Flo appen og beregning av EL

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Er det virkelig slik at man har "bare" 10 dager etter endt mens før EL kommer? Dvs. 15 dager etter første dag mens. Er det normalt å ha eggløsning da? Og hele 18-20 dager etter EL før neste mens starter? Hvordan regner FLO dette egentlig ut? Jeg kjenner ikke lutealfasen min så jeg vet ikke helt hvor FLO får denne EL'en fra.... :p

Er det virkelig slik at man har "bare" 10 dager etter endt mens før EL kommer? Dvs. 15 dager etter første dag mens. Er det normalt å ha eggløsning da? Og hele 18-20 dager etter EL før neste mens starter? Hvordan regner FLO dette egentlig ut? Jeg kjenner ikke lutealfasen min så jeg vet ikke helt hvor FLO får denne EL'en fra.... :p

Statistisk inntreffer EL dag 14 i sykusen, som statistisk er 28 dager. Første dag i mens er dag 1, så at flo beregner EL dag 15 er ikke noe unormalt, men 18-20 dager etter var litt lenge.

Den statistikken er jo bare et gjennomsnitt for hva som er vanlig da, lenger syklus er helt normalt og da inntreffer EL senere i syklusen. Lutealfasen er i gjennomsnitt 14 dager, vanligvis mellom 12 og 16 og i alle fall mellom 10 og 18 så lenge alt er normalt (kortere er et medisinsk problem som ofte henger sammen med lite progestreon, lenger er i så fall noe hormonsurr eller kjemisk graviditet eller noe annet) den er fast fra syklus til syklig, men varerer fra kvinne til kvinne. Derosm sykluslengden varierer, er det fordi EL kommer før eller senere enn normalt, tiden etter el til mens er fast fra gang til gang (den kan avvike med en dag eller sånn da i noen tilfeller, men somregel er den fast)

Dersom du faktisk har 35 dagers syklus, altså fra først dag i en mens til og med siste dag før den neste starter, så er nok el noen dager senere enn app'en har beregnet for deg.

Har ca 31 dagers syklus (fra 28 dager før, men graviditeten og aborten føkka det opp og slang på 3 dager). Ligger EL ca i midten på 15 da? Statistisk? Og antakeligvis +/- 3 dager på hver side?

Det er faktisk ikke mulig å si når den er basert på denne informasjonen.
DEn er nok like lenge før neste mens som den var før syklusen ble rotet til.

Men ja, sånn ca dag 14-15-16-ish mest trolig, men kan være før og kan være etter så lenge du ikke kjenner lutealfasen din.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så hadde jeg omtrent 30 dagers syklus (husker ikke helt eksakt, ikke kommet i syklus etter fødsel enda:hilarious:). Og den mnd jeg ble gravid testet jeg etter El og den kom på dag 16 eller 17, begynner å bli lenge siden nå :p

Siden du hadde 28 dager før, så er det sannsynlig (ikke sikkert, men) at Lutealfasen din er på ca 14 dager. Som regel så er det tiden før EL og ikke den etter som forskyves. Så EL på dag 16-17 kan være riktig. Men er jo ikke noe fasit på detta da. Best å følge med på kroppens signaler. Kommer jo gjerne slim først, sexlysten øker litt osv rundt EL-tiden.

Jeg hadde også 28 dagers syklus frem til min første MA. Etterpå så det slik ut:

Screenshot_20190425_160911_com.sleekbit.ovuview.jpg

Screenshot_20190425_162607.jpg

Lutealfasen var stort sett lik, men EL var all over the place. EL-dagen står ved siden av sola der.

Back
Topp