Flokete hår

Helene_her

Andre møte med forumet
Hei!

Noen som har tips til hvordan unngå eller løse opp flokete hår? Datteren min på 5 år har ekstremt mye floker selv om vi grer henne morgen og kveld. Hun vil ikke klippe det kortere (nå er det til midt på ryggen) og vil ikke ha hestehale/flette e.l. Hun hater å gre håret, så det blir ikke perfekt gredd hver gang. Hjalp litt da vi kjøpte sånn «luggefri» børste og spray-balsam, men fortsatt blir det nesten dreads etter en vanlig dag i barnehagen... Vurderer å tvangsklippe henne, men ikke sikker på om det hjelper med mindre jeg klipper henne heeeelt kort....
 
Eg har ein regel på langt hår, det skal i strikk. Eller så blir det kort (over skuldrene). Hun får ha løst hår med hårbånd eller hårbøyle. Hun er 9 år no. Når hun var yngre, var det i strikk daglig.
 
1.stusse håret jevnlig, slitte tupper gir mye lettere floker.
2.Flette på natta.
3. Gre det godt ut med balsamsprsy morgen og kveld.
4. ha håret i strikk eller flette ved stor aktivitet:)
 
Her må det brukes en god dose balsam-spray morgen og kveld.
Flokene skal ut hver gang.

Prøvd hårmaske eller balsam? Det skal vi prøve nå.

Men her er håret bare rett nedenfor skuldrene da. Og så klipper jeg tuppene. Det hjelper.
 
Her brules det balsam. Vi har hår til rumpa og hadde aldri fått gredd der uten balsam. Dusjer kun når det blir vanskelig å gre igjen.
 
Klippe tupper. Og sove-flette. Og godta at det skal gres, med god børste og balsamspray morgen og kveld. Ellers må det klippes.

Det har vært avtalen med vår datter på 8, og er avtalen igjen med hun på tre som derfor ble klippet fordi hun ikke vil gre dem ut.
 
Begynn å børste nedenfra og jobb deg oppover til hodet. Ellers kan man jo prøve sånne hårkurer som skal være i håret i 5min før man skyller en gang i mellom.

Flette eller hestehale om natta er et must.. men jeg har også oppdaget at det kan lønne seg å gre håret før man dusjer også.
 
Noen har hår som ikke kan være løs uten å bli flokete. Tendens til floker øker også jo lengre håret er, også selv om håret ikke er slitt. Ser du ikke ønsker fletter eller lignende, men for mange med langt hår er fletter gull verdt for å holde floker på avstand. Finnes mange kule fletter å prøve ut. Forskjellige buns er også geniale på å holde floker vekke, men fletter er mer behagelig å gå med, særlig for barn. Dersom fletter ikke er et alternativ og dere ikke finner en annen god løsning ville jeg vurdert å klippe håret noe kortere (prøv med f.eks 5 cm av gangen), det i seg selv kan hjelpe godt på.

På noen hårtyper er det lettere å gre ut floker når håret er vått og fullt av balsam. På andre er det best å gre ut floker før dusj. Prøv deg frem her :)
 
Back
Topp