Fly i første trimester?

Nette85

Glad i forumet
Himmelbarn
Julibarna 2019
Augustlykke 2022 ❤️
Sambo og jeg vurderer å ta oss en storbyferie om en måneds tid. Enten er jeg 8uker på vei da, eller kun 4-5 uker hvis det klaffer neste måned. Jeg har funnet en artikkel fra Lommelegen som sier at det kan være en større risiko for SA dersom en flyr i første trimester hvis en har hatt flere tidligere SA, men legen min sier at han ikke kan komme på en åpenlys grunn til at det skal være skadelig, og at jeg bare skal fly i vei. Jeg vet ikke hvem jeg skal tro på nå.. Sambo er mer bekymret enn jeg er, og vil nå kansellere hele turen, mens jeg kjenner at jeg så sårt trenger en kjærestetur nå..
Har dere noen tanker rundt dette?

Jeg tenker at største problemet ikke er flyturen, men at det kan være at formen din er ganske dårlig om du er uheldig.

Jeg fløy endel gjennom hele graviditeten, og det gikk helt fint

Jeg vet noen sier det kan være bittelitt større sjanse for SA, men kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon på dette. Personlig ville jeh ha flydd hvis formen er fin. Tenker kanskje jeg ville vurdert det litt ut i fra lengden på flyturen også. Er det en storbyferie i Europa hadde jeg dratt. Litt mer usikker på USA eller liknende

Jeg vet noen sier det kan være bittelitt større sjanse for SA, men kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon på dette. Personlig ville jeh ha flydd hvis formen er fin. Tenker kanskje jeg ville vurdert det litt ut i fra lengden på flyturen også. Er det en storbyferie i Europa hadde jeg dratt. Litt mer usikker på USA eller liknende

Vi tenker på Paris, så det er snakk om en 3 timers flytur. Tenker ikke så mye på formen, men heller det med risikoen for en ny SA. Prrsonlig tror jeg ikke at fosteret tar noe spesielt skade av en såpass kort flytur, da trykk og alt jo er utjevnet. Skjønner ikke helt hvordan de kan dokumentere dette.
Jeg har hatt to SA..

Jeg fløy før jeg visste jeg var gravid (3 uker på vei), fløy også mange ganger resten av svangerskapet, aldri opplevd SA

Jeg fløy før jeg visste jeg var gravid (3 uker på vei), fløy også mange ganger resten av svangerskapet, aldri opplevd SA

Ja, jeg ser ingen grunn til å la være, men prøv å fortelle det til sambo. Jeg hadde gledet meg SÅ mye, men nå har stemninga vært dårlig i hele kveld pga det. Kjenner jeg ham rett kommer jeg nok til å få viljen min at vi kommer til å reise, noe motvillig fra hans side..

Hvis det var tilfelle hadde de jo stått i skranken og tatt graviditetstest av alle damer som ville på flyet tenker jeg. Hvis legen din sier det er greit så er fet nok det. Ytterst få som får flyforbud en hel graviditet.

Jeg fikk for meg at flyturen hjem fra USA i mai måtte være en medvirkende årsak til EXUen i juni. Etter å ha søkt og lest i det vide og det brede klarer jeg ikke å finne noen holdepunkter for at å fly har noen sammenheng med SA. Det spekuleres i om faren er noe større dersom frekvensen på flyturene er veldig høy, for eksempel som for en flyvertinne, men forskningen er ikke helt enig med seg selv der heller altså.
Jeg ville reist! :)

Jeg ville reist! Jeg tror avslappingen med en kjærestetur senker risikoen mer enn flyturen kan øke risikoen ;)
Jeg har flydd når jeg har vært gravid og det har gått bra.

Tusen takk for alle kommentarer og innspill! Jeg har nå bestemt oss for å reise, så da blir det forhåpentligvis Barcelonatur om en måneds tid :hello2
Hurra!

Ikm var på fredag, og fortsatt ingen tr, men negativ test på fredag. Har fortsatt ett syltynt håp om positiv test denne pp, men pga SA for bare en måned siden kan det også være at kroppen er litt i ubalanse..

Jeg ville reist! Jeg tror avslappingen med en kjærestetur senker risikoen mer enn flyturen kan øke risikoen ;)
Jeg har flydd når jeg har vært gravid og det har gått bra.

Det der er så veldig sant, og var vel egentlig det utslagsgivende argumentet da jeg fikk sambo på gli :)

Back
Topp