Flotte fiskeretter for hele familien!

lenemor

Forumet er livet
Ja, jeg nevnte det jo såvidt i dagens skravlis - og jeg vet at fiskeretter er noe "alle" trenger å lære seg, for nordmenn er vel generelt for dårlige til å lage nettopp fisk. Her skal jeg samle familiens favoritter, og så kan dere slenge inn deres også - kanskje vi kan få den inn i våre viktigste tråder?

Sei og bacon i ovn.

Seifileter
Bacon i skiver
Gulrøtter i tynne staver
Rødløk i ringer
Sitron
Olje
Salt
Pepper

Start med å halvsteke baconet i stekepanne.

Legg løk, gulrot og fisk i en ildfast form. Hell over et par spiseskjeer olje, litt sitronsaft og salt og pepper på toppen. Legg baconskivene øverst. Stekes ved 225 grader i ca 10-15 minutter.

Smaker kjempegodt med hjemmelaget potetstappe ved siden av.

Tunfiskspaghetti

300 g spaghetti (kokt)
2 paprika (røde)
1 purre
1 boks tunfisk (jeg foretrekker den i vann - den er også den magreste varianten)
2 ss smør
3 dl matfløte
1/2 dl kapers (hele eller hakket)
salt og pepper

Paprikaen skjæres i små terninger og purren i ringer. La tunfisken renne av. Grønnsaker freses i en kjele. Hell i fløten og  la koke noen minutter. Tilsett tunfisk og smak til med krydder. Bland i pasta og kapers og servèr

Ingefærtorsk

200 g torskefilet (kjøp frossen)
1/2 purre
1/2 gul paprika
1/2 rød paprika (jeg brukte en hel rød jeg, for jeg liker ikke gul)
1 dl creme fraiche
1/2-1 ss sweet chilli
1/2 dl grønnskabuljong (terning + vann)
1/2 ss revet ingefær
salt
pepper
olje

Strimle purre og paprika og fres dem i litt olje i en lav, vid panne
(traktørpanne). Bland i creme fraiche, chillisaus, buljong og ingefær.
La det småkoke i 5 minutter. Skjær fisken i biter og legg den i
sausen, la trekke i 5-10 minutter, til fisken er ferdig. Smak til med
salt og pepper. Serveres med ris og litt salat.

Laksewok

Laksefileter uten skinn og ben skjæres i terninger  (nå kan du marinere dem i ti minutter - ikke lenger - i en sweet chili saus, men det er ikke nødvendig)
stek fisken i smør så den får en fin stekeskorpe og sett den til side så den blir gjennomstekt (den blir det om den får hvile en stund)
Stek en pose med wok-grønnsaker (eller stek grønnsaker du selv har skåret opp)
Sleng oppi nudler (jeg liker godt de ready to wok-nudlene jeg), og smak til med soyasaus. Laksen vendes forsiktig inn før servering

Serveres med soyasaus, sweet chili saus eller annet du liker på... og man kan gjerne strø litt ristede sesamfrø over

Lettsaltet uer

En kjele med vann (uten salt) kokes nesten opp før man har i fisken - la vannet får et forsiktig oppkok før du skrur plata helt ned - fisken skal stå og trekke til den er ferdig - gjerne en ti-femten minutter

Serveres med kokte poteter, kokte og/eller revne gulrøtter og smeltet smør

(her kan man også gjøre det samme med lettsaltet torsk, eller med torsk som ikke er saltet, men da må man salte vannet - smak til så det er nesten så salt som sjøvann)

Fiskeburgere

(kan det bli lettere?)

Fiskekaker eller fiskekarbonader (jeg liker godt de med hvitløk)
Hamburgerbrød
Løk
Salat
Tomat
(eventuelt andre grønnsaker; mais, purre, revet gulrot)
Dressing - hvitløkmajones, hvitløkdressing, remulade med rømme, eller annen dressing du liker)
Ketshup

Fremgangsmåten her er vel åpenbar [;)]. Vi mekker burgerne ved bordet, for da kan Johanna selv velge grønnsaker å ha på

Kan også serveres med pommes frittes

Fish n' chips

Vi bruker panerte hysefileter, de finnes i alle fall på Kiwi og Mega her, det er store fine fileter som er panert. Kan også bruke fiskepinner, eller annen panert fisk (eller panere selv) Har en filet til hver i en ildfast form og slenger i ovnen i en halvtimes tid. I en annen form har jeg potetbåter eller annet som ser godt ut i frysedisken - jeg steker dem alltid (!) minst dobbelt så lenge som det står - før det synes ikke jeg de blir noe gode)

Server med salat, tomat og slangeagurk. Dressing av remulade og rømme (fifty-fifty) med litt ekstra pepper i er en god dyppesaus for både fisk og chips. Og ketshup da

Plukkfisk

1 pakke klippfisk - vannes ut i henhold til anvisning (ofte over natten)
Tykk hvit saus
Makaroni (omtrent en kopp)
Purre
Gulrot

Kok tykk hvit saus og bland i makaroni, fisk og finhakkede/strimlede grønnsaker og kok opp. Ha i en ildfast form og strø ost over
Stekes i 20-25 minutter (til osten er gylden) ved 200 grader

Serveres med poteter og stekt bacon

Det var lurt lenemor og takk for mange gode tips til fiskeretter  Er litt lei av å spise kjøtt og kylling [8D]

Jeg drømmer om at sambo kan begynne å like fisk.. [&o]
Jeg ELSKER fisk! Men det blir sjelden spist siden sambo er så kresen..

For en herlig link,nå ble jeg sulten, elsker fisk.

Fiskepudding i hvit saus opp i terteskjell er en favoritt her om dagen

ORIGINAL: Almyrida81

Jeg drømmer om at sambo kan begynne å like fisk.. [&o]
Jeg ELSKER fisk! Men det blir sjelden spist siden sambo er så kresen..

Har det på akkurat samme måte her [&o]
Jeg eeeeeelsker fisk [:D]
Så jeg skal bli flinkere til å lage det til meg og Linnea når
han jobber overtid [;)]

Laks og pasta (dette er middagen Johanna og jeg spiser når G ikke er hjemme...)

Finhakket løk (gjerne sjalott eller rødløk) stekes blank i en kjele. Hell over fløte og la dette stå og putre til det tykner. Smak til med salt, pepper og urter (oregano og basilikum er godt). Tilsett laks i passe munnstykker og la trekke til fisken er gjennomkokt

Serveres med spaghetti, parmesan og hvitløksbrød

torskeform med purre, tomater og sitron

500 g torskefilet
10 delte cherrytomater
1/2 purre i ringer
2 ss smør
2 ss nypresset sitronsaft
salt
pepper

varm ovnen 200 grader, del torsken i passe biter, legg torsk, tomater og purrei ildfast form, ha i smør, hell over lit sitronsaft, stek i ti minutter. Vi pleier å ha ris til dette.

denne har jeg aldri prøvd, men jeg fant den i dag og syns den ser ganske god ut :)

sennepsglasert laks

3 ss olivenolje
1 ss dijonsennep
1 ss sitronsaft
1 ts hakket dill
800 g laksefilet
2 ss smør
1 agurk i store terninger
1 ss hakket dill

rør sammen olivenolje, sennep, sitronsaft og dill
del laksen i 4 stykker, legg fisken i ildfast form og hell over sausen. la steke i 6-8 minutter, smelt søret i en panne, og fres agurk og dill i 3-4 minuter
server laksen med de varme dillagurkene.

her kan man visst bruke all slags fisk egentlig, og det står også at det er kjmepegodt til kylling [:)]

laks i form[:D]

laksefileter (jeg brukte tre stk naturell)
purre
en boks med creme fraiche
en dæsj med matfløte
en dæsj med meierismør (kan sikkert ha annet smør også)
maldonsalt
nykvernet pepper

steke på 200 grader i ca halv time...[:)] jeglot det bare stå inne litt i dag. serveres med brød og risotto til.[:)]

Jeg lager ukesmenyer og vi har fisk hvertfall en gang i uken.

Jeg er lat og gidder ikke skrive oppskrifter[8D], men kan si at de som står i "fryd for ganen" og "kjøkkenpatruljen", har vært veldig gode oppskrifter!

Nathalie liker best fersk fisk med grønnsaker og potet, så er ikke alltid " spennende" oppskrifter er suksess her i gården...[:-][:D]

Back
Topp