi ønsker å reise nå snarest og komme hjem rett før uke 33 (i følge ul- termin, blir 34 i følge mens termin).

Er det noe jeg vi bør tenke på av plager for kroppen? eller sånn generelt bør forberede oss ekstra på?

Det er snakk om et fly til oslo på 50 min ca (stemmer ikke det) og deretter et fly til tromsø på ca 2 timer. så det er snakk om to korte flyturer. Vi var ute å fløy når jeg var 13 uker på vei og det gikk helt fint. men nå er jeg jo 30/31 uker snart. Noen som har noe info eller noen tanker å dele med meg. ?

Jeg tror jeg hadde søkt litt rundt på nettet og sett. Jeg vet noen flyselskaper har grenser for hvor mange uker på vei du kan være for å få lov til å være med. Dette har vel med å gjøre i tilfelle det skulle skje noe oppe i luften.
Det mest "riktige" du kan gjøre er vel å ringe sykehuset eller legen din og spørre de/dem om råd angående dette.

Ellers har jeg lest at det er viktig å drikke rikelig med vann, bruke støttestrømper og bevege seg masse når man er gravid og skal fly.

Håper dere får til turen og at alt går fint med dere begge! :)

Innenlands vill eg tørr og påstå at det er innen 4 uker igjent il termin du har lov og fly...
Når eg skulle ha lillesøster 12 desember(hun kom i november) for 3 år siden reiste eg på weekend tur til praha i midten av oktober, gjekk kjempe fint og fly,hadde støtte strømper på og fikk sitte helt fremme så eg kunne bevege beina..

Jeg vet ikke helt når man må søke om å få fly, men jeg tok fly i uke 22-23 var det vel... Jeg kjøpte inn støttestrømper til å ha på flyturen, som tok ca 2 t (Kirkenes - Oslo). Synes det gikk veldig fint, bare trangt mellom setene, så jeg følte jeg kræsja litt med magen.

Takk jenter.
Jeg vet når grensene for å fly er det har jeg vært klar over lenge siden veldig mange nordpå måtte ha det in med teskje at vi ikke kom nordover til jul. da jeg ikke hadde komt meg verken opp eller ned igjen før jeg ikke hadde lov å fly lenger.

Så jeg var mest ute etter personlige opplevelser.
Dersom vi får kort tid mellom flyene og må gå langt vil jeg be om hjelp fra flykabinpersonalet be dem ta kontakt med flyplassen og ha klar rullestol eller mulighet for å frakte oss til ventende fly i annen gate. da jeg selv er plaget med bekken og ryggsmerter. og at jeg får kynnere av å måtte gå fort.

Så det er vel egentlig det jeg bekymrer meg mest for det er rygg og bekkenplagene. Velger nok sete ved midtgangen slik at jeg kan få reist meg når jeg har behov for det.

OK :)

Jeg syns det har gått helt fint å fly til nå, og ville reist uten skrupler i noen uker til hvis jeg hadde fornuftig ærend noe sted.
Ja, midtgang har jeg bestilt siden uke 14, så man får reist seg litt uten å plage folk. Støttestrømper bruker jeg uansett hver dag, så det er liksom ikke noe tema.
Løse og ledige klær, slik at det ikke strammer. Og - ikke spis deg for mett, det er ikke mange alternative stillinger på flyet... :) Jeg syns det største peset i forrige uke var å sitte rett opp og ned mens man er mett...

Det viktigste er vel å sørge for at du slipper å stresse, og at du får mulighet til å hvile litt, når kynnerne kommer tett, det er viktig!!

Håper reisen går finfint!!

Jeg fløy i helga og det gikk helt fint. Tror SAS har grense på uke 36 eller noe, men sjekk sas.no hvis du vil være sikker.
Anbefaler å legge inn litt ekstra tid, så det ikke blir sånn stress. Jeg reiste med en 2-åring og masse baggasje da det plutselig korka seg på flyplasse og vi måtte løpe gjennom hele flyplassen for å ikke miste flyet. Kjentes som jeg holdt på å løpet på meg fødsel ei stund der, men det gikk bra :)

Fløy nå i uke 29 og det var ingen problem. Var vel flytur på 50 min. Og så var vi i syden i uke 26. Har ikke brukt støttestrømper eller noe sånt ekstra på noen av turene. Masse vann drikker jeg uansett gravid eller ei. Er som det nevnes over her nesten flyplasstiden og køer som er verst, men er dere to så slipper du å manøvrere bagasje og slikt alene:)

Kom nettopp hjem fra en flytur til familien min i helgen og er 30+5 nå. Det gikk fint å fly, men tok tablett mot reisesyke før flyturen ettersom magen er stor og det er vanskelig å puste dypt. Har opplevd fra uke 25 og senere at jeg fort blir reisesyk på fly. Brukte ikke støttestrumper, men har ikke hevelser eller vann i kroppen. Kan tenke du kanskje vil ha godt av å ha det når du flyr siste flyturen på to timer...

Jeg tok fly for 2 helger siden, da jeg var i uke 28.
Synes det var ubehagelig og sitte trangt, pluss at magen ble litt i veien synes jeg. Det var ikke lange turen 50min ca, men pga jeg sliter med bekkenløsning synes jeg ikke det var så behagelig og sitte "rett opp ned" over en lengre periode!!

takk for god info. Jeg har svigerfamilie i Tyrkia, så har lurt litt på hvordan vi skal gjøre det framover nå som jeg er gravid :P

Back
Topp